
Daar is hij, de meest voorspelbare Estate-uitvoering van een auto ooit. Vinden we dat erg? Nee hoor. De Mercedes E-Klasse Estate mag er best zijn. Bovendien zit hij ruimer dan de kleren die je vroeger van je oudere broer of zus kreeg.
670 liter slokt de E-Klasse op. Doe je de bank plat dan wordt dat nog eens 1.820 liter. Dit is ruim 100 liter meer dan concurrenten Audi A6 en BMW 5-serie. De opening om alles in te prakken is bovendien 1.100 millimeter op het smalste punt – 1 meter tien dus.
Meer kinderen dan spullen? Dan heeft Mercedes een derde zitrij voor je om je E-klasse tot een decadente schoolbus te transformeren. Luchtvering op de achteras is standaard. Met het optionele Air Body Control is de hele ophanging voorzien van luchtvering.
Het motoraanbod is even voorspelbaar als het uiterlijk van de E-klasse. Dat is namelijk gelijk aan de sedan. Instappen doe je in de E200 met 184 pk (benzine) of in de E220d met 194 pk (diesel). Heel snel de kids ophalen doe je met de Mercedes-AMG E 43 4Matic. De 3,0-liter V6 met 401 pk zit in 4,7 seconden vanuit stilstand op 100 km/u.
Neem geen zwarte Mercedes E-klasse Estate
De prijzen van de nieuwe Mercedes E-klasse Estate volgen nog. Koop hem maar niet in het zwart, want dan rij je in een lijkwagen.
Het is trouwens 50 jaar geleden dat Mercedes voor het eerst een Estate produceerde. De 200D Estate zat destijds vol innovatieve zaken, zoals een in delen neerklapbare achterbank en een optionele derde zitrij. Het was helaas geen succes, Mercedes bouwde slechts 2.754 exemplaren. Pas in 1978 boekte Mercedes succes met een Estate: met de W123.
Meer van TopGear


Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Eenhoorn voor lange afstanden: de Mercedes E 300 de 4Matic Estate All-Terrain is een diesel-PHEV

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Dit kost het om een V6 met 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper
