‘Dit was duidelijk het slechtste product dat Ferrari heeft ontwikkeld de laatste tijd’, zei voormalig Ferrari-baas, Luca di Montezemelo over de Ferrari 348. Hij ging aan het werk en transformeerde de 348 in een van de lekkerste Ferrari’s met een middenmotor ooit: de F355. Nu, dertig jaar na de lancering, is hier de 355 by Evoluto wat een nieuwe opfrisser voor de Ferrari F355 is.

Evoluto is gespecialiseerd in het restaureren en moderniseren van oude supercars. Inderdaad, je moet zelf een F355 aanleveren. Evoluto stript de auto tot aan het chassis, bekijkt wat er moet worden verbeterd, poets alle onderdelen op en verstevigt de basis met carbon. Door het verstevigen van de F355 gaat de torsiestijfheid met 23 procent omhoog volgens Evoluto.

Specificaties van de 355 by Evoluto

Ook de aandrijflijn wordt grondig gecheckt en verbeterd. De 3,5-liter V8 met vlakke krukas heeft nieuwe cilinderkoppen met grotere inlaatkleppen en er zijn nieuwe nokkenassen. Daarnaast installeert Evoluto een nieuwe ECU en het eigen ‘coil-on-plug’-ontstekingssysteem voor een nauwkeurigere ontstekingstiming. In totaal zijn er meer dan 200 nieuwe motoronderdelen gemaakt.

Alles bij elkaar produceert de achtcilinder 420 pk wat 40 pk meer is dan het origineel. Ook fijn: het bedrijf belooft moderne betrouwbaarheid en een snellere reactie op het gaspedaal. Een nieuwe titanium uitlaat brengt het achtcilinder gebrul ten gehore. Er is ook nog wat gespeeld met de zestraps handbak en er zijn Brembo-remmen die optioneel koolstofkeramische zijn.

De nieuwe auto is door een bekende ontworpen

Net als de aandrijflijn en het chassis is er ook veel werk gaan zitten in de koets. Niemand minder dan Ian Callum (die je kunt kennen van de Skye of de Vanquish 25) is verantwoordelijk voor het nieuwe ontwerp. De carrosserie bestaat nu grotendeels uit koolstofvezel waarmee het gewicht van 1.422 kilo naar een magere 1.250 kilo gaat.

De spoorbreedte is vergroot, de inlaten zijn groter en voorop zijn de splitter, led-klapkoplampen nieuw, net als de spiegels. Natuurlijk kun je de koets – net als het interieur – laten personaliser met speciale lak, leer en of ander materiaal. Daar zal ook een groot deel van de prijs van af hangen. Evoluto is van plan om er 55 om te bouwen. Is het een verbetering voor een van de fijnste Ferrari’s met middenmotor of houd je het liever bij het origineel uit Maranello?

Reacties

  • Dave heeft op 11 juli 2024 geschreven:

    Tja. Je zou ook wel een Insta-filter over de Mona Lisa kunnen toepassen en haar opnieuw uitrpinten op hoge resolutie.
    Of het schilderij vervangen voor een 8K oled-scherm.
    Is ze weer helemaal bij de tijd.

    Je moet een inmiddels klassieke auto geen moderne looks proberen te geven.
    Al zijn details best mooi (de achterlichten vind ik bijvoorbeeld fantastisch) gaat het geheel gewoon niet kloppen.
    En wat heb je vervolgens: een prima auto met ongeveer Ferrari-looks.
    (En potentieel een legal-brief van Ferrari; dat ze de logo’s vervangen is niet voor niets; ook van Ferrari mag dit geen Ferrari meer heten.)

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 11 juli 2024 geschreven:

    Van originele Ferrari’s moet je eigenlijk afblijven. Toch maak ik hier graag een uitzondering. Daar word je hebberig van.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)