Ford is weliswaar een massafabrikant van auto’s, cross-overs en SUV’s, maar ze verliezen de liefhebber nooit uit het oog. Denk aan diverse ST- en RS-versies van hun huis-, tuin- en keukenwagens. Daarnaast hebben ze ook nog de Mustang en zo af en toe pakken ze heel groots uit met de Ford GT. Die auto’s schreeuwen maar één ding: rijden! En toch zegt Ford nu je niet moet rijden met hun rijdersauto’s, dit vanwege de airbag.

Het gaat letterlijk om een fysieke terugroepactie, dus geen software-update. Dat betekent dat Ford wat auto’s terugroept naar de dealer om wat verbeteringen aan te brengen. Let wel: het gaat niet om Nederlandse Fords, maar Ford USA-producten. Daarvan rijden er overigens ook een paar in Nederland. Denk aan de Ford Mustang van 2006 tot 2012, de zogenaamde ‘S197’-generatie. Deze is officieel niet in ons land geleverd, maar wel via de grijze import.

Ga dus niet rijden in de rijdersauto’s van Ford: check de airbag eerst

De Ford GT van bouwjaren 2004 tot en met 2006 moeten ook terug naar de dealer. Daar zijn er ook enkele exemplaren van in ons land, maar we betwijfelen in hoeverre deze ook daadwerkelijk rondrijden. De eigenaren volgen dus automatisch het advies om niet te rijden. Het issue met beide auto’s van Ford betreft de airbags, zowel die voor de bestuurder als de bijrijder.

Het is niet zomaar een terugroepactie, maar echt een ‘ga niet rijden’-oproep. De airbags zijn afkomstig van Takata en die waren in die periode niet al te best. De kans bestaat dat ze niet goed functioneren. Er zijn al eerder terugroepacties op touw gezet, maar niet iedereen gaf daar gehoor aan. Het ligt in dus niet zozeer aan Ford, dan wel aan luie of onwetende klanten.

Ford is niet de enige fabrikant die kampt met terugroepacties voor Takata-airbags. Deze Japanse toeleverancier heeft aan veel automerken onderdelen geleverd, waaronder airbags. Uiteindelijk gaat het om 100 miljoen auto’s van twintig automerken. Dankzij de enorme reputatieschade is Takata in 2017 bankroet gegaan en in 2018 opgeheven.

Reacties

  • Rene slootweg heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

    Die terugroepactie is allang geweest, beide airbags in mijn mustang 2006 zijn jaren geleden al vervangen door de Ford dealer

    • Dave heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

      En toch is er een nieuwe oproep:
      https://www.nhtsa.gov/press-releases/ford-mazda-do-not-drive-warnings-takata-air-bags

      Het probleem is wel iets groter dan dat de airbags niet werken, zoals in het artikel wordt gesuggereerd.
      In werkelijkheid zijn er al flink wat doden gevallen, juist door wél ontploffende airbags.
      Voor zover ik heb begrepen komen er metaaldelen mee met de explosie.

      • Kees heeft op 14 augustus 2024 geschreven:

        Dit gaat om veel meer auto’s van ford en niet alleen om de auto’s die in Amerika zijn gemaakt. Vorig jaar een brief ontvangen van ford om de airbag van mijn Mondeo te laten vervangen. En wat ik van ford begreep heeft iedereen die ontvangen die over een auto met dat type airbag beschikt.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)