Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001 te koop

Geen inspiratievolle titel - want dat paste niet meer

Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001
Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001

Mole klinkt niet zo sexy als Zagato, zo aanlokkelijk als Pininfarina of zo exotisch als Carrozzeria Touring. Het klinkt als een blind clandestien diertje dat goed bevriend is met een piertje. De producten van de jonge Turijnse koetsbouwer doen echter niet onder voor de landgenoten.

Kijk maar goed naar de Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001, die nu ook te koop staat. Het is het hersenspinsel van ontwerper Umberto Palermo, die het wachten zat was op een nieuwe Alfa Romeo 4C. Hij pende de huidige designtaal van Alfa op de – inmiddels vijf jaar oude – kleine sportauto.

Hij deed dat niet één op één – de vorm van de koplampen klopt, maar Umberto gebruikte een soort lichtbogen om de vorm aan te geven, in plaats van volledige armaturen. Je herkent de achterste diffuser en de uitlaten van de huidige Quadrifoglio-modellen. De dode hoek nam toe door de ouderwetse dichte achterruit met een soort van lamellen.

De Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001 is minder spartaans

Het interieur van de Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001 moest vooral een stuk minder spartaans worden volgens ontwerper. Hij pakte de beste materialen die Italië te bieden had, en naaide ze in het kale interieur van de 4C voor meer comfort en afwerking.

Door de toevoeging van 001 achteraan de naam, zou je redelijkerwijs kunnen verwachten dat er ook een 002 en wellicht een 003 aan zit te komen. Dat is niet waar, want deze omgebouwde 4C is de enige in zijn soort en dat zal altijd zo blijven.

De 1,8-liter viercilinder produceert nog altijd 240 pk en 350 Nm. Een sprintje naar de 100 km/u zal rond de 4,5 seconden schommelen. RM Sotheby’s veilt de Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001 op 25 mei tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este naast het Comomeer. Helaas geeft RM geen prijsindicatie.

Reacties
  1. ARjen V. zegt op 30 april 2019 om 13:41:

    Wat een hoop drukte in de beeldtaal. De achterkant is nog het meest geslaagd. En dan hebben we meteen het meest positieve punt gehad.
    Het interieur ziet er uit als een overontworpen cybercafé met retrotrekjes. Het vooraanzicht en 3/4 beeld laten me in verwarring achter. Een restyling met een teveel aan ribbels, ruimtes, luchtinlaten, luchtdoorvoeren en nutteloze fakefrontjes & nepinlaten. Dat kan èn wat toekomstgerichter èn vooral eenvoudiger. Dit is geen nieuw ontwerp maar een mislukte remake.

    Terug naar de tekentafel voor een functioneler ontwerp. Een klare lijn. Tot die tijd kijk ik liever naar de veel speelser aandoende kikker die ik in de huidige 4C zie. Wordt ik vrolijk van, en het ontwerp klopt vele malen beter qua verhoudingen.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
× Time 0.508 sec Init 0.001 sec, Execute 0.321 sec, Render 0.186 sec, Memory 28.43/28.48 MiB, DebugR, Database[wordpress] 2 queries in 0.002 sec