De nieuwe Audi Q5 is hier. Het is pas de derde generatie van een van de belangrijkste auto’s voor het merk. De mediumgrote crossover is wereldwijd populair; 17 procent van alle verkochte Audi‘s is een Q5. Met een vrij verse Mercedes GLC en de onlangs gelanceerde BMW X3, komt Audi precies op tijd. Audi is hard op weg om alle modellen te elektrificeren, maar de Q5 is nog een ouderwetse dinosap-slurper.

Dat is op zich ook niet vreemd, afgelopen jaar verkocht Audi wereldwijd 334.840 exemplaren van de Q5 met brandstofmotor, dus er is nog altijd een grote markt voor. Dat gezegd hebbende, de nieuwe Q5 is wel degelijk altijd geëlektrificeerd: het zijn allemaal zogenaamde mild hybrides. Dit houdt in dat er een 48-volt generator aanwezig is, die tegen de transmissie aanzit en de motor assisteert bij wegrijden.

Nieuwe Audi Q5 staat op nieuw platform

De Audi Q5 staat op een nieuwe bodemsectie, PPC genaamd. Dat staat voor Premium Platform Combustion. In vergelijking met het oude MLB-Evo platform is er meer focus op elektrische ondersteuning. Optioneel is luchtvering mogelijk. De eenvoudigste variant heeft een 2,0-liter viercilinder. Deze zogenoemde 2.0 TFSI produceert 204 pk en 340 Nm, die standaard de voorwielen aandrijft. Vierwielaandrijving is mogelijk, maar optioneel.

nieuwe Audi Q5 (2025) grijs schuin zijkant linksachter woestijn

De 2,0-liter dieselmotor heeft ook 204 pk, maar 400 Nm aan koppel en standaard quattro-vierwielaandrijving. Later komen er nog twee hybrides met een benzinemotor bij: eentje met 299 pk en eentje met 367 pk. Dat klinkt als de aandrijflijnen uit de Audi A6 plug-in hybride. Die laatste twee zijn voor ons het belangrijkst, want die gaat de importeur leveren. De andere varianten zul je zelf moeten importeren.

De snelle SQ5 is er ook bij

Naast de nieuwe Audi Q5 lanceert Audi meteen de SQ5, het sportieve topmodel – voor zover een crossover sportief kan zijn natuurlijk. Het klinkt op papier niet verkeerd, want de SQ5 heeft een 3,0-liter V6 met 367 pk en 550 Nm. Ook deze 3.0 TFSI komt niet naar Nederland. Dit alles in verband met de CO2-uitstoot en de bijbehorende BPM-boetes, waardoor de auto te duur zal worden.

nieuwe Audi Q5 (2025) zijkant voor SQ5

De Audi Q5 zal de laatste Q5 zijn met verbrandingsmotoren. Audi is nu bezig om ervoor te zorgen dat alle modellen op zijn minst te verkrijgen zijn als PHEV. Mocht je nu al een elektrische crossover van het formaat Q5 willen, zit je goed, want sinds vorig jaar hebben we de Audi Q6 e-tron. De Audi Q5 wordt in Mexico gebouwd en komt in begin 2025 naar Nederland toe.

Reacties

  • Ronnie heeft op 2 september 2024 geschreven:

    Audi komt nog wel terug op hun EV fantasie. Anders moet hun CEO toch wel een enorme plank voor de kop hebben. Maar goed, Duitsland draait zichzelf wel de nek om wat industrie betreft.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)