De 2019 Tops en Flops van... Mattijn Nederend

2019 was onder meer het jaar van ongeïnformeerde beslissingen over uitstoot

Foto('s): BMWBMW M760Li V12
BMW M760Li V12

Als ik internetplaatjes mag geloven, is het heel cool om vooral negatief te zijn over het jaar dat je afsluit voordat je het volgende jaar claimt als ‘mijn jaar’. En hoewel de autoliefhebber veel incasseerde (nieuwe maximumsnelheid, E10-brandstof, Hobbs & Shaw, BMW’s opmars van de grilles) waren er ook genoeg mooie zaken (BMW M8 Gran Coupe, Porsche Taycan, Audi RS 6, Shelby GT500).

Top 1: Ares Panther

Ares Panther rijdend recht voorFoto('s): BBC
Rijden met de klapkoplampen naar beneden: geen idee waarom iemand dat ooit zou willen doen

Een gloednieuwe auto mét klapkoplampen. Dat ik het nog mag meemaken. Oké, toegegeven, de Ares Panther ProgettoUno is een omgebouwde Huracán, maar dat mag wat mij betreft de pret niet drukken. Er ligt dan ook geen Ford-V8 in (daarvoor moet je bij de heerlijke De Tomaso P72 zijn), maar een Lambo-V10 in. Het zou de auto zijn die ik zou kopen als ik over een paar dagen de loterij win. Al vrees ik dat alle exemplaren inmiddels vergeven zijn. Dan maar een echte DeTomaso Panthera. Of toch een MX-5 met een V8-motor?

Top 2: klusprojecten van YouTubers

Huracán met LS-V8

Het videoplatform is niet alleen maar voor hysterische gamers die in hun zolderkamer tegen hun scherm met daarop Minecraft zitten te schreeuwen. Al enkele jaren zijn er YouTubers die hun autoklusprojecten filmen als een soort minder goed geregisseerde – maar daarom niet minder vermakelijk – Wheeler Dealers, maar dit jaar tilden ze het naar een hoger niveau. Goed, het is soms een overdosis aan enthousiast geroep en handgebaren, maar daar moet je even wat gewenning voor opbouwen. En afleveringen die je niet leuk vindt, skip je gewoon. Tavarish rondde zijn Gallardo Twin Turbo-project af en kocht de verloederde Lambo uit The Fate of the Furious om hem volledig te restaureren. B is for Build kocht een half afgefikte Huracán en legde hier een Amerikaanse V8 met twee turbo’s in. De gasten Goonzsquad bouwden twee Ferrari’s en een Lambo.

Top 3: De 24 uur van de Nürburgring

24 uur van de Nürburgring (2018)
24 uur van de Nürburgring (2018)

Ik word er zo hier en daar op geattendeerd dat ik nogal ongeduldig ben. Alleen omdat je ergens voor je rust komt, betekent niet dat je hoeft te treuzelen. Als een F1-race zo saai als de GP van Frankrijk is, dan wint de Reddit of de Instagram-tijdlijn het al snel van het televisiescherm. Bij de 24 uur van de Nürburgring dit jaar was dat anders, want bijna de volledige race was een spektakel. Ik keek gedurende dag zo nu en dan een uurtje of twee uurtjes – en het was altijd genieten. In alle klassen was wel iets gaande en op geen enkel moment was de race al besloten. Als je voor volgend jaar één race wilt bijwonen, stap dan in de auto naar het mooiste circuit ter wereld.

Flop 1: Ongeïnformeerde beslissingen maken

tot wanneer mag je op benzine rijdenFoto('s): Matt Boitor / Unsplash

Stikstof, CO2, fijnstof, uitstoot, berekeningen, cijfers überhaupt. Lastig, man. Ik geef direct toe dat ik ook niet alles 100 procent snap, maar het scheelt dan ook dat ik geen ingrijpende beslissingen hoef te nemen over deze zaken. De grote flop van 2019 vind ik dat het vaak lijkt alsof zij die wetten en regels bedenken ook maar slecht snappen waar het écht allemaal om draait en wat de effecten zijn. Het is alsof je wilt afvallen en dan maar voortaan een Cola Light neemt bij je Maestro Truffel Deluxe met grote friet. Het scheelt iets, maar je gaat er je zwembandje niet mee kwijtraken.

De snelheid naar 100 km/u terugschroeven, bijvoorbeeld. Iedereen die ervoor geleerd heeft, zegt dat het resultaat verwaarloosbaar is, en tóch doen we het. Of wat dacht je van het dwarsbomen van één evenementje langs het strand van Zandvoort, omdat het zogenaamd slecht zou zijn voor het milieu. Denk je dat een groot festival (waar we er ook echt veel van hebben), waar ook vrachtwagens vol met tenten, podia en drank heenrijden, voor veel minder uitstoot zorgt? Die F1-autootjes die een stuk of zestig rondes maken, daar leeft geen mens een jaar minder om.

Tuurlijk, we moeten dingen veranderen voor de toekomst, maar pak dan dingen aan die écht effect hebben. Laat die paar oldtimerliefhebbers lekker belastingvrij rondrijden, maak je niet druk om de GP van Nederland en kijk naar ál het bewijs omtrent de uitstoot. En heel misschien kunnen we ook ietjes minder proberen het braafste jongetje van de klas te zijn met onze 8 miljoen auto’s in Nederland, tegen de 500 miljoen van Amerika en China.

Flop 2: Het begin van het einde van de V12 in sedans

BMW M760Li V12 van BMWFoto('s): TopGear

Ik heb even snel gerekend en ik heb nog maar 100 euro nodig voordat ik nog maar 251.000 euro nodig heb voor een BMW M760Li. En ook in de tweedehandsmarkt zal verstand mij ervan weerhouden om ooit een V12-motor te kopen van Mercedes of BMW. Ze zeggen weleens dat je voor een gebruikt performance-model hetzelfde budget nodig hebt als voor een nieuw model. En toch is het jammer dat de twaalfcilinder in sedans op het punt van uitsterven staat. Zowel Mercedes als BMW lieten dit jaar weten dat het er niet zo rooskleurig uitziet voor hun volumineuze krachtbronnen.

Een sedan van meer dan vijf meter die sneller is dan 90 procent van wat er te koop is, dat is een verrijking van het autolandschap. Het is de ultieme blikwording van ‘omdat het kan’ en anderzijds is het een stuk logischer dan het kopen van een supercar, want hier pas je tenminste nog met z’n vieren of vijven in. Maar helaas, ze stoten te veel uit en ze doen op papier niets meer dan wat een V8 ook kan. Op papier, zeg ik heel bewust, de plek waar auto’s niet gereden worden.

Flop 3: Remblokken voor achter

Foto('s): Philip Oomkens
Foto: Philip O.

Haastige spoed is zelden goed. Zeker als je niet kunt remmen. Het eerste weekendje Nürburgring naderde snel en de Yellow Stuff-blokjes aan de voorzijde waren ‘Black, niet heel veel Stuff’ geworden. In de webshop las ik vluchtig ‘remblokken voor Mazda MX5 (voor 276 mm remschijven)’ en de andere remblokken op de pagina waren slechts 270 millimeter groot. Twee keer het woordje ‘voor’ én voor de grootste remschijf. Dat kan niet missen: dit zijn de remblokken voor de voorzijde.

Je raadt het al: Niet dus. Deze faal was een mooi een-tweetje van Mazda en de webshop, want blijkbaar zijn de remschijven onder een MX-5 NA vóór kleiner dan áchter – heel raar. En eigenlijk treft de blaam maar één persoon, en dat ben ik zelf. Iets minder haast, iets meer research en gewoon beter kijken had een hoop stress gescheeld. Gelukkig is het uiteindelijk goed gekomen en is de 116 pk (of wat er nog van over is na al die jaren) losgelaten op de Groene Hel. De beschrijving in de webshop is overigens inmiddels aangepast.

Het sprankje hoop voor 2020

Ik hoop op auto’s die boekhouders en accountants van automerken een zenuwinzinking bezorgen. Auto’s die intern, vanwege hoge productiekosten, een veel te kleine afzetmarkt en een veel te hoge uitstoot, intern alleen maar voor gigantische problemen zorgen. Een soort Mercedes-AMG One, maar dan voor het grotere publiek. Toyota doet een goed voorzetje van de Yaris GR. Ik hoop dat Mazda dan toch écht met een nieuwe wankelmotor komt, dan Volvo door voorspoedige EV-verkopen het kan veroorloven met een nieuwe vijfcilinder te komen en dat BMW een atmosferische V10 ontwikkeld voor een speciale uitvoering van de M5. Het zijn maar ideeën.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken