
In 2011 reden we voor het eerst in de BMW 1M Coupé. Zoals bij een relatie uit een slechte romcom was het liefde op het eerste gezicht. ‘Kopen, rijden en nooit meer omkijken’, adviseerden we je toen. Die wijze raad heeft een Amerikaanse autoverzamelaar maar voor een derde opgevolgd. Kopen deed hij, maar hij reed amper met de 1M. Nu, twaalf jaar later, zet hij de BMW 1M Coupé te koop.
De eerste eigenaar reed maar 220 kilometer met de pittige 1-serie. De auto was onderdeel van een collectie en werd daarom niet gebruikt. De verkoper vertelt aan TopGear dat er inmiddels wat kilometers bij zijn gekomen doordat ze naar een paar BMW-meetings zijn geweest. Het totaal staat nu op 246 kilometer. Het is één van de 740 exemplaren die de oversteek maakten naar Amerika.
Specificaties van de BMW 1M Coupé
Onder de motorkap ligt wel gewoon de N54-motor. Deze 3,0-liter zes-in-lijn kreeg twee turbo’s en een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Het vermogen is 340 pk en het koppel is 450 Nm. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u duurt 4,9 seconden en daarna kun je doortrekken tot 250 km/u. Ook heeft de 1M Coupé een sperdifferentieel.
Hier kostte de BMW 1M Coupé bij zijn introductie 79.950 euro (in België betaalde je 51.300 euro voor het basismodel). De waarde is flink gestegen. Verkoper Enthusiast Auto Group zet de BMW 1M Coupé te koop voor 199.990 dollar. Omgerekend is dat ongeveer 180.000 euro. En dan moet je hem ook nog deze kant op halen.
Meer van TopGear


De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Is zo’n heftige BMW M135i en M140i na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

Even wennen: zo ‘kaal’ ziet de nieuwe badge van BMW eruit op de 1-serie

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Wat heeft de huidige BMW M2 gemeen met de BMW 1M uit 2010?

De nieuwe BMW M2 neemt het op tegen de Porsche 718 Cayman GT4 en de BMW 1M Coupé

Chris Harris Drives: Best of BMW

Deze haast perfecte BMW-collectie kan van jou zijn

Chris Harris Drives: BMW M2 vs BMW 1M Coupé

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt
