Het is geweldig om in 2024 te leven, maar er zijn ook wel een paar dingetjes die beter kunnen. Met name als het aankomt op privacy en reclame. Het is om gek van te worden hoe je wordt overspoeld met advertenties. Natuurlijk, de diensten die je gebruikt zijn gratis en het geld moet natuurlijk ergens vandaan komen. Het is weliswaar begrijpelijk, maar soms niet minder hinderlijk.

Maar als je een auto hebt gekocht, bestaat de kans dat je geen zin hebt in advertenties of het idee om afgeluisterd te worden. Toch lijkt dat wel mogelijk te kunnen zijn. Ford heeft namelijk een afluistersysteem voor in de auto gepatenteerd. Dat meldt Motor Trend. Het doel ervan is vrij simpel, met de door het afluisteren verkregen informatie moet jij relevantere advertenties krijgen.

Het is (nu nog) een patent van een afluistersysteem

Let wel: het gaat om een patent. Het hoeft absoluut niet te betekenen dat het direct in jouw Kuga wordt gemonteerd. Het betekent ook niet dat als je zegt ‘ik heb zo’n trek’, dat de Ford pareert met reclame voor Van Dobben-kroketten, gevolgd door reclames van een kadetje van Bakkerij Klootwijk en wat mosterd van Remia. Het betekent alleen dat Ford een dergelijk systeem heeft gepatenteerd dat dat kan.

Kijk, niet alle reclame hoeft irritant te zijn!

Nu is de implementatie van zo’n afluistersysteem ervan heel erg belangrijk. Er was ooit een tijd dat we Elon Musk en Mark Zuckerberg zagen als ware disruptors die de gevestigde orde zouden aanpakken. Dat hebben ze inderdaad gedaan, maar zijn ze nu gewoon de gevestigde orde, die net als als iedereen gewoon geld willen verdienen. Dus schiet je de facto er niets mee op.

Wasmiddelreclames

De ontwikkeling past wel in de lijn dat fabrikanten minder gaan verdienen aan de verkoop van auto’s en meer op het gebruik. Zomaar een gedachte: de advertenties bieden ook mogelijkheid (en vraag!) naar een premium-abonnement waardoor je juist geen reclame krijgt. Heel toevallig: daar kan een fabrikant ook weer een tientje per maand per auto aan verdienen.

Op zich is het idee van gepersonaliseerde advertenties niet nieuw en op zich best wenselijk. Vroeger werden we allemaal overspoeld met wasmiddelreclames. Tegenwoordig krijg je al reclames die veel meer op jou zijn afgestemd. Het systeem dat Ford heeft gepatenteerd doet daar simpelweg een schepje bovenop. Als het er ooit komt.

Reacties

  • Interessant heeft op 4 september 2024 geschreven:

    Hoe zullen die Chinezen hier op reageren? Alles wat die maken zit dit al op maar dan voor spionage. Zouden ze hier een klacht voor indienen of gaan ze IP-diefstal ook negeren als het de andere kant op gaat?

    #foodforthought

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)