
‘Dit was duidelijk het slechtste product dat Ferrari heeft ontwikkeld de laatste tijd’, zei voormalig Ferrari-baas, Luca di Montezemelo over de Ferrari 348. Hij ging aan het werk en transformeerde de 348 in een van de lekkerste Ferrari’s met een middenmotor ooit: de F355. Nu, dertig jaar na de lancering, is hier de 355 by Evoluto wat een nieuwe opfrisser voor de Ferrari F355 is.
Evoluto is gespecialiseerd in het restaureren en moderniseren van oude supercars. Inderdaad, je moet zelf een F355 aanleveren. Evoluto stript de auto tot aan het chassis, bekijkt wat er moet worden verbeterd, poets alle onderdelen op en verstevigt de basis met carbon. Door het verstevigen van de F355 gaat de torsiestijfheid met 23 procent omhoog volgens Evoluto.
Specificaties van de 355 by Evoluto
Ook de aandrijflijn wordt grondig gecheckt en verbeterd. De 3,5-liter V8 met vlakke krukas heeft nieuwe cilinderkoppen met grotere inlaatkleppen en er zijn nieuwe nokkenassen. Daarnaast installeert Evoluto een nieuwe ECU en het eigen ‘coil-on-plug’-ontstekingssysteem voor een nauwkeurigere ontstekingstiming. In totaal zijn er meer dan 200 nieuwe motoronderdelen gemaakt.
Alles bij elkaar produceert de achtcilinder 420 pk wat 40 pk meer is dan het origineel. Ook fijn: het bedrijf belooft moderne betrouwbaarheid en een snellere reactie op het gaspedaal. Een nieuwe titanium uitlaat brengt het achtcilinder gebrul ten gehore. Er is ook nog wat gespeeld met de zestraps handbak en er zijn Brembo-remmen die optioneel koolstofkeramische zijn.
De nieuwe auto is door een bekende ontworpen
Net als de aandrijflijn en het chassis is er ook veel werk gaan zitten in de koets. Niemand minder dan Ian Callum (die je kunt kennen van de Skye of de Vanquish 25) is verantwoordelijk voor het nieuwe ontwerp. De carrosserie bestaat nu grotendeels uit koolstofvezel waarmee het gewicht van 1.422 kilo naar een magere 1.250 kilo gaat.
De spoorbreedte is vergroot, de inlaten zijn groter en voorop zijn de splitter, led-klapkoplampen nieuw, net als de spiegels. Natuurlijk kun je de koets – net als het interieur – laten personaliser met speciale lak, leer en of ander materiaal. Daar zal ook een groot deel van de prijs van af hangen. Evoluto is van plan om er 55 om te bouwen. Is het een verbetering voor een van de fijnste Ferrari’s met middenmotor of houd je het liever bij het origineel uit Maranello?
2 reacties op “Deze 355 by Evoluto is een prachtig opgeknapte Ferrari F355”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom Ferrari F355 Challenge destijds een van de meest geavanceerde simulators was

Deze Ferrari F355 kreeg race-onderdelen en wordt gebruikt als daily driver

De snelste Ferrari’s op het testcircuit Fiorano

De auto’s van Example (de artiest, dus)
Dario Franchitti: de autobiografie

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Tja. Je zou ook wel een Insta-filter over de Mona Lisa kunnen toepassen en haar opnieuw uitrpinten op hoge resolutie.
Of het schilderij vervangen voor een 8K oled-scherm.
Is ze weer helemaal bij de tijd.
…
Je moet een inmiddels klassieke auto geen moderne looks proberen te geven.
Al zijn details best mooi (de achterlichten vind ik bijvoorbeeld fantastisch) gaat het geheel gewoon niet kloppen.
En wat heb je vervolgens: een prima auto met ongeveer Ferrari-looks.
(En potentieel een legal-brief van Ferrari; dat ze de logo’s vervangen is niet voor niets; ook van Ferrari mag dit geen Ferrari meer heten.)
Van originele Ferrari’s moet je eigenlijk afblijven. Toch maak ik hier graag een uitzondering. Daar word je hebberig van.