Een groot deel van alle verkeersongelukken gebeurt op een 50 km/u-weg: maar liefst 29 procent van alle dodelijke ongelukken is binnen de bebouwde kom. Daarom wil de RAI Vereniging de snelheid binnen de bebouwde kom verlagen van 50 km/u naar 30 km/u. Dit zou veel levens redden.

De afgelopen jaren nam het aantal ongevallen juist af binnen de bebouwde kom, maar de vereniging vindt het niet genoeg. En er zijn vaker zwaargewonden. ‘Ons doel is daarom niet alleen nul verkeersdoden in 2050, maar ook om het letsel van gewonden te minimaliseren. Verlagen van de maximumsnelheid in gemeenten draagt daaraan bij’, zegt RAI-voorzitter Steven van Eijck.

Ligt het aan de snelheid?

Volgens Wikipedia (de perfecte bron voor elk argument) telt Nederland 5.012 kilometer rijksweg, 7.899 kilometer aan provinciale wegen en maar liefst 122.559 kilometer aan overige wegen. Het is dus ergens wel logisch dat een groot deel van de fatale ongelukken gebeuren op 50 km/u-wegen. Je kunt je dus afvragen of dat aan de snelheid ligt, of aan de hoeveelheid asfalt.

Dan is er ook nog de vraag hoe vaak er bij de ongevallen sprake was van een snelheidsovertreding. En als er vaak een snelheidsovertreding in het spel was, rijden deze bestuurders bij 30 km/u ook niet te hard? Is het verlagen van de snelheid (en het verhogen van frustratie?) dan de juiste zet?

Er zijn ook genoeg argumenten voor de verlaging: de invoering van 30 km/u-zones tussen 1998 en 2008 redde het leven van 51 tot 77 mensen, volgens de vereniging. ‘Op moment dat de snelheid van 50 km/u naar 30 km/u gaat, neemt de remweg enorm af. Van 19 meter naar 7 meter op een droog wegdek. Dat kan het verschil tussen leven en dood betekenen’, zegt Van Eijck.

Foto: Mercedes-AMG GT 63 S 4-door crash en AMG C 63 crash.

Reacties

  • A.Kamma heeft op 25 maart 2019 geschreven:

    Hoe willen ze dan al die “hardrijders” gaan controlern? Nog meer snelheidscamera’s?

    Reageer
  • A.Kamma heeft op 25 maart 2019 geschreven:

    Hoe willen ze dat dan allemaal gaan controleren? Nog meer camera’s?

    Reageer
  • Yoeri heeft op 25 maart 2019 geschreven:

    Snelheid verlagen heeft geen zin. De wegen zelf worden steeds veiliger en breder, auto’s worden steeds veiliger en kunnen veeeeel meer. Hierdoor rijden mensen op ontzettend veel plekken al harder dan toegestaan.

    Reageer
  • Remon heeft op 25 maart 2019 geschreven:

    Ik word ziek van onze regering. Denk dat ik maar eens ergens anders ga wonen. Vrijheid staat niet in het woordenboek in dit land.

    • Prive heeft op 25 maart 2019 geschreven:

      Rai is geen regering he.

      • Remon heeft op 25 maart 2019 geschreven:

        Hopen dat dat zo blijft.

        Reageer
      Reageer
    • Hennie de gespuismuis heeft op 25 maart 2019 geschreven:

      Dit heeft (nog) niks met de regering te maken.
      Dit is alleen een idee van weer een zondagsrijder.

      30km/h per uur in de stad.. houdt u straks even rekening met halfuur vertraging voordat u uw gewilde t-shirtje gaat kopen in de stad?

      Waardeloos idee

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Prive Reactie annuleren

(verplicht)