Dit is ook niet iets wat je elke dag ziet. En laten we het vandaag nou twee keer op een dag zien. Eerder zagen we al de McLaren Senna GTR ten tonele verschijnen. Aston Martin heeft een soortgelijk product gemaakt. Dit is de Aston Martin Valkyrie AMR Pro. Een extreme versie van de meest extreme Aston Martin die ooit gebouwd is. Het is allemaal nog extremer dan een door Red Bull gesponsord curlingteam.

De extremiteit (nu zullen we dat woord niet meer gebruiken) komt voort uit een natuurlijk ademende 6,5-liter V12 en een ‘Energy Recovery System’. Hetzelfde energieterwinningssysteem dat Red Bull ook in de Formule 1 gebruikt. Deze combinatie geeft de Valkyrie AMR Pro meer dan 1.100 pk. Stop dit vermogen in een auto waarvan Aston Martin zegt dat hij maar 1.000 kilo weegt, en je hebt een auto met een pk-gewicht-verhouding gunstiger dan één op één.

En de rest van de mooie cijfers?

Aston Martin wil het nog niet hebben over alle specificaties van deze AMR Pro. Maar we zijn ervan overtuigd dat deze Valkyrie sneller kan dan 360 km/u en een laterale acceleratie van 3G kan behalen. Neem vooral ducttape mee om je gezicht bij elkaar te houden als je in deze auto gaat rijden.

Deze circuitversie van de Valkyrie krijgt een bredere bodykit, gigantische voor- en achtervleugels, verbeterde aerodynamica en een lichtere constructie van koolstofvezel. Je krijgt geen verwarming. Geen infotainment-schermen, maar wel een lichter uitlaatsysteem, dat genoeg entertainment zal bieden. Ook krijg je een polycarbonaat voorruit, koolstofvezel wishbone-ophanging en gegoten racestoelen.

Hoeveel krenten heeft Red Bull in de pap gehad?

Adrian Newey – ontwerper van de F1-auto’s van Red Bull – zegt: ‘De straatlegale versie van de Valkyrie is gemaakt met de kennis die ik in de Formule 1 heb opgedaan. Bij de AMR Pro hoefde ik mij niet te laten beperken door wetgeving of praktisch nut.’

Er zullen 25 exemplaren van de Aston Martin Valkyrie AMR Pro gemaakt worden. Ze zijn allemaal verkocht en in 2020 kunnen we ze op het circuit gaan zien. We kunnen niet wachten op de rondetijden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)