
‘Dit was duidelijk het slechtste product dat Ferrari heeft ontwikkeld de laatste tijd’, zei voormalig Ferrari-baas, Luca di Montezemelo over de Ferrari 348. Hij ging aan het werk en transformeerde de 348 in een van de lekkerste Ferrari’s met een middenmotor ooit: de F355. Nu, dertig jaar na de lancering, is hier de 355 by Evoluto wat een nieuwe opfrisser voor de Ferrari F355 is.
Evoluto is gespecialiseerd in het restaureren en moderniseren van oude supercars. Inderdaad, je moet zelf een F355 aanleveren. Evoluto stript de auto tot aan het chassis, bekijkt wat er moet worden verbeterd, poets alle onderdelen op en verstevigt de basis met carbon. Door het verstevigen van de F355 gaat de torsiestijfheid met 23 procent omhoog volgens Evoluto.
Specificaties van de 355 by Evoluto
Ook de aandrijflijn wordt grondig gecheckt en verbeterd. De 3,5-liter V8 met vlakke krukas heeft nieuwe cilinderkoppen met grotere inlaatkleppen en er zijn nieuwe nokkenassen. Daarnaast installeert Evoluto een nieuwe ECU en het eigen ‘coil-on-plug’-ontstekingssysteem voor een nauwkeurigere ontstekingstiming. In totaal zijn er meer dan 200 nieuwe motoronderdelen gemaakt.
Alles bij elkaar produceert de achtcilinder 420 pk wat 40 pk meer is dan het origineel. Ook fijn: het bedrijf belooft moderne betrouwbaarheid en een snellere reactie op het gaspedaal. Een nieuwe titanium uitlaat brengt het achtcilinder gebrul ten gehore. Er is ook nog wat gespeeld met de zestraps handbak en er zijn Brembo-remmen die optioneel koolstofkeramische zijn.
De nieuwe auto is door een bekende ontworpen
Net als de aandrijflijn en het chassis is er ook veel werk gaan zitten in de koets. Niemand minder dan Ian Callum (die je kunt kennen van de Skye of de Vanquish 25) is verantwoordelijk voor het nieuwe ontwerp. De carrosserie bestaat nu grotendeels uit koolstofvezel waarmee het gewicht van 1.422 kilo naar een magere 1.250 kilo gaat.
De spoorbreedte is vergroot, de inlaten zijn groter en voorop zijn de splitter, led-klapkoplampen nieuw, net als de spiegels. Natuurlijk kun je de koets – net als het interieur – laten personaliser met speciale lak, leer en of ander materiaal. Daar zal ook een groot deel van de prijs van af hangen. Evoluto is van plan om er 55 om te bouwen. Is het een verbetering voor een van de fijnste Ferrari’s met middenmotor of houd je het liever bij het origineel uit Maranello?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Deze 355 by Evoluto is een prachtig opgeknapte Ferrari F355”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom Ferrari F355 Challenge destijds een van de meest geavanceerde simulators was

Deze Ferrari F355 kreeg race-onderdelen en wordt gebruikt als daily driver

De snelste Ferrari’s op het testcircuit Fiorano

De auto’s van Example (de artiest, dus)
Dario Franchitti: de autobiografie

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koningsdagdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

Blijkbaar worden er miljoenen euro’s verdiend aan 30 rijden binnen de bebouwde kom (maar niet door wie je denkt)

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

Tja. Je zou ook wel een Insta-filter over de Mona Lisa kunnen toepassen en haar opnieuw uitrpinten op hoge resolutie.
Of het schilderij vervangen voor een 8K oled-scherm.
Is ze weer helemaal bij de tijd.
…
Je moet een inmiddels klassieke auto geen moderne looks proberen te geven.
Al zijn details best mooi (de achterlichten vind ik bijvoorbeeld fantastisch) gaat het geheel gewoon niet kloppen.
En wat heb je vervolgens: een prima auto met ongeveer Ferrari-looks.
(En potentieel een legal-brief van Ferrari; dat ze de logo’s vervangen is niet voor niets; ook van Ferrari mag dit geen Ferrari meer heten.)
Van originele Ferrari’s moet je eigenlijk afblijven. Toch maak ik hier graag een uitzondering. Daar word je hebberig van.