Beste leaserijders van Nederland, we hebben goed nieuws voor jullie. De Kia EV6 facelift is hier. Dat bedoelen we absoluut niet ironisch, want het was best wel een dingetje toen deze auto op de markt kwam. Acceptabele actieradius, prima prestaties en vooral erg vlotte laadsnelheden. Samen met de Porsche Taycan was de Kia EV6 een van de eerste EV6’s op de markt met een 800-volt architectuur. Ook was het een van de leukste elektrische auto’s om te rijden.

Die Kia EV6 is sinds 2021 op de markt en sindsdien zijn er ruim 9.500 verkocht door de importeur. Een prima aantal voor een grote niet-premium Zuid-Koreaan. De Kia Clarus en Magentis hebben het nooit zo goed gedaan. De vernieuwde Kia EV6 moet het succes voortzetten. Vandaar dat Kia de wijzigingen relatief subtiel heeft doorgevoerd. Waarom zou je immers flink gaan sleutelen aan een succesformule?

Wat is er anders aan de Kia EV6 facelift van 2024?

We beginnen met de meest opvallende wijziging en dat is de neus. De Kia EV6 was destijds een van de vernieuwende modellen qua design in de line-up, maar de tijd heeft niet stilgestaan. De Kia EV6 past qua frontdesign perfect tussen de EV3 en EV9 in. Dat kan geen toeval zijn. Ook de lichtmetalen velgen zijn nieuw. Op de afbeeldingen zie je de GT-line, al iets afwijkt met andere bumpers.

Vernieuwde Kia EV6 GT-Line (2024) zilvergrijs linkerkant schuin

Ook het interieur is subtiel aangepakt. Zo is er gelukkig een nieuw stuurwiel, de oude hoepel leek uit een Morris Marina te komen. Het nieuwe stuurwiel is overigens verrassend rond. Voor de rest is het subtiel strakgetrokken. Nieuwe bekledingen, wat nieuwe knopjes en een compleet nieuw infotainmentsysteem. Ook is er nieuwe sfeerverlichting.

Techniek van de Koreaanse topper

Dan zijn we aangekomen bij de techniek, want ook daar veranderde het een en ander. Zo is er een compleet nieuwe accu. De energiedichtheid daarvan is groter, evenals de nettocapaciteit: 63 kWh voor de Standard Range en 84 kWh voor de Long Range. Maximaal haal je 582 kilometer (afhankelijk van de specifieke configuratie). De 84-kWh accu’s kun je laden tot wel 258 kW. Ook lekker is het lagere gewicht van de accu: 1 kilo minder dan voorheen.

Vernieuwde Kia EV6 GT-Line (2024) interieur dashboard

Verder nog bijzondere dingen? Jazeker, je kunt de Kia EV6 starten zonder sleutel of smartphone. Ook zit er een vingerdrukscanner op. Tevens zijn de rij-assistenten verbeterd en de functies ervan uitgebreid. Ook is de Kia EV6 sinds de facelift stiller (dankzij extra isolatie) en veiliger, dankzij dikkere B-stijlen. Exacte details, uitvoeringen en prijzen worden later bekend gemaakt. Vanaf november komt íe naar Nederland.

Reacties

  • Berend heeft op 28 augustus 2024 geschreven:

    Stiller mocht ook wel. De Kia’s en Hyundai’s maken op de snelweg duidelijk meer herrie dan een Volvo of VW. Ik vind de voorkant niet mooier geworden.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)