We kunnen ons onze eerste ervaring met bloedsnelle acceleratie nog goed herinneren: de Rock ’n’ Roller Coaster in Disneyland Parijs, ergens aan het begin van de jaren ’00. Een lancering van 0 naar 92 km/u in 2,8 seconden hadden we nog nooit meegemaakt en het is jarenlang het uiterste hoekje van ons referentiekader geweest.

Buiten pretparken, of misschien een lift in de Veyron van een bevriende miljardair, bestond er voor de nederige sterveling gewoon niets wat er in de buurt kwam. Tenminste, tot een internetondernemer zonder werk besloot dat elektrische auto’s best een geinig volgend projectje konden zijn.

Van het een kwam het ander en zo’n vijf jaar geleden verscheen de Porsche Taycan, die in 2,8 seconden van 0 naar 100 ging. Achtbaansnelheden, maar dan op de oprit. En alsof dat niet snel genoeg was, is er nu de vernieuwde Taycan Turbo S. Hij krijgt bijna 50 procent meer vermogen (952 pk!) en een 0-naar-100-tijd van 2,4 seconden.

Ja: de facelift van de Porsche Taycan Turbo S is snel

Sta ons toe de BearCat door de open deur te beuken: dit ding is snel. Zo snel dat het makkelijk pijn kan doen aan je nek en zelfs aan je oogballen. In een Porsche Taycan Turbo S kun je jezelf als bestuurder moeiteloos ziek rijden – en dat is nogal zeldzaam. We riepen het al eerder over elektrische auto’s met overdreven hoeveelheden vermogen aan boord, maar het lijkt alsof de wetgeving een beetje achterloopt voor dit soort creaties.

Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo facelift (2024) rijdend zijkant

Niet dat we nou voorstander zijn van nog meer regeltjes en we mensen dit rijplezier willen ontnemen, maar bedenk even: íédereen met een rijbewijs mag hiermee rijden. De dag nadat jouw zoontje op zeventienjarige leeftijd zijn 2toDrive-pasje haalt mag hij, als hij iemand kan vinden die gek genoeg is om ernaast te willen zitten, met 952 pk op pad.

Waarom de Taycan Turbo S anders is dan andere snelle EV’s

Het probleem is misschien niet eens het vermogen, maar meer de manier waarop de Taycan erom smeekt om het te gebruiken. Dit is wat hem onderscheidt van de bloedsnelle Tesla’s: hij is als een kwispelende puppy die een speeltje bij je voeten legt. Het vergt een hoop zelfbeheersing om er niets mee te doen. De schuld leggen we bij de opvoeding van de Taycan; het is immers een Porsche. Je zit redelijk laag bij de grond, in een sportieve stoel, en door het stuur kun je zelfs de textuur van het asfalt voelen.

Je hebt vanaf het moment dat je de auto in Drive zet geen greintje twijfel over waar hij qua wegligging toe in staat is. Al dat vertrouwen, zoveel voldoening in het weggedrag en bijna 1.000 pk, dat is gewoon een gevaarlijke cocktail. En het ergste? Dit is niet eens de snelste uitvoering. Nee, je kunt nog een stapje verder gaan met een uitgeklede Turbo GT met Weissach-pakket: 1.034 pk en een 0-naar-100-tijd van 2,2 seconden…

Waarom je beter voor de goedkopere Taycan kunt gaan

Het doet ons bijna fysiek pijn om dit te zeggen, maar we zouden misschien toch aanraden om een minder snelle versie te overwegen. Want de instap-Taycan heb je al voor de helft van het geld, en die gaat in 4,8 seconden naar de 100. Voor de auto zelf hoef je het niet te laten: bij de facelift vond Porsche zo’n 35 procent meer actieradius, hij laadt sneller, elke uitvoering staat standaard op luchtvering en hij ziet er net wat beter uit.

Wat betreft het interieur komen we er niet zo goed uit wat we ervan moeten vinden. Aan de ene kant heb je vier schermen in het dashboard (waarvan eentje optioneel voor de passagier), maar op de een of andere manier voelt het toch wat gedateerd aan. Misschien is het de beperkte snelheid van het infotainmentsysteem of het bescheiden formaat van het scherm in het midden van het dashboard.

Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo facelift (2024) interieur vanuit bijrijder

Je zou kunnen beargumenteren dat een auto als de Taycan het ook niet moet hebben van gadgets en onnodige poespas, want dat is allemaal alleen maar afleiding van de weg. Maar in dat geval hadden we toch liever wat meer ouderwetse knopjes gezien, zoals bij de Cayenne of Panamera.

De cabine is knus, daar moet je wel van houden, en achterin legt ie het natuurlijk af tegen conventionelere sedans of stationwagens. Maar dat maakt niet uit: de facelift van de Porsche Taycan Turbo S is een auto die je meer voor jezelf koopt. Want na drie sprintjes zijn je passagiers sowieso kotsmisselijk en is de lol er ook wel af.

Porsche Taycan Turbo S specificaties (2024)


Prijs                                         
€ 218.900 (NL)
€ 213.600 (B)
Aantal motoren            
2
Power                                    
952 pk/700 kW, 1.110 Nm
Accu                                       
105 kWh
Aandrijving                        
vier wielen, 2v (achter)
Acceleratie                       
0-100 km/u in 2,4 s
Topsnelheid                     
260 km/u
Verbruik                               
17,9 kWh/100 km
Actieradius                       
630 km
Laadtijd                               
18 min. bij 320 kW (80%)
Afmetingen                       
4.962 x 1.966 x 1.378 mm (l x b x h)
Wielbasis                           
2.900 mm
Gewicht                               
2.370 kg
Bagage                                 
366 l
Voor
Als het dan toch elektrisch én leuk moet zijn, dan is dit je ware
Tegen
Geen auto om aan zoonlief mee te geven, je passagiers worden misselijk

Reacties

  • Maarten heeft op 28 juli 2024 geschreven:

    Fors sneller dan de 911 en de Plaid op circuits, 100% te danken aan het actieve onderstel.
    De enige reden waarom de normale 911 dat niet heeft is dat je daar een BEV batterij voor nodig hebt. Misschien dat de komende hybride 911 voldoende electrisch vermogen heeft ook een dergelijk systeem te implementeren.

    • @maarten heeft op 29 juli 2024 geschreven:

      Er is geen enkele reden om hier (zoals jij overal en altijd doet) weer een Tesla bij te halen. Totaal andere league.

      Als er een artikel is over een Maybach, dan komt de Dacia fanclub toch ook niet de hele tijd roepen dat hun auto ook 4 wielen heeft?

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)