Gordon Murrays V12 wordt een kunstwerkje

Met inspiratie van de Grootste Hitjes uit de autogeschiedenis

Foto('s): Gordon Murray AUtomotive
Foto('s): CosworthGordon Murray's V12 door Cosworth GMA
Foto('s): Gordon Murray
Foto('s): Gordon Murray AutomotiveGordon Murray T.50 opvolger McLaren F1
Foto('s): Gordon Murray AutomotiveGordon Murray T.50
Gordon Murray's V12 door Cosworth GMA
Gordon Murray T.50 opvolger McLaren F1
Gordon Murray T.50

Meer dan ooit is het een goed moment om een baan bij Cosworth te hebben. De Engelse motorbouwer mag momenteel aan de twee mooiste V12-motoren ter wereld werken. De een is een 6,5-liter voor de Aston Martin Valkyrie en de andere is de 3,9-liter V12 voor de Gordon Murray Automotive T.50, beide met specificaties die je gezicht doen smelten. Volgens Gordon Murray Automotive (GMA) moet zijn twaalfcilinder de beste V12 voor een straatauto ooit worden.

Voor inspiratie keek Murray naar de 3,3-liter V12 van Ferrari, daarom bedraagt de motorinhoud een relatief kleine 3,9 liter. Het is genoeg om 672 pk en 466 Nm te produceren – zonder turbo’s. Allemaal relatief bescheiden, maar de GMA T.50 weegt slechts 980 kilo. De motor weegt minder dan 180 kilo, de monocoque weegt slechts 150 kilo en zelfs de pedalen zijn lichter gemaakt. De handgeschakelde versnellingsbak is een structureel onderdeel van de auto en weegt 80,5 kilo.

Gordon Murrays V12 pakt ergernissen aan

Gordon Murray pakte direct zaken aan die hem niet bevielen aan de McLaren F1, waarbij hij aan het hoofd van de ontwikkeling stond. De BMW-V12 in de F1 zakte te ver in de toeren tijdens het schakelen. Daarom keek Murray naar de 3,5-liter Honda-V12 van de McLaren MP4/6 F1-auto voor wat extra inspiratie. Het gevolg is dat de GMA V12 met 28.400 toeren per seconden klimt – wat betekent dat de V12 in 0,3 seconden in de begrenzer zit van 12.100 tpm.

De GMA V12 kan bij wijze van spreken zo worden neergezet in het Louvre. Er mochten geen plastic delen of riemen zichtbaar zijn. En met goede reden: de V12 is vanbuiten goed te zien. ‘Ik wilde dat de motor eruitzag als een moderne interpretatie van een V12 uit de jaren zestig. Als het niet het kloppende hart van de T.50 was, zou het een fabuleus stuk moderne kunst kunnen zijn’, zegt Gordon Murray. Cosworth gaf alvast een kleine voorproefje door de kleppendeksel te tonen.

Gordon Murrays V12 en de auto daaromheen worden deze zomer in zijn totaliteit onthuld. Als het goed is, geeft GMA binnenkort al een kleine clip vrij van hoe de V12 klinkt als hij de begrenzer opzoekt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws