'50 km/u moet 30 km/u worden'

Als het aan de RAI Vereniging ligt, gaan we allemaal een stuk langzamer rijden in de steden

Mercedes-amg gt 63 s crash nederland
Mercedes-amg gt 63 s crash nederland
mercedes-amg gt 63 s 4-door crash
Mercedes-AMG C 63 crasht in Den Haag
Mercedes-AMG C 63 crasht in Den Haag
Mercedes-amg gt 63 s crash nederland
Mercedes-amg gt 63 s crash nederland
mercedes-amg gt 63 s 4-door crash
Mercedes-AMG C 63 crasht in Den Haag
Mercedes-AMG C 63 crasht in Den Haag

Een groot deel van alle verkeersongelukken gebeurt op een 50 km/u-weg: maar liefst 29 procent van alle dodelijke ongelukken is binnen de bebouwde kom. Daarom wil de RAI Vereniging de snelheid binnen de bebouwde kom verlagen van 50 km/u naar 30 km/u. Dit zou veel levens redden.

De afgelopen jaren nam het aantal ongevallen juist af binnen de bebouwde kom, maar de vereniging vindt het niet genoeg. En er zijn vaker zwaargewonden. ‘Ons doel is daarom niet alleen nul verkeersdoden in 2050, maar ook om het letsel van gewonden te minimaliseren. Verlagen van de maximumsnelheid in gemeenten draagt daaraan bij’, zegt RAI-voorzitter Steven van Eijck.

Ligt het aan de snelheid?

Volgens Wikipedia (de perfecte bron voor elk argument) telt Nederland 5.012 kilometer rijksweg, 7.899 kilometer aan provinciale wegen en maar liefst 122.559 kilometer aan overige wegen. Het is dus ergens wel logisch dat een groot deel van de fatale ongelukken gebeuren op 50 km/u-wegen. Je kunt je dus afvragen of dat aan de snelheid ligt, of aan de hoeveelheid asfalt.

Dan is er ook nog de vraag hoe vaak er bij de ongevallen sprake was van een snelheidsovertreding. En als er vaak een snelheidsovertreding in het spel was, rijden deze bestuurders bij 30 km/u ook niet te hard? Is het verlagen van de snelheid (en het verhogen van frustratie?) dan de juiste zet?

Er zijn ook genoeg argumenten voor de verlaging: de invoering van 30 km/u-zones tussen 1998 en 2008 redde het leven van 51 tot 77 mensen, volgens de vereniging. ‘Op moment dat de snelheid van 50 km/u naar 30 km/u gaat, neemt de remweg enorm af. Van 19 meter naar 7 meter op een droog wegdek. Dat kan het verschil tussen leven en dood betekenen’, zegt Van Eijck.

Foto: Mercedes-AMG GT 63 S 4-door crash en AMG C 63 crash.

Reacties
  1. A.Kamma zegt op 25 maart 2019 om 22:58:

    Hoe willen ze dan al die “hardrijders” gaan controlern? Nog meer snelheidscamera’s?

  2. A.Kamma zegt op 25 maart 2019 om 22:56:

    Hoe willen ze dat dan allemaal gaan controleren? Nog meer camera’s?

  3. Yoeri zegt op 25 maart 2019 om 14:57:

    Snelheid verlagen heeft geen zin. De wegen zelf worden steeds veiliger en breder, auto’s worden steeds veiliger en kunnen veeeeel meer. Hierdoor rijden mensen op ontzettend veel plekken al harder dan toegestaan.

  4. Remon zegt op 25 maart 2019 om 10:14:

    Ik word ziek van onze regering. Denk dat ik maar eens ergens anders ga wonen. Vrijheid staat niet in het woordenboek in dit land.

    • Prive zegt op 25 maart 2019 om 12:19:

      Rai is geen regering he.

      • Remon zegt op 25 maart 2019 om 12:41:

        Hopen dat dat zo blijft.

    • Hennie de gespuismuis zegt op 25 maart 2019 om 12:11:

      Dit heeft (nog) niks met de regering te maken.
      Dit is alleen een idee van weer een zondagsrijder.

      30km/h per uur in de stad.. houdt u straks even rekening met halfuur vertraging voordat u uw gewilde t-shirtje gaat kopen in de stad?

      Waardeloos idee

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws