GMA V12 vs Valkyrie V12

Twee V12's van Cosworth

GMA V12 vs Valkyrie V12
GMA V12 vs Valkyrie V12

Aston Martin en Gordon Murray Automotive proberen beide de formule voor de ultieme supercar te kraken. De Aston Martin Valkyrie gebruikt de kennis van Red Bull Racing-techneut Adrian Newey en aan het hoofd van de T50 staat Gordon Murray, de schepper van de oorspronkelijke McLaren F1. De twee Engelse autobouwers zijn het over één ding eens: het hart moet een V12-motor van Cosworth zijn.

Aston Martin speelde even met het idee om de 7,3-liter V12 van de Aston Martin One-77 te pakken en die nog verder op te fokken. De keuze om een nieuwe motor te ontwikkelen viel omdat het oude beestje – in 2009 goed voor 760 pk – niet krachtig genoeg was voor het beoogde vermogen. Het werd uiteindelijk een 6,5-liter V12 zonder turbo’s. Daarvan zie je de foto’s boven in de galerij.

De V12 van de GMA T50

Murray wilde juist zo klein mogelijk gaan. Een spirituele opvolger van de 3,3-liter V12 uit de Ferrari 250 GTO zou voor hem ideaal zijn. Zijn keuze viel op een 3,9-liter V12. Of eigenlijk 3.994 cc, wat dus eerder een 4,0-liter moet heten, net als bij de Cayman GT4 (3.995 cc zescilinder boxer) en de hetere Mercedes-AMG’s (3.982 cc V8).

Welke V12 is het krachtigst?

De 2,5 liter grotere V12 produceert meer vermogen. De motor perst er zelfstandig al 1.014 pk uit en een elektromotor voegt daar 162 pk aan toe. De V12 uit de T50 produceert 663 pk en krijgt hulp van een 48-volt startmotor, die bij het optrekken een zetje van ruim 50 pk geeft. Door de snorkel op het dak zal het vermogen op hoge snelheden toenemen, omdat er meer lucht naar binnen komt.

De luchtinlaat is een trucje dat Gordon nog kent van de McLaren F1. Om deze reden haalden de ingenieurs op 31 maart 1998 de toerenbegrenzer van de McLaren F1 af, waarna Andy Wallace het record voor de snelste straatauto ter wereld neerzette. De computer was niet berekend op de extra lucht en zou de auto begrenzen.

De toerenbegrenzers

Als je al dacht dat de Honda S2000 of de Lexus LFA schreeuwers waren, dan gaan deze V12-motoren je wel bevallen. De Aston Martin haalt zijn maximale vermogen bij 10.500 tpm en stopt met accelereren bij de 11.100 tpm. Dat klinkt al als het maximale dat je kunt bereiken zonder dat je je onderdelen drie postcodes verderop moet gaan zoeken, maar Gordon doet er een schepje bovenop.

Kleppendeksel GMA T50 V12

De motor uit de GMA T50 haalt zijn maximale vermogen bij de 11.500 tpm en pas bij 12.100 tpm grijpt de toerenbegrenzer in. Hij klimt naar dit toerental in 0,3 seconden, sneller dan jij met je handen naar je oren kunt gaan.

Hoe zit het met koppel?

De V12 van GMA produceert 467 Nm bij 9.000 tpm. Dat is ongeveer zoveel als een Porsche 911 GT3 RS, maar vergeet niet dat de T50 zo’n 400 kilo lichter is. Bovendien is 71 procent van het koppel al beschikbaar bij 2.500 tpm. De V12 van de Valkyrie produceert 740 Nm, wat al meer is dan een Mercedes-AMG C 63 S. En dan moet de elektromotor nog helpen, waardoor het totaal neerkomt op 900 Nm.

De gewichten

De V12 van de T50 weegt slechts 178 kilo en is daarmee de lichtste V12 voor een straatauto ooit gemaakt. Die van Aston Martin weegt 206 kilo. Om het in perspectief te zetten: de BMW V12 van de McLaren F1 weegt 266 kilo. De 3,9-liter V12 van Murray produceert 166 pk per liter en de Aston Martin 156 pk per liter. Dus, voor welke ga jij?

Reacties
  1. […] Naar het artikel […]

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws