
Ken je de Abarth 1000 SP nog? In het kort: Abarth gaf een Alfa Romeo 4C een koets die deed denken aan een oude race-Alfa met minuscule koplampjes. Nu borduurt Abarth Classiche voort op deze auto. De Abarth 1300 OT die je hierboven ziet, is volgens de makers ‘een evolutie’ van de 1000 SP. Om het wat ingewikkelder te verwoorden: de 1300 OT is een auto die gebaseerd is op een auto die gebaseerd is op een Alfa Romeo 4C. En een beetje lijkt op een klassieke 1300 OT.
De historische afdeling van Abarth lijkt de koplampen te zijn vergeten in de nieuwe metamorfose. Daardoor heeft de 1300 OT nog steeds de kleine oogjes van de 1000 SP. Het achterste is goed gekopieerd van de originele 1300 OT. Daar zijn de ronde achterlichten van de oude auto meegenomen. De Abarth-stickers zagen we dan weer niet eerder terug op de jaren ’60 racer.
Lucht door het dak van de Abarth 1300 OT
De echte 1300 OT stamt uit 1965 en won verschillende klassiekers, zoals de 1.000 kilometer van de Nürburgring en de 1.000 kilometer van Monza. Drie jaar later bouwde Abarth nog een ‘Periscopio’-uitvoering van de 1300 OT. Deze versie heeft een luchthappertje op het dak dat op een haaienvin lijkt en koele lucht in de cabine blaast. Ook bovenop de nieuwe 1300 OT bevestigt Abarth een periscoop, al is deze luchthapper een stuk subtieler dan bij de raceauto uit de jaren ’60. Nu maar hopen dat er wel genoeg lucht doorheen komt.
Naast de periscoop krijgt de 1000 SP een koolstofvezel koets voor zijn transformatie naar een 1300 OT. De Fiat-tuner meldt verder niets over motorische aanpassingen. We gaan er dus van uit dat er nog steeds de 240-pk sterke viercilinder turbomotor van de Alfa 4C in ligt. En net als bij de Abarth 1000 SP worden er maar vijf stuks van de 1300 OT gebouwd. Wat klanten ervoor gaan betalen is niet bekend. De vorige 4C-ombouw kostte ongeveer 200.000 euro, dus in die richting moet je waarschijnlijk ook denken bij deze 1300 OT.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Abarth 1000 SP gaat in productie

Pogea Racing 4C Zeus: Alfa 4C met 115 pk extra

De snelste Alfa Romeo’s van dit moment

Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001 te koop

De Mole Costruzione Artigianale 001 was een 4C

Driften met een elektrische voorwielaandrijver is gewoon mogelijk

Is zo’n gave Fiat 124 Spider na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze geliefde hot hatch was 16 jaar in productie, maar nu is het eindelijk voorbij

Deze Giannini Spettacolo is een opgefokte Abarth 595 met 250 pk en vleugeldeuren

De Abarth 600e is de sterkste auto van het merk ooit, maar er zijn nog wat vraagtekens

Abarth werkt aan de krachtigste auto die ze ooit gemaakt hebben

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Deze 8 Mercedessen faalden keihard, maar het zijn wel leuke (en betaalbare) tweedehandsauto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s een 16-volt badge en wat is daar zo bijzonder aan?’

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Deze acht toffe auto’s worden nog cooler van goedkope stalen velgen
