Aanschouw, de Nyobolt EV. Als je denkt dat hij verdacht veel lijkt op een Lotus Elise, dan heb je het bij het juiste eind. De ontwerper van deze auto is Julian Thomson, die ook de originele Elise tekende. De auto die je hierboven ziet, moet de geavanceerde batterijtechnologie van het bedrijf Nyobolt laten zien. Want die batterijtech is nogal indrukwekkend.

De elektrische conceptauto heeft een 35-kWh batterij met een geclaimde actieradius van 250 kilometer. Niet heel veel rijbereik inderdaad, maar daar staat wat tegenover. Volgens Nyobolt kan de EV binnen zes minuten volladen. Zes minuten! De techniek zou het ook goed vol moeten houden. Na meer dan tweeduizend tests zijn er geen significante verliezen in de oplaadsnelheid gevonden.

Ook grotere accupakketten zijn mogelijk

En het bedrijf kan de batterij uitbreiden, zodat ook grotere voertuigen zoals vrachtwagens ermee kunnen rijden. Zeker als de laadsnelheden nog wat toenemen, kunnen ook vervoersmiddelen na zes minuten (of laat het tien minuten zijn) weer hun weg vervolgen. Maar voor nu focust het bedrijf zich op kleinere en lichtere batterijen, die ook nog eens minder grondstoffen nodig hebben.

Behalve dat wachten stom is, heeft het bedrijf Nyobolt nog een goede motivatie om een batterij te ontwikkelen die in zes minuten kan laden. Het bedrijf ziet dat 40 procent van de huishoudens in het Verenigd Koninkrijk geen laadpaal voor de deur heeft. Deze mensen moeten dus onderweg laden – en het is fijn als dat in een paar minuten kan.

Waarom liet Nyobolt zo’n mooie auto ontwerpen?

Omdat foto’s van batterijen en mensen in witte labjassen niet veel indruk maken, schakelde Nyobolt de ontwerper in om deze parel te tekenen. Daarna heeft het bedrijf Callum de fysieke conceptauto gebouwd. De carrosserie is van koolstofvezel en hij staat op 19-inch wielen. De Nyobolt EV is 150 millimeter langer en 100 millimeter breder dan de originele Elise.

Een elektrische Lotus, dat idee kennen we…

Het is niet de eerste keer dat een Lotus wordt gebruikt als demonstratie voor EV-doelen. De eerste Roadster gebruikte Tesla ook een Lotus als basis. Dat bedrijf schijnt nu prima te lopen, al wachten we nu al wel een tijdje op de nieuwe Roadster. Hoe lang we moeten wachten op deze Nyobolt? Waarschijnlijk heel lang, want het bedrijf wil graag de batterijtechniek verkopen, maar niet per se de auto.

Reacties

  • Maarten heeft op 14 juni 2023 geschreven:

    Exact! Die laadsnelheid wordt nu al gehaald.
    Maar het wordt erger;

    “De elektrische conceptauto heeft een 35-kWh batterij met een geclaimde actieradius van 250 kilometer.”

    Dat is dan weer slecht (7,14KM per KWh) voor zo’n klein “carbon” autotje, de huidige model 3 doet 491km met een 58 KW batterij (8.4km per KWh) en doet dat zonder een carbon carrosserie en met relatief zware ijzer fosfaat batterijen.

    • Chris heeft op 14 juni 2023 geschreven:

      @Maarten die getallen die je noemt zijn niet de praktijk getallen. Mijn Model 3 zit rond de 20kWh/100km. In de winter iets hoger en in de zomer iets lager. Misschien heb ik niet de meest ideale route of rijstijl maar mensen die ik ken met een 3 zitten rond dezelfde getallen.

      Reageer
    • SPAMBOT heeft op 14 juni 2023 geschreven:

      MAARTEN EN ZIJN TESLA SPAM. GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAP.

      Reageer
    Reageer
  • Dave heeft op 13 juni 2023 geschreven:

    Een Porsche Taycan kan laden met 350kW.
    Dat is ook 35kWh in 6 minuten.

    Het is vooral de kleine accu die opvalt, in relatie tot het vermogen.
    Het is maar hoe je het brengt.

    Zo kan ik ook mijn tank volgooien voor een tientje. Maar dat is wel mijn reserve-tankje van 5 liter.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear