
Ken je de Abarth 1000 SP nog? In het kort: Abarth gaf een Alfa Romeo 4C een koets die deed denken aan een oude race-Alfa met minuscule koplampjes. Nu borduurt Abarth Classiche voort op deze auto. De Abarth 1300 OT die je hierboven ziet, is volgens de makers ‘een evolutie’ van de 1000 SP. Om het wat ingewikkelder te verwoorden: de 1300 OT is een auto die gebaseerd is op een auto die gebaseerd is op een Alfa Romeo 4C. En een beetje lijkt op een klassieke 1300 OT.
De historische afdeling van Abarth lijkt de koplampen te zijn vergeten in de nieuwe metamorfose. Daardoor heeft de 1300 OT nog steeds de kleine oogjes van de 1000 SP. Het achterste is goed gekopieerd van de originele 1300 OT. Daar zijn de ronde achterlichten van de oude auto meegenomen. De Abarth-stickers zagen we dan weer niet eerder terug op de jaren ’60 racer.
Lucht door het dak van de Abarth 1300 OT
De echte 1300 OT stamt uit 1965 en won verschillende klassiekers, zoals de 1.000 kilometer van de Nürburgring en de 1.000 kilometer van Monza. Drie jaar later bouwde Abarth nog een ‘Periscopio’-uitvoering van de 1300 OT. Deze versie heeft een luchthappertje op het dak dat op een haaienvin lijkt en koele lucht in de cabine blaast. Ook bovenop de nieuwe 1300 OT bevestigt Abarth een periscoop, al is deze luchthapper een stuk subtieler dan bij de raceauto uit de jaren ’60. Nu maar hopen dat er wel genoeg lucht doorheen komt.
Naast de periscoop krijgt de 1000 SP een koolstofvezel koets voor zijn transformatie naar een 1300 OT. De Fiat-tuner meldt verder niets over motorische aanpassingen. We gaan er dus van uit dat er nog steeds de 240-pk sterke viercilinder turbomotor van de Alfa 4C in ligt. En net als bij de Abarth 1000 SP worden er maar vijf stuks van de 1300 OT gebouwd. Wat klanten ervoor gaan betalen is niet bekend. De vorige 4C-ombouw kostte ongeveer 200.000 euro, dus in die richting moet je waarschijnlijk ook denken bij deze 1300 OT.
Meer van TopGear


Alfa Romeo herstart de productie van de 4C voor drie bijzondere exemplaren

Abarth 1000 SP gaat in productie

Pogea Racing 4C Zeus: Alfa 4C met 115 pk extra

De snelste Alfa Romeo’s van dit moment

Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001 te koop

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Driften met een elektrische voorwielaandrijver is gewoon mogelijk

Is zo’n gave Fiat 124 Spider na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze geliefde hot hatch was 16 jaar in productie, maar nu is het eindelijk voorbij

Deze Giannini Spettacolo is een opgefokte Abarth 595 met 250 pk en vleugeldeuren

De Abarth 600e is de sterkste auto van het merk ooit, maar er zijn nog wat vraagtekens

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)
