
Ken je de Abarth 1000 SP nog? In het kort: Abarth gaf een Alfa Romeo 4C een koets die deed denken aan een oude race-Alfa met minuscule koplampjes. Nu borduurt Abarth Classiche voort op deze auto. De Abarth 1300 OT die je hierboven ziet, is volgens de makers ‘een evolutie’ van de 1000 SP. Om het wat ingewikkelder te verwoorden: de 1300 OT is een auto die gebaseerd is op een auto die gebaseerd is op een Alfa Romeo 4C. En een beetje lijkt op een klassieke 1300 OT.
De historische afdeling van Abarth lijkt de koplampen te zijn vergeten in de nieuwe metamorfose. Daardoor heeft de 1300 OT nog steeds de kleine oogjes van de 1000 SP. Het achterste is goed gekopieerd van de originele 1300 OT. Daar zijn de ronde achterlichten van de oude auto meegenomen. De Abarth-stickers zagen we dan weer niet eerder terug op de jaren ’60 racer.
Lucht door het dak van de Abarth 1300 OT
De echte 1300 OT stamt uit 1965 en won verschillende klassiekers, zoals de 1.000 kilometer van de Nürburgring en de 1.000 kilometer van Monza. Drie jaar later bouwde Abarth nog een ‘Periscopio’-uitvoering van de 1300 OT. Deze versie heeft een luchthappertje op het dak dat op een haaienvin lijkt en koele lucht in de cabine blaast. Ook bovenop de nieuwe 1300 OT bevestigt Abarth een periscoop, al is deze luchthapper een stuk subtieler dan bij de raceauto uit de jaren ’60. Nu maar hopen dat er wel genoeg lucht doorheen komt.
Naast de periscoop krijgt de 1000 SP een koolstofvezel koets voor zijn transformatie naar een 1300 OT. De Fiat-tuner meldt verder niets over motorische aanpassingen. We gaan er dus van uit dat er nog steeds de 240-pk sterke viercilinder turbomotor van de Alfa 4C in ligt. En net als bij de Abarth 1000 SP worden er maar vijf stuks van de 1300 OT gebouwd. Wat klanten ervoor gaan betalen is niet bekend. De vorige 4C-ombouw kostte ongeveer 200.000 euro, dus in die richting moet je waarschijnlijk ook denken bij deze 1300 OT.
Meer van TopGear


Alfa Romeo herstart de productie van de 4C voor drie bijzondere exemplaren

Abarth 1000 SP gaat in productie

Pogea Racing 4C Zeus: Alfa 4C met 115 pk extra

De snelste Alfa Romeo’s van dit moment

Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001 te koop

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Driften met een elektrische voorwielaandrijver is gewoon mogelijk

Is zo’n gave Fiat 124 Spider na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze geliefde hot hatch was 16 jaar in productie, maar nu is het eindelijk voorbij

Deze Giannini Spettacolo is een opgefokte Abarth 595 met 250 pk en vleugeldeuren

De Abarth 600e is de sterkste auto van het merk ooit, maar er zijn nog wat vraagtekens

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
