24 uur van Le Mans 2010

Eergisteren was het weer zo ver: de vingt-quatre heures du Mans ging van start op het 13,7 km lange Circuit de la Sarthe. Het deelnemersveld bestond uit 56 auto’s, waarvan er uiteindelijk slechts 28 finishten.

De eerste startposities werden bezet door Peugeot, maar allevier hun auto’s vielen in de loop van de race uit met technische problemen. Hierdoor was de weg vrij voor Audi, die een glorieus 1-2-3’tje neerzette met hun R15 TDI’s. Dit kunstje vertoonden ze al eerder in 2000, 2002 en 2004. Het is de negende keer dat Audi Le Mans wint – even vaak als Ferrari. Alleen Porsche schreef de race vaker op haar naam: maar liefst zestien keer.

De twee Audi R10 TDI’s, met onder andere Christijan Albers achter het stuur, vielen wel uit. Ook veel pech was er voor de Corvettes – drie van de vier haalden de finish niet, waaronder de auto met nummer 63 die door een actie van een van de Peugeots in de muur belandde. In slechts 31 minuten werd de zwaarbeschadigde auto gerepareerd, maar de motor bleek een onoverkomelijke klap te hebben gehad, waardoor de Corvette later alsnog uitviel.

De BMW art car, die onlangs onthuld werd in Parijs, kreeg een lekke band te verwerken. De leidende #7 Audi wilde hem inhalen, maar schoot in een rechtse bocht van de baan toen de BMW naar buiten zwalkte. De Audi kon weer verder, maar niet veel later viel de art car alsnog uit met motorproblemen. Ook een andere opmerkelijke auto, de #61 Ford GT met achter het stuur uitsluitend vrouwelijke coureurs, viel uit toen de motor vlam vatte. De auto van het Spyker Squadron, onder andere bestuurd door Tom Coronel, wist wel de finish te halen. De C8 Laviolette werd laatste in de GT2-klasse en één-na-laatste overall.

Klik verder voor de complete uitslag en meer foto’s.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken