Vorige week blies Cosworth zestig kaarsjes uit. Je kent het bedrijf van de vele race-winnende motoren die ze over de jaren heen produceerden. Of gewoon van de Ford Sierra RS. Ook komt Cosworth de afgelopen tijd weer in het nieuws omdat ze met Aston Martin samenwerkt om meer dan 1.100 pk in de Valkyrie te proppen. Reden genoeg voor TopGear om 60 jaar Cosworth geschiedenis in beeld te brengen.
Dit is waar het 60 jaar geleden allemaal begon. Cosworth kocht een halve hectare grond voor 6.000 Britse ponden en zette daar het hoofdkwartier neer. Een jaar later bouwde het bedrijf daar de eerste motor voor de Formule Junior.
Cosworth machinebouw op haar best – Bill Brown (Design en Development), Keith Duckworth (Engine Designer), Mike Costin (Team Cosworth) en Ben Rood (Ford DFV F1 Engine) staan naast hun geprezen DFV F1 motor.
Keith Duckworth gebruikte zijn motormagie op de 1.577-cc vier-in-lijn motor van de Ford Cortina uit 1963.
In 1967 werd de DFV voor het eerst officieel in de Formule 1 gebruikt. Tot op heden is het de meest succesvolle F1-motor aller tijden. Hij heeft mannen als Graham Hill, Jackie Stewart en James Hunt als eerste de finish over geslingerd. Meer dan 55 teams maakten gebruik van de motor, waaronder Lotus, McLaren, Tyrell en Williams.
In 1975 lanceerde Cosworth de DFX – een DFV met een turbolader – in de Verenigde Staten. Hiermee werd de Indy 500-race tien jaar op rij gewonnen.
De iconische Ford Sierra RS Cosworth maakte zijn intrede in 1985 en haalde de krantenkoppen met zijn 2,0-liter turboviercilinder. Meer dan 30 jaar later zijn we bij TopGear nog steeds fan van deze auto. En jij waarschijnlijk ook.
Je kunt het fluweel vanaf hier ruiken. Met zijn elektrische ramen, lederen stuur en elektronische notificaties dat je de deur niet goed dicht hebt gedaan, liep ie ver vooruit op z’n tijd.
De Benetton B194, aangedreven door een Ford Zetec-R V8-motor (geproduceerd door Cosworth, maar bekostigd door en gelabeld als Ford) – leidde Michael Schumacher naar zijn eerste overwonnen F1-wereldkampioenschap in 1994.
Cosworth motoren liepen nog steeds voorop in de Indy 500-race van 2013.
Cosworth’s geavanceerde Performance Data Recorder maakte zijn debuut in de Chevrolet Corvette uit 2015. Het systeem neemt HD-videobeelden op en combineert die met de telemetrie van een rit, om zo iedere bocht en slecht ingeschatte trap op de rem te analyseren.
Geloof het of niet, maar de Honda-fabriek in Anna, Ohio krijgt onderdelen binnen die rechtstreeks uit Northampton komen. Het blok en de kop worden daar gecombineerd met een stel turboladers tot heerlijke V6.
Foto’s van het zestigste verjaardagsfeestje van Cosworth leggen het bedrijf en de bijhorende portfolio vast in alle glorie. Hoewel de Lotus 45 misschien het meest opvalt.
Aanschouw hier de Williams-Ford FW07B uit 1980 waar Alan Jones in reed.
En de Lotus 49B.
De Aston Martin Valkyrie was ook van de partij.
De Ford Sierra Cosworth R500 werd voor het eerst geïntroduceerd in 1987.
Met de technologie die ze in handen heeft, lijkt het erop dat Cosworth nog wel 60 jaar door kan gaan.
Kijk even naar deze motor en je snapt wat we bedoelen.
En hier zie je de Sierra RS Cosworth rollen met zijn broeders uit de jaren tachtig.
Reacties