Motor van De Tomaso P72 is een Ford V8 met supercharger

Net als in de oude De Tomaso's komt er weer een Amerikaanse motor in

Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 showmodel rechts voor drie kwart hoofdafbeelding
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 zij rechts met achterkant open
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 showmodel rechtsvoor drie kwart
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 linksvoor drie kwart op de weg
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 Chassis rechtsvoor drie kwart
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 Chassis rechtsboven
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 Chassis linksonder
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 Chassis achter boven
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 tekening schakelsysteem
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 tekening
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 showmodel recht voor
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 interieur detail meters
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 interieur dashboard bestuurder
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 interieur detail versnellingspook
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 interieur bestuurder bovenaanzicht
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 detail koplampen
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 detail logo De Tomaso
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 zijaanzicht achter motorkap open
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 detail achterlicht
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 detail logo P72
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 achter rechts boven drie kwart
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 schuin rechts voor showmodel
Foto('s): De TomasoDe Tomaso P72 links zij recht showmodel
Foto('s): De Tomaso De Tomaso P72 links zij links showmodel
Foto('s): De Tomaso De Tomaso P72 recht achter showmodel
De Tomaso P72 showmodel rechts voor drie kwart hoofdafbeelding
De Tomaso P72 zij rechts met achterkant open
De Tomaso P72 showmodel rechtsvoor drie kwart
De Tomaso P72 linksvoor drie kwart op de weg
De Tomaso P72 Chassis rechtsvoor drie kwart
De Tomaso P72 Chassis rechtsboven
De Tomaso P72 Chassis linksonder
De Tomaso P72 Chassis achter boven
De Tomaso P72 tekening schakelsysteem
De Tomaso P72 tekening
De Tomaso P72 showmodel recht voor
De Tomaso P72 interieur detail meters
De Tomaso P72 interieur dashboard bestuurder
De Tomaso P72 interieur detail versnellingspook
De Tomaso P72 interieur bestuurder bovenaanzicht
De Tomaso P72 detail koplampen
De Tomaso P72 detail logo De Tomaso
De Tomaso P72 zijaanzicht achter motorkap open
De Tomaso P72 detail achterlicht
De Tomaso P72 detail logo P72
De Tomaso P72 achter rechts boven drie kwart
De Tomaso P72 schuin rechts voor showmodel
De Tomaso P72 links zij recht showmodel
De Tomaso P72 links zij links showmodel
De Tomaso P72 recht achter showmodel

Van de kleine vier-in-lijn uit de Ford Cortina tot de geweldige V8’s: De Tomaso kocht ze altijd in bij Ford. Bij de eerste nieuwe De Tomaso sinds tijden was het nog even een raadsel welke motor er in de auto lag, maar ook de De Tomaso P72 krijgt Ford-motor, en wel een V8 met supercharger. De reden is simpel: de nieuwe eigenaren van het bedrijf zijn geobsedeerd door ‘het behouden van de geest en het DNA van het merk’. De V12 van de Apollo Intensa Emozione komt dus niet naar de P72.

De motor van de De Tomaso P72 wordt onder handen genomen door de Amerikaanse tuner Roush, die we voornamelijk kennen van het tunen van Mustang’s en pick-ups. Prestatiecijfers zoals een 0-100-tijd of een topsnelheid geeft De Tomaso nog niet vrij. Ze zeggen zelf dat het ‘volledig irrelevant is voor het ethos van dit project en wat het probeert te bereiken.’ Daarom koos De Tomaso ervoor om zich te concentreren op ‘de herkomst en algemene ervaring.’

Wat verwachten we dan?

Exacte cijfers voor de motor verklapt het merk ook niet, alleen dat de V8 meer dan 700 pk en 800 Nm produceert en ‘meer dan 7.500 tpm’ maakt. Het vermogen gaat naar de achterwielen via een handgeschakelde zesbak. De Tomaso zegt dat turbo’s en elektrificatie ‘uitgesloten’ zijn, omdat de auto niet meer dan 1.010 pk nodig heeft. ‘We wilden een soepel, lineaire vermogenscurve bereiken zonder afbreuk te doen aan het old-school Amerikaanse V8-geluid’, zegt De Tomaso.

Inderdaad, het bedrijf werkt eraan om de supercharger zo stil mogelijk te maken, dus het doet niets af aan de illusie van de natuurlijke aanzuiging. De ontwikkeling is goed op weg. Roush en De Tomaso werken nu aan het voldoen aan de emissievoorschriften aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Dus, kijk je nog steeds uit naar de P72?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken