Hij heeft dezelfde aandrijflijn, prestaties en technische specificaties als het vorige model. Toch is de opgefriste Rolls-Royce Cullinan flink veranderd. Sterker nog, volgens het merk zelf is dit de uitgebreidste Series II-update die ze ooit doorvoerden. Maar om ’m radicaal anders te noemen, dat gaat te ver, want de grootste verschillen zitten hem in de uiterlijkheden en details. En laten ze bij Rolls-Royce nu gék zijn op details. Net als wij, trouwens.

De uiterlijke veranderingen doen ’m goed. Het geheel is strakker, gladder en, zoals ze bij Rolls-Royce zelf zeggen, monolithisch. Lastige term, maar klinkt gaaf, dus waarom ook niet. Nieuwe koplampen met dagrijverlichting in een omgekeerde L-vorm zorgen voor extra dramatiek. Agressievere luchtinlaten die een V-lijn volgen maken het front sportiever. Als kers op de taart krijg je een meer geïntegreerde pantheon-grille die bovendien ook nog eens verlicht is; een first op de Cullinan. Heb je dat nodig? Natuurlijk niet. Wil je het? Zeker wel.

Andere kleine wijzigingen aan de Rolls-Royce Cullinan Series II

Aan de zij- en achterkant heeft Rolls minder gesleuteld. De dorpels zijn hoogglans zwart, de uitlaatpijpen zijn een maatje gegroeid en tussen de sierstukken vind je nu een beschermplaat van geborsteld aluminium. Tenslotte rolt de Cullinan Series II op een nieuw model velg, dat een onbescheiden 23 inch meet. Kies je voor de Black Badge-uitvoering, dan verandert alles wat chroom of glimmend is in zwart. Alles wat zwart was, wordt juist meegespoten in de carrosseriekleur.

De vernieuwde Rolls-Royce Cullinan Series II is uit te rusten met een leren interieur dat is voorzien van 107.000 subtiele perforaties in drie verschillende groottes. Van heel dichtbij zijn dit gewoon kleine gaatjes, maar van een afstandje bezien vormen ze kunstige patronen die zijn geïnspireerd ‘op de schaduwen die de wolken werpen’ over Rolls’ thuisbasis Goodwood. Mooie storytelling, maar ook een tikkie kermisachtig.

Stoffen bekleding, dat is pas luxe

Maar goed, wie wil er in vredesnaam leren bekleding? Dat is volgens de experts van Rolls iets waar chauffeurs op zitten. Welgestelde derrières zaten vroeger niet op leer, maar op stoffen bekleding. Daarom brengt Rolls dit terug in de vorm van Duality Twill, een stof gemaakt van bamboe waarin een druk patroon is geborduurd. Daar werd ruim 17 kilometer draad voor gebruikt, goed voor in totaal 2,2 miljoen stiksels. Natuurlijk kun je dit in de wildste kleurcombinaties laten uitvoeren. De auto waarin wij rijden, combineert paars leer met knaloranje stiksels en biezen en een hysterisch paars-wit borduursel op de zetels. Voor als je graag rondrijdt in een koortsdroom.

Een noviteit waar je ook iets aan hebt tijdens het rijden, is het Spirit-systeem, dat je kunt kennen uit de Spectre. In het kort: het biedt digitale tellers die je naar smaak kunt aanpassen, diverse connectiviteitsopties en natuurlijk alle standaard toeters en bellen die je mag verwachten. Ook trakteert Rolls je op een analoge klok (leuk) met daaronder een Spirit of Ecstasy waar vier jaar lang hard aan is gewerkt, maar die toch ietwat kitscherig aandoet.

We rijden in de Black Badge

Zoals gezegd is de vernieuwde Rolls-Royce Cullinan Series II technisch onveranderd, en dus is de rijervaring dat eigenlijk ook. Zowel in de reguliere Cullinan (vanaf 327.500 euro) als in de Black Badge waan je je nog altijd op het bekende vliegende tapijtje. En ook hier heeft de Black Badge net wat meer pep. Dat merk je vooral als je de Low-modus inschakelt. Dat mag je van Rolls overigens geen Sport-stand noemen, dat zou namelijk een overschatting zijn.

En toch voelt de Rolls in Low wel degelijk gretiger aan dankzij een fellere gasrespons. Hij wordt wat hoogtoeriger en schakelt net wat later op. Als je goed, nee, héél goed luistert, hoor je bovendien een subtiel roffeltje. Ook is er een wat stuggere demping. Extra voordeel daarvan is dat het Britse gevaarte – dik 2,5 ton is niet niks – een stuk minder overhelt dan wanneer je Low niet hebt ingeschakeld.

Met de Cullinan Series II heeft Rolls-Royce nog duidelijker ingezet op personalisatie, en lijkt het merk qua uiterlijke veranderingen een beetje te flirten met het soort creaties dat je kent van tuners. Het front is immers behoorlijk agressief, voor Rolls-begrippen. Maar wel geslaagd, als je het ons vraagt.

Specificaties Rolls-Royce Cullinan Series II Black Badge (2024)


Prijzen: € 379.500 (NL)
€ n.n.b. (B)
Motorinhoud: 6.749 cc
Motortype: V12 biturbo
Power: 600 pk/441 kW, 900 Nm
Aandrijving: vier wielen, 8v automaat
Acceleratie: 0-100 km/u in 5,2 s
Topsnelheid: 250 km/u
Verbruik: 16,3 l/100 km
CO2-uitstoot: 370 g/km
Tankinhoud: 100 l (benzine)
Afmetingen: 5.341 x 2.000 x 1.835 mm (l x b x h)
Wielbasis: 3.295 mm
Gewicht: 2.660 kg
Bagage: 526 l

Reacties

  • Ralph heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

    Een gemiddeld verbruik van 1 op 6 is niet echt meer van deze tijd…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)