Het had een onhandige naam, was niet eens heel snel, reed niet echt lekker en had geen lang of illuster autosportcarrière. En toch werd de Mercedes 190E 2.5-16 Evo II een icoon. Een grote achtervleugel en krankzinnige wielkasten kunnen je ver brengen, niet waar? Nu is er in die legendarische auto een nieuw leven geblazen met deze HWA Evo.

Laten we duidelijk zijn: waar je hierboven naar kijkt, is geen restomod. Het werk gaat veel verder dan dat. Het is een nieuwe uitvinding van de oude 190E en een grootschalige herontwikkeling van de Evo II voor een modern publiek. Oprichter van HWA, Hans Werner Aufrecht, is de ‘A’ in AMG. Toen hij de Mercedes-tak leidde, was hij niet direct betrokken bij de Evo II. Nu is hij dat wel bij de HWA Evo.

De prijs van de HWA Evo is niet mals

De HWA Evo kost 714.000 euro. Zo, dan is dat er alvast uit. Het is een belachelijk geldbedrag voor welke restomod dan ook, laat staan voor een vierdeurs sedan met minder dan 500 pk. Maar zoals we al eerder zeiden; dit is geen restomod. Er worden geen originele Evo II’s opgeofferd voor de bouw van de honderd stuks die HWA wil ontwikkelen. Alles wat je nodig hebt, is een originele 190E. Deze auto wordt gestript zodat er niets anders dan het chassis over is. En dat wordt dan ook in stukjes gehakt.

Het meest indrukwekkende aan de HWA Evo? De crashtest. HWA liet de computer simuleren wat er zou gebeuren met het 190E-chassis bij een ongeluk. Het bedrijf was niet tevreden met de resultaten. ‘Met 50 km/u tegen een massieve muur zou er wat schade zijn aan de benen van de bestuurder’, zegt de technische baas van HWA, Gordian von Schoning. Daarom knipt HWA het chassis en stukjes en voegt er eigen subframes en een betere crashstructuur aan toe.

De (onbekende) motor van de HWA Evo

Het hele onderstel is verstevigd en er zit een rolkooi in. De vooras is 50 millimeter naar voren geschoven voor een betere gewichtsverdeling. De 3,0-liter motor ligt achter de vooras en de versnellingsbak ligt op de achteras. HWA wil niet zeggen welke motor wordt gebruikt, maar het blok klinkt als de M276-motor met 24 kleppen die voor alles tussen de CLS 350 en SLC 43 werd gebruikt.

  • HWA Evo en Mercedes 190E schuin voor
    Foto: © TopGear
  • HWA Evo en Mercedes 190E schuin voor en schuin achter
    Foto: © TopGear
  • HWA Evo achtervleugel
    Foto: © TopGear
  • HWA Evo en Mercedes 190E schuin voor en shell
    Foto: © TopGear
  • Hans Werner Aufrecht HWA oprichter
    Foto: © TopGear
  • HWA Evo en Mercedes 190E schuin voor
  • HWA Evo en Mercedes 190E schuin voor en schuin achter
  • HWA Evo achtervleugel
  • HWA Evo en Mercedes 190E schuin voor en shell
  • Hans Werner Aufrecht HWA oprichter

Zo’n beetje de hele aandrijflijn wordt gestript. De koelstystemen en ECU zijn van HWA zelf en de turbo’s zijn grondig gereviseerd. De belofte is ‘maar 450 pk’. Een andere belofte is een gewicht van maximaal 1.350 kilo, net zoveel als de Evo II. De verschillen zijn dat de HWA Evo het dubbele vermogen heeft, een handbak met zes versnellingen, dubbele draagarmen, zes zuigerremmen en een DTM-ophanging.

Je kunt nog kiezen voor een extra 85 liter benzinetank in de kofferbak en voor het Affalterbach Package. Dit pakket omvat 50 extra pk’s, carbon-keramische remmen, een circuitmodus, een sportuitlaat en een topsnelheid van 298 km/u in plaats van 270 km/u.

De HWA Evo is geen restomod

Begrijp je het? Het is geen restomod, toch? Er is geen spoortje Evo II te bekennen en er zit geen Mercedes-badge op. Maar kijk naar hem. Kijk naar de perfecte houding, de kloppende koplampen, hoe sinister hij is. Het exemplaar op de foto’s is nog niet helemaal af, maar heeft wel al de goede motor. Wanneer die krachtbron wordt gestart, klinkt hij totaal niet als een Merc. Maar wel precies zoals je zou willen. Een geluid met een autosportrandje. Toepasselijk, voor de eerste auto ooit met een Hans Werner Aufrecht-badge.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)