Een groot deel van Nederland is inmiddels terug van vakantie en wie met de auto ging, heeft een prachtige collectie aan uitgesmeerde Belgische, Duitse, Franse, Spaanse of Italiaanse vliegen op de voorbumper verzameld. En dat is dan pas het resultaat van hooguit een paar duizend kilometer. Heb je je ooit afgevraagd hoe smerig een auto wordt als je hem 50.000 kilometer non-stop laat rijden?
In de jaren tachtig wilde Mercedes aan het publiek laten zien hoe betrouwbaar de nieuwe 190E met 2,3-liter benzinemotor was. Daarom lieten ze de nieuwe Mercedes 50.000 kilometer achter elkaar rijden. De auto stopte alleen voor benzine en een coureurswissel. De recordpoging duurde 201 uur, 39 minuten en 43 seconden – dus negen dagen! De gemiddelde snelheid in die negen dagen was 247,9 km/u.
Het record werd op Nardò gezet. Dit Italiaanse testcircuit is 12,6 kilometer lang en was dus de perfecte plek voor de poging. De 185 pk van de viercilinder was grotendeels standaard, op wat kleine aanpassingen aan de injectie en ontsteking na.
De Mercedes-fanaat weet dat de 190E slechts 230 km/u haalt. Daarom wijzigden de ingenieurs de eindoverbrenging voor een hogere topsnelheid. Ook verwijderden ze de stuurbekrachtiging, de achteruitversnelling, de buitenspiegels en de ventilator voor de radiateur.
Zo ziet een auto eruit die 50.000 kilometer non-stop reed
De 190E werd in 2013 weer tevoorschijn gehaald | Foto: © Mercedes
Dat er heel wat insectengezinnetjes hun ouders moeten missen, dat staat buiten kijf. De neus heeft een goede laag organisch materiaal, maar dat is niet het opvallendste. Wat ook in het oog springt, is hoeveel zooi er eigenlijk van de banden komt als je langdurig rijdt.
Veel remstof zal het niet zijn, omdat de auto op Nardò in principe vol gas kan gaan, maar de banden zullen pittig slijten op het circuit. Ook ligt er genoeg stof, rubber en andere autogerelateerde troep op het asfalt.
Drie Mercedes 190E’s
Overigens reden er drie 190E’s over het circuit, waarvan één de recordauto is. Die met groene koplampen had als enige pech. Deze Merc reed een vosje aan tijdens de rit, en later brak er een klein onderdeel af. De groene staat netjes gewassen en waarschijnlijk gerestaureerd in het museum van Mercedes.
In 2013 werkte de motor ook nog | Foto: © Mercedes
De 190E met de witte koplampdeksels heeft nooit deze liefdevolle aanpak gekregen. Zoals je ziet zijn de vliegjes wel verwijderd, maar de lijdensweg is nog duidelijk zichtbaar in de lak en de algehele staat van de auto. De bovenstaande foto’s zijn in 2013 genomen – en zo is ie toch wel het mooist. Conclusie: tussen de vakanties door toch even je auto wassen.
Verterp heeft op 28 augustus 2022 geschreven:
The Citroën Petite Rosalie has a very interesting history and it set a staggering world record that is still untouched today. It was launched on the Montlhéry autodrome in March 15, 1932. The goal was to set a new long distance world record where time played no role… Its average speed was satisfactory, due to its aerodynamic body. After some stops, due to the ACF Grand Prix and the Women Grand Prix taking place on the same track, André Citroën waved the checkered flag to stop the Petite Rosalie on July 27TH. The Petite Rosalie had covered 300.000 km (186.411,36 miles) in 134 days at an average speed of more than 93 km/h. It had beaten 106 world records and 191 International records. With the Citroën Petite Rosalie the French car maker had made its remarkably successful first steps in motor racing. Before that, Citroën can claim to have invented the raid concept with the crossing of the Sahara in 1922 and the famous Croisière Noire in 1924 and Croisière Jaune in 1931. Although strictly speaking these expeditions were not races, they would go on to inspire the Paris-Dakar rally, which Peugeot and Citroën cars have won several times. The Citroën Petite Rosalie was born from a partnership with Yacco oils, the oil brand that Citroën used for there cars. Yacco oils had always been at the leading edge of technology and the company was already present in many races when it joined forces with Citroën to take up the challenge and take over new speed records. After quite satisfactory results in 1931 with the C6G and C6F cars, Yacco and André Citroën decided to set up a new promotional operation to advertise their products. An 8CV chassis was taken at random from the JAVEL factory and was sent to César Marchand, the chief driver, to be specially prepared. At the beginning of March the car was ready. On March 15th, at 3.29 pm, The 8, soon nicknamed Petite Rosalie, was launched on the Montlhéry banking. Its average speed was satisfactory, due to its aerodynamic body. Five ACF officials and eight timekeepers kept a close eye on the operations. After some stops, due to the ACF Grand Prix and the Women Grand Prix taking place on the same track, André Citroën waved the checkered flag to stop the Petite Rosalie on July 27TH. The Petite Rosalie had covered 300.000 km in 134 days at an average speed of more than 93 km/h. It had beaten 106 world records and 191 International records… A whole string of Rosalie cars followed to improve these results. After the first records set by Rosalie I and Rosalie II, André Citroën offered 1 million francs to any manufacturer who could beat his cars. After the achievements of Rosalie IV, André Citroën even offered 3 millions francs. But nobody even tried to beat this record.
Jacco heeft op 28 augustus 2022 geschreven:
https://www.saabplanet.com/the-long-run-100000-km-at-212-km-h/
Saab heeft daarmee 2 wereldrecords verbroken en er is eigenlijk niks echt stuk gegaan. Zoals je al zei fabrieksautos door de fia gecheckt
Thoma heeft op 28 augustus 2022 geschreven:
Met de 3 liter turbo diesel kan je denk ik herkansen op 200d non stop zonder problemen die zijn onverwoestbaar
Jacco heeft op 28 augustus 2022 geschreven:
Denk dat ik djt ook maar eens met mijn citroen c1 moet gaan proberen, laatst pas na 140k km echt een probleempje gehad wat snel en voor 5 tientjes verholoen was..
Petel heeft op 27 augustus 2022 geschreven:
Saab flikte iets dergelijks geloof ik met fabrieksstandaard auto’s in Talladega 100.000km met gemiddeld ook fors boven de 200 (inclusief pitstops etc)