
Ken je de Abarth 1000 SP nog? In het kort: Abarth gaf een Alfa Romeo 4C een koets die deed denken aan een oude race-Alfa met minuscule koplampjes. Nu borduurt Abarth Classiche voort op deze auto. De Abarth 1300 OT die je hierboven ziet, is volgens de makers ‘een evolutie’ van de 1000 SP. Om het wat ingewikkelder te verwoorden: de 1300 OT is een auto die gebaseerd is op een auto die gebaseerd is op een Alfa Romeo 4C. En een beetje lijkt op een klassieke 1300 OT.
De historische afdeling van Abarth lijkt de koplampen te zijn vergeten in de nieuwe metamorfose. Daardoor heeft de 1300 OT nog steeds de kleine oogjes van de 1000 SP. Het achterste is goed gekopieerd van de originele 1300 OT. Daar zijn de ronde achterlichten van de oude auto meegenomen. De Abarth-stickers zagen we dan weer niet eerder terug op de jaren ’60 racer.
Lucht door het dak van de Abarth 1300 OT
De echte 1300 OT stamt uit 1965 en won verschillende klassiekers, zoals de 1.000 kilometer van de Nürburgring en de 1.000 kilometer van Monza. Drie jaar later bouwde Abarth nog een ‘Periscopio’-uitvoering van de 1300 OT. Deze versie heeft een luchthappertje op het dak dat op een haaienvin lijkt en koele lucht in de cabine blaast. Ook bovenop de nieuwe 1300 OT bevestigt Abarth een periscoop, al is deze luchthapper een stuk subtieler dan bij de raceauto uit de jaren ’60. Nu maar hopen dat er wel genoeg lucht doorheen komt.
Naast de periscoop krijgt de 1000 SP een koolstofvezel koets voor zijn transformatie naar een 1300 OT. De Fiat-tuner meldt verder niets over motorische aanpassingen. We gaan er dus van uit dat er nog steeds de 240-pk sterke viercilinder turbomotor van de Alfa 4C in ligt. En net als bij de Abarth 1000 SP worden er maar vijf stuks van de 1300 OT gebouwd. Wat klanten ervoor gaan betalen is niet bekend. De vorige 4C-ombouw kostte ongeveer 200.000 euro, dus in die richting moet je waarschijnlijk ook denken bij deze 1300 OT.
Meer van TopGear


Alfa Romeo herstart de productie van de 4C voor drie bijzondere exemplaren

Abarth 1000 SP gaat in productie

Pogea Racing 4C Zeus: Alfa 4C met 115 pk extra

De snelste Alfa Romeo’s van dit moment

Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001 te koop

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Driften met een elektrische voorwielaandrijver is gewoon mogelijk

Is zo’n gave Fiat 124 Spider na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze geliefde hot hatch was 16 jaar in productie, maar nu is het eindelijk voorbij

Deze Giannini Spettacolo is een opgefokte Abarth 595 met 250 pk en vleugeldeuren

De Abarth 600e is de sterkste auto van het merk ooit, maar er zijn nog wat vraagtekens

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi
