Grappig hoe we op maandag in de mail de vraag krijgen waarom we bij TopGear zo anti-EV zijn en op dinsdag een klaagbrief waarom we zo pro-EV zijn. De waarheid is dat we het geen van beide zijn, maar jouw Facebook- of Google-algoritme een vertekend beeld laat zien. Zo lees je bij ons dat EV’s betrouwbaarder zijn dan benzineauto’s, maar ook dat dealers EV’s niet kunnen slijten. Het is aan jou om verder te lezen dan je algoritme lang is. Ook na dit bericht.

Het grootste autoconcern ter wereld is momenteel nog altijd Toyota. Vervelend voor de beleidsmakers is dat het grootste concern precies ook de grootste criticaster is van de transitie naar elektrisch rijden. Toyota sprak eerder dit jaar uit dat het wereldwijde aandeel van EV’s nooit groter zal worden dan 30 procent. De rest van het wagenpark zal rijden op biobrandstoffen of bijvoorbeeld waterstof. Het merk is heel duidelijk voorstander van een mix van aandrijflijnen, en niet alleen van EV’s.

Toyota Corolla Touring Sports (2023) GR badge hybrid

Met die uitspraak in het achterhoofd deelt Reuters het nieuws dat Toyota op het punt staat om een ‘grote gok’ te nemen. Het merk kijkt nog even minder naar EV’s en overweegt eerst nog om ‘volledig hybride te gaan’. Alle brandstofauto’s in het Amerikaanse aanbod zullen dan een hybride aandrijflijn krijgen: de pure benzineauto van Toyota en Lexus sterft dan uit. Dit betekent niet dat ze stoppen met EV’s, want Toyota is nog wel van mening dat die een rolletje krijgen in de toekomst.

Nederland lijkt voorbeeld voor Toyota’s voorspellingen

De autoverkopen in Nederland bevestigen de uitspraken van Toyota. Hier was het aandeel volledig elektrische auto’s in augustus precies 30 procent. Hybrides hebben hier met 47 procent het grootste aandeel, al moeten we zeggen dat dit ook de zogenoemde mild-hybrides zijn. En die tellen we bij TopGear eigenlijk meer mee als benzineauto. Ook neemt de import van hybrides toe en verkoopsites melden dan de prijzen van gebruikte hybrides blijven stijgen.

Er komen wel meer EV’s aan van Toyota

De Toyota Camry is de populairste sedan in de VS en ook die is tegenwoordig alleen maar als hybride te krijgen. Ook de Land Cruiser en Sienna (een grote MPV) zijn volledig hybride in de VS. Volgens Reuters komen er wel meer EV’s aan van Toyota. Deze zouden gebaseerd zijn op populaire modellen. Een volledig elektrische Toyota RAV4 zou dus niet ondenkbaar zijn. Toyota verwacht dat 30 procent van de verkopen in 2030 volledig elektrisch zal zijn.

Reacties

  • M heeft op 22 augustus 2024 geschreven:

    Het is wel grappig altijd de reacties en al onze meningen. Autofabrikanten hebben iig 1000 x een beter beeld van de situatie dan wij simpele zielen. Je moet iig nooit trouwen met EV of ICE. Het kan alle kanten op gaan.

    • Theo R heeft op 23 augustus 2024 geschreven:

      We moeten minder co2 produceren met zijn allen. Een automobulist valt wel mee maar met z’n allen is het wel erg veel. Ik lees namelijk altijd nederland is vol! En er rijden inmiddels bijna 10 miljoen auto’s in nederland. De wereld is groter dan alleen je eigen straatje!

      Reageer
    • Theo R heeft op 23 augustus 2024 geschreven:

      Ik heb zelf ook eerst 3 jaar een plug-in hybride gereden en deze daarna ingeruild voor een VW id.4.
      Dit kwam omdat ik ook zo mijn bedenkingen had. Eerst maar een tussenstap gemaakt.
      Het op bezine rijden, als de batterij leeg was, bracht veel ergenis met zich mee. Over een aantal jaren worden deze auto’s hopelijk allemaal ingeruild voor een EV.

      Reageer
    Reageer
  • Smooth heeft op 22 augustus 2024 geschreven:

    Ik verbaas me elke keer weer over hoe veel mensen puur en alleen maar in hun eigen straatje denken.
    Ik heb nooit geloofd in een toekomst waarin iedereen electrisch rijdt….wat de overheid natuurlijk graag wil, en groen links.
    Dit kan helemaal niet. Want simpel, niet iedereen heeft centen voor zo’n duur ding. Het is geen camera die iedereen wel kan kopen duur of minder duur.(zoals iemand leuk vergelijkt hier met Kodak)
    Er zullen altijd mensen met een kleine portemonnee zijn. Er zullen altijd mensen met een leuke oldtimer zijn.
    Alle subsidies en kortingen ten spijt, het is nog veellll te duur.
    Behalve dat, ik ken mensen die zelfs spijt hebben van hun kleine elektrische auto. Want op hele stukken snelweg kun je nergens laden. Renault geeft toe dat ze de laadpunten hebben verminderd. In de winter een dingetje. Ook het laden is qua kosten ook niet echt spotgoedkoop.
    Verder, niet iedereen woont zodanig dat je je eigen laadpaal kúnt hebben.
    Dus al met al, ik geloof er niet in.

    • Inspins heeft op 22 augustus 2024 geschreven:

      ???

      Waarom denk je dat een EV rijden duurder is? En waarom denk je dat de aanschaf altijd duurder zal blijven?

      Tweedehands beginnen er prima opties te verschijnen voor een klein budget, en naaf schattig zullen nieuwe EVs binnen korte tijd ook goedkoper zijn dan de ICE varianten.

      Ethiopië heeft de import van ICE zelfs verboden, en stapt nu al volledig over op EVs.

      • Bob heeft op 22 augustus 2024 geschreven:

        Een tweedehands EV kost nu evenveel als een nieuwe plofauto.
        En laden aan een publieke paal is niet goedkoper dan benzine of diesel tanken. Ik rijd een EV van het werk, dus kan de vergelijking ervaren.
        Dus ik snap de reactie wel…

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Manix heeft op 22 augustus 2024 geschreven:

    EV zal hetzelfde verhaal worden als met zonnepanelen. Wanneer iedereen massaal ev zal kopen dan zal de rekening gepresenteerd worden.

    Reageer
  • Rob heeft op 21 augustus 2024 geschreven:

    Toyota staat niet alleen. Alle grote concerns komen (terecht) terug op hun schreden en blijven toch ook verbrandingsmotoren bouwen. BMW heeft zelfs weer een ganz hagelneue. Terecht omdat de verbrandingsmotor helemaal zo slecnt niet is. De pvev vav of ev ofwat dan ook zijn vooral een windowdressers om in de buurt een correct wereldverbeteraars imago uit te stralen. Maar die ijsberen op de Noordpool krijgen hun ijsschotsen er echt niet mee terug. Autos uit de jaren 90 zijn harstikke vies en vervuilend! Oh ja waarom?.. nou omdat we elkaar allemaal napraten. Niemand weet het echt omdat niemand immers een WLTP test met deze autos doet… Maar ze rijden ook gewoon 1:14, zijn de helft kleimer en de helft lichter.
    Uiteindelijk, als de hype en het stof zijn gaan liggen, wordt het gewoon. 30% electrisch, 30% fossiel en 30% synthetisch/ waterstof

    • Hududi heeft op 22 augustus 2024 geschreven:

      Rob begrijpt het allemaal niet, wat prima is, maar dan kan je beter je mond houden

      • Theo R heeft op 23 augustus 2024 geschreven:

        We moeten minder co2 produceren met zijn allen. Een automobulist valt wel mee maar met z’n allen is het wel erg veel. Ik lees namelijk altijd nederland is vol! En er rijden inmiddels bijna 10 miljoen auto’s in nederland. De wereld is groter dan alleen je eigen straatje!

        Reageer
      • M heeft op 22 augustus 2024 geschreven:

        No offence maar jij wrs ook niet. Hoogstwaarschijnlijk 99% niet en dat is niet erg. Het weer van morgen voorspellen lukt al niet. Het is allemaal trial en error met hoop op goede afloop

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • HT2958 heeft op 21 augustus 2024 geschreven:

    Er komt steeds meer productie van stroom uit de zon en wind, gisteren en vandaag negatieve prijzen, morgen ook weer, je krijgt geld toe.
    Als je dan bij de werkgever aan de laadpaal en een dynamisch contract kunt laden kost het niets, een beetje auto laad 60 km per uur.
    Waarom zou ik dan hybrides rijden?
    In het weekend zal het weer gratis zijn, wederom vol voor niets, hybrides laden dmv een klein benzinemotortje, duidelijk goedkoper, dus Toyota zal deels gelijk hebben, op korte termijn dan, daarna zal de energietransitie het tegendeel bewijzen….

    • Bob heeft op 22 augustus 2024 geschreven:

      Als u in de stad woont zonder oprit en netjes aan de publieke paal mag laden, heeft u geen enkel voordeel van een dynamisch contract of zonnepanelen. En is dat goedkope rijden/ laden niet voor weggelegd.

      Reageer
    Reageer
  • Julius heeft op 21 augustus 2024 geschreven:

    Als je groener wilt rijden en voor gemak wilt gaan en de keuze hebt tussen een PHEV en een EV, ga dan echt voor een EV! Iedere dag/rit stekkerren gaat nogal snel vervelen. Het laden gaat best vlot langs de snelweg voor die incidentele verdere ritjes. En met vakantie is het gewoon even plannen. De rest van het jaar zorg je dat er minimaal 100km bereik in je accu zit en anders hang je hem thuis of op het werk aan de paal.
    Een PHEV is zwaarder vanwege de dubbele motoren en dus ook duurder in de wegenbelasting en onderhoud. De techniek is veel complexer dan een pure EV of ICE.

    • Stoplichtkabouter heeft op 22 augustus 2024 geschreven:

      Ja tuurlijk.
      Waarom beginnen de ev rijders dan onmiddellijk te steigeren als het over houdersschapsbelasting gaat?
      En waarom willen ze dan niet gelijk getrokken worden met benzine auto s?
      Omdat ze zo lekker licht zijn?
      En waarom stapt het merendeel van de ev rijders na de leasepetiode dan toch maar weer in een benzine auto?
      Omdat het zo handig is, en op vakantie even plannen?
      En Omdat de stroom gratis is?
      Duidelijk.
      Als ik op vakantie ga, wil ik helemaal niks plannen.
      Hooguit een slaapadres voor de 1e nacht.
      De rest van de vakantie zien we wel, en plan ik helemaal niks.
      En de rest van het jaar elke dag stekkeren?
      Ja leuk.

      Reageer
    Reageer
  • Koenraad heeft op 21 augustus 2024 geschreven:

    Dat het gezond verstand mag primeren en niet de huidige ev tunnelviesie. Een gezonde mix is de enige optie.

    • Eppo heeft op 21 augustus 2024 geschreven:

      Gewoon voor EV gaan de elektrificatie is niet meer te stoppen.

      Reageer
    Reageer
  • Edwin heeft op 21 augustus 2024 geschreven:

    Kodak zei ook dat digitale fotografie (dat ze zo’n beetje zelf uitgevonden hadden) zeker wel 30% van de foto’s uit zou gaan maken…

    Reageer
  • Ikvindookwat heeft op 21 augustus 2024 geschreven:

    Iedere energiebron vereist zijn eigen infrastructuur. Alleen in meer welvarende en dichtbevolkte landen kan je die moeiteloos naast elkaar handhaven. Een groot deel van de wereld zal zodoende nog langere tijd met verbrandingsmotoren blijven rijden. Pas als auto’s met verbrandingsmotoren niet meer breed voorhanden zijn zal dat veranderen.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 21 augustus 2024 geschreven:

    Toyota, het merk met de grootste realiteitszin.

    Reageer
  • Kees heeft op 21 augustus 2024 geschreven:

    Het hangt allemaal samen met belasting(voordelen). Hoe groter die zijn bij een lage uitstoot, hoe meer je richting een EV gaat. En omgekeerd. Bij een lage bijtelling schiet de EV verkoop omhoog, nu die bijtelling omhoog gaat, daalt die verkoop weer iets. Hetzelfde met de import van met name PHEV’s. Jonge PHEV’s zijn gunstig te importeren omdat die een veel lagere BPM hebben.

    Reageer
  • Lieven heeft op 21 augustus 2024 geschreven:

    Wat een raar artikel. Toyota gaat weg van EV’s!! -> er komen meer EV’s aan. Nederland bewijst in augustus van 2024 Toyota’s voorspelling voor 2030/wereldwijd aandeel van auto’s? Hier zitten heel wat kronkels in de logica.

    • Tasmanian ev devil heeft op 22 augustus 2024 geschreven:

      Ben vorig jaar volledig ev gegaan nog geen centje pijn met een anwb laadpas is de accu van mijn brommie in 7uur vol en kost geen barst rijd heerlijk stil

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear