Het leek er eventjes op dat Toyota een Kodak-momentje aan het beleven was, dan maar wel in de zin dat een marktleider door koppigheid de deuren moet sluiten. Jarenlang weigerde Toyota om elektrische auto’s te bouwen; ze wilden lang niet eens een stekker aan de Prius hangen. En dat terwijl de andere merken volop inzetten op de transitie naar EV. Maar blijkbaar zijn ze bij Toyota zo gek nog niet; voor het vierde jaar op rij is het de grootste autofabrikant ter wereld.

Inmiddels is Toyota de strategie wel aan het bijpunten en komen er genoeg elektrische auto’s van het Japanse merk aan. Maar van de royale achterstand op de EV-markt voelt het merk weinig. Samen met Lexus verkocht Toyota 10,3 miljoen voertuigen in 2023. Bij de Volkswagen Groep bleef de teller steken op 9,2 miljoen auto’s, wat goed is voor de tweede plaats. Als je bij Toyota ook Hino Motors en Daihatsu meetelt, dan verkochten ze 11,2 miljoen voertuigen.

Weinig elektrische auto’s

Elektrische auto’s zullen ongetwijfeld ooit een grotere rol gaan spelen voor Toyota (al duurt dat misschien langer dan we nu denken), maar voor nu kunnen ze de verkopen missen. Volgens Reuters was het aandeel elektrische auto’s minder dan 1 procent. Dus zelfs als ze die verkopen zouden missen, zouden ze alsnog de grootste autofabrikant ter wereld zijn. Momenteel kun je bij Toyota alleen de bZ4X kopen als elektrisch model. Lexus biedt twee elektrische SUV’s aan.

Waarom Toyota lange tijd geen EV’s wilde bouwen

Het is heus niet dat Toyota gek is op uitstoot, maar ze waren (of zijn?) het lange tijd niet eens met de verdeling van de schaarse grondstoffen. Een rekenvoorbeeld: als je 100 kWh aan batterijcapaciteit te verdelen hebt, dan maakt Toyota daar liever 70 benzineauto’s zuiniger mee met een hybride aandrijflijn, in plaats van één EV en 69 pure benzineauto’s te bouwen. In de praktijk ligt het allemaal net iets genuanceerder, maar je snapt de gedachtegang.

Inmiddels is Toyota door de regelgeving min of meer gedwongen om ook EV’s te bouwen. Zo komt er als het goed is dit jaar nog een Toyota Urban SUV en nog een grotere crossover. Omdat ze blijkbaar toch een kleine achterstand hebben als het gaat om de ontwikkeling, zijn ze een partnership aangegaan met Chinese BYD. Wij wachten nog even op de volledig elektrische Toyota Celica of MR2.

Reacties

  • Michel heeft op 1 februari 2024 geschreven:

    Er zijn maar weinig mensen die zich een elektrische auto kunnen permitteren gezien de hoogte van de prijs en het berijk. Dacia en dit jaar de nieuwe Citroën ë c3 zijn de uitblinkers als het om de laagste prijs gaat. Toyota kan mee liften op de BYD Dolphin die daar nog flink boven zit. De Goedkopere Seagull laten ze nog in de hoge hoed zitten. Deze Seagull kan echt een klapper worden. Prijskaartje van rond €15000.

    • @michel heeft op 1 februari 2024 geschreven:

      Laat die Chinese spionage rommel aub waar het thuis hoort: in de totalitaire staat waar het vandaan komt (en die met miljardensubsidies er voor zorgt dat wij overspoeld worden met hun troep op 4 wielen).

      Reageer
    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 31 januari 2024 geschreven:

    Het heden en de toekomst ligt bij de ontwikkeling van de Otto 4 slag kleppenmotor met waterstof-injectie.En waterstof kunnen we zelf produceren.En Japan zet zich volledig in voor het meer gebruik van waterstof,en haalt via Australie,met zelf ontwikkelde waterstof-schepen via vloeibare met -251 graden naar Japan.Vooral het Japanse Merk Kawasaki heeft dat ontwikkelt.Via youtube.nl (tik in) Image of a hydrogen engine:geeft weer de werking van de waterstof-injectie(tik in)Toyota CEO:öur NEW Hydrogen V 8 Engine Will End The EV Industry!”(tik in)Toyota Developed A Liguid Hydrogen Cmpustion Engiene!(tik in) The Unfortunate Truth About Toyota’s Hydrogen V 8 Engine.En daarnaast de verschrikkelijke werkomstandig in die zéér corrupte landen,waar menschen-rechten totaal niet aanwezig is.(tik in) Bolivien im Lithium Rausch (tik in) ZDF HD planet e der wahre Preis elektroautos.Waar de Chinese durfinvesteerders de bewoners van alles beloofden inzake de inkoop van lithium/mangaan/zink etc. voor het laten bouwen van ziekenhuisen/scholen en een beter infratructuur. Maar van alle is niets terecht gekomen.Daarnaast kan in Nederland het tekort aan stroomenergie niet produceren,voor het laden van de vele E-Auto’s>en overal in Nederland zijn er korte plaatselijke stroomner-onderbrekingen.Omdat vak de oorzaak is het veranderen van de zuivere sinus van 50 hz wisselspanning(tik in) Mi der Energiewende in den Blackout en Plötzlich Dunkel en Blackout- wie gut sind wir auf Hessen ohne strom vorbereitet?En zulke belangrijke informatie,zal vaak niet worden meegenomen door de media.Waterstof-productie is belangrijk voor het Economisch belang van de BV Nederland informatie alles terug zien via youtube.nl.Maar u moet wel de Engelse/Duitse Taal beheersen.

    Reageer
  • Stien heeft op 30 januari 2024 geschreven:

    Snap nog steeds niet dat niemand inziet dat die EV’s nog meer milieu ellende gaan maken dan nu. Ik heb geen nijenrode gestudeerd om dat aan te voelen.
    Het bouwen en later weer verwijderen van die EV’s krijgt nog wel een staartje. Net als de windmolens en zonnepanelen. Die groeien echt niet aan de bomen.
    Maar ja…. wij laten ons maar lekker beïnvloeden door die sandalen net die D66 voorop net als die andere linkse kliek. Ik zeg…. arme jongere generatie. Wens hun heel veel strekte de komende jaren.

    Reageer
  • Alan heeft op 30 januari 2024 geschreven:

    Het zal een Nokia momentje worden dan. Hoe lang nog voordat elektrische autos effectief goedkoper zijn in aankoop?
    6 maanden, 12, 18, 24, 36?
    Hangt een beetje af van de berekeningswijze.

    • BUSTED heeft op 30 januari 2024 geschreven:

      Alan en Jaak: Wie ben je en is het een Nokia of een Kodak momentje? Best lastig he om onder verschillende namen je propaganda de posten?

      Reageer
    Reageer
  • Jaak heeft op 30 januari 2024 geschreven:

    Kodak moment komt er zo wie zo aan en meestal op onverwachte moment.

    • @jaak heeft op 30 januari 2024 geschreven:

      Yeah right. Op een paar landen met mega subsidies na rijdt bijna niemand nog met elektrische auto’s. Financieel niet interessant en qua infrastructuur niet interessant. Je ziet het in Nederland al: de bijtellingsvoordelen en wegenbelastingvoordelen gaan er af en de verkoop van EV’s loopt gelijk terug.

      Laat duidelijk zijn: er is niets mis met EV’s en die vormen voor een groot deel van de markt de toekomst, maar het is nu nog bijna geheel afhankelijk van subsidies.

      Reageer
    Reageer
  • LouisArt heeft op 30 januari 2024 geschreven:

    Hou er wel van dat sommige fabrikanten het net even anders doen dan de rest. Echter kunnen ze er niet omheen. But bravo again toyota.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear