
‘Dit was duidelijk het slechtste product dat Ferrari heeft ontwikkeld de laatste tijd’, zei voormalig Ferrari-baas, Luca di Montezemelo over de Ferrari 348. Hij ging aan het werk en transformeerde de 348 in een van de lekkerste Ferrari’s met een middenmotor ooit: de F355. Nu, dertig jaar na de lancering, is hier de 355 by Evoluto wat een nieuwe opfrisser voor de Ferrari F355 is.
Evoluto is gespecialiseerd in het restaureren en moderniseren van oude supercars. Inderdaad, je moet zelf een F355 aanleveren. Evoluto stript de auto tot aan het chassis, bekijkt wat er moet worden verbeterd, poets alle onderdelen op en verstevigt de basis met carbon. Door het verstevigen van de F355 gaat de torsiestijfheid met 23 procent omhoog volgens Evoluto.
Specificaties van de 355 by Evoluto
Ook de aandrijflijn wordt grondig gecheckt en verbeterd. De 3,5-liter V8 met vlakke krukas heeft nieuwe cilinderkoppen met grotere inlaatkleppen en er zijn nieuwe nokkenassen. Daarnaast installeert Evoluto een nieuwe ECU en het eigen ‘coil-on-plug’-ontstekingssysteem voor een nauwkeurigere ontstekingstiming. In totaal zijn er meer dan 200 nieuwe motoronderdelen gemaakt.
Alles bij elkaar produceert de achtcilinder 420 pk wat 40 pk meer is dan het origineel. Ook fijn: het bedrijf belooft moderne betrouwbaarheid en een snellere reactie op het gaspedaal. Een nieuwe titanium uitlaat brengt het achtcilinder gebrul ten gehore. Er is ook nog wat gespeeld met de zestraps handbak en er zijn Brembo-remmen die optioneel koolstofkeramische zijn.
De nieuwe auto is door een bekende ontworpen
Net als de aandrijflijn en het chassis is er ook veel werk gaan zitten in de koets. Niemand minder dan Ian Callum (die je kunt kennen van de Skye of de Vanquish 25) is verantwoordelijk voor het nieuwe ontwerp. De carrosserie bestaat nu grotendeels uit koolstofvezel waarmee het gewicht van 1.422 kilo naar een magere 1.250 kilo gaat.
De spoorbreedte is vergroot, de inlaten zijn groter en voorop zijn de splitter, led-klapkoplampen nieuw, net als de spiegels. Natuurlijk kun je de koets – net als het interieur – laten personaliser met speciale lak, leer en of ander materiaal. Daar zal ook een groot deel van de prijs van af hangen. Evoluto is van plan om er 55 om te bouwen. Is het een verbetering voor een van de fijnste Ferrari’s met middenmotor of houd je het liever bij het origineel uit Maranello?
2 reacties op “Deze 355 by Evoluto is een prachtig opgeknapte Ferrari F355”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom Ferrari F355 Challenge destijds een van de meest geavanceerde simulators was

Deze Ferrari F355 kreeg race-onderdelen en wordt gebruikt als daily driver

De snelste Ferrari’s op het testcircuit Fiorano

De auto’s van Example (de artiest, dus)
Dario Franchitti: de autobiografie

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)

Tja. Je zou ook wel een Insta-filter over de Mona Lisa kunnen toepassen en haar opnieuw uitrpinten op hoge resolutie.
Of het schilderij vervangen voor een 8K oled-scherm.
Is ze weer helemaal bij de tijd.
…
Je moet een inmiddels klassieke auto geen moderne looks proberen te geven.
Al zijn details best mooi (de achterlichten vind ik bijvoorbeeld fantastisch) gaat het geheel gewoon niet kloppen.
En wat heb je vervolgens: een prima auto met ongeveer Ferrari-looks.
(En potentieel een legal-brief van Ferrari; dat ze de logo’s vervangen is niet voor niets; ook van Ferrari mag dit geen Ferrari meer heten.)
Van originele Ferrari’s moet je eigenlijk afblijven. Toch maak ik hier graag een uitzondering. Daar word je hebberig van.