Iedereen die twintig jaar geleden al op het internet zat, weet dat er niets cooler was dan een teller onderaan de website met het aantal bezoekers, een achtergrondmuziekje, bewegende plaatjes en natuurlijk de 3D-effecten van icoontjes. De glitterplaatjes en achtergrondmuziekjes zijn al zeldzaam geworden, en ook de 3D-effecten worden steeds zeldzamer. Ook Mazda lijkt nu het 3D-logo in te wisselen voor een nieuw plat logo.

In de afgelopen jaren schrapten merken als BMW, Renault, Opel en Volkswagen al het 3D-effect uit het logo en nu is Mazda aan de beurt. De website AutoGuide ontdekte dat het merk een nieuw logo had geregistreerd als intellectueel eigendom. Het nieuwe logo lijkt sterk op het oude, maar de ‘vleugels’ in het midden lijken iets minder vloeiend dan voorheen. En er is uiteraard geen 3D-effect meer.

Het nieuwe logo van Mazda glimt niet meer

Het nieuwe Mazda-logo zoals AutoGuide het ontdekte op Chizai Watch | Foto: © Mazda

Vanuit Mazda is er nog geen bericht over het nieuwe logo, maar een van de redenen voor het nieuwe logo kan zijn dat automerken steeds minder chroom gebruiken. En als je geen glimmende logootjes meer op auto’s gaat plakken, waarom zou je merklogo dan nog wel een glimeffect hebben? Bovendien is het zogenoemde flat design momenteel veel hipper dan een 3D-merk.

Mazda MX-30 (2020) 1e rij-indruk

Het huidige logo van Mazda | Foto: © Mazda

Behalve dat een logo niet eeuwig meegaat en het wegdoen van de glimmertjes, is er nog een reden. Volkswagen vertelde bij het nieuwe platte logo dat het nieuwe beeldmerk flexibeler zou zijn en makkelijker is om digitaal te implementeren. We zijn erg benieuwd hoe het nieuwe logo van Mazda eruitziet op de neus van een auto. Het officiële bericht volgt waarschijnlijk over niet al te lange tijd.

Reacties

  • Auke Jan heeft op 24 juli 2024 geschreven:

    Hopelijk wordt het dashboard ook digitale (kia/peugeot) in lijn met laatste ontwikkelingen bij concurenten

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear