
Abt is de harde werkers op de bouw nog niet vergeten. Terwijl Volkswagen haar busjes meer en meer richt op het vervoeren van mensen, pakt Abt de werkbus bij uitstek aan, de Transporter van de T6.1-generatie. De elektrische versie hiervan is niet meer te bestellen, dus bedacht Abt een manier om alsnog geïnteresseerden te kunnen bedienen. De tuner bouwt nu dieselbusjes om naar elektrisch.
Volkswagen bouwde zelf 4.500 stuks van de elektrische Transporter T6.1-bus en daarmee was de kous af. Abt denkt dat er meer vraag is naar elektrische VW-werkbusjes en ziet een gat in de markt. Ze bouwen alleen dieselbusjes met een DSG-versnellingsbak om. Verder maakt het niet uit wat voor versie je hebt; lange of korte wielbasis, hoog of laag dak.
Specificaties van de elektrische Volkswagen Transporter van Abt
Met de Abt e-Transporter 6.1 moet je tussen de 105 en 138 kilometer ver kunnen komen dankzij een 37-kWh batterij. Niet opzienbarend, maar voldoende als bijvoorbeeld al je klusjes in een grote stad plaatsvinden. En zelfs als je verder moet rijden: na 5,5 uur laden moet de batterij weer vol zijn, dus dat kan prima tijdens het hakken en zagen. Het piekvermogen ligt op 113 pk en het koppel op 200 Nm. De topsnelheid is standaard 90 km/u, maar je kunt deze ook laten verhogen naar 120 km/u. Dan kom je uiteraard iets minder ver.
Anders dan bij het bestellen van een nieuwe (elektrische) auto duurt het geen maanden voordat je er eindelijk in kunt rijden. Abt belooft dat de ombouw ‘maar een paar dagen’ in beslag neemt. Daarnaast benadrukken ze dat het aanpassen van bestaande voertuigen beter voor het milieu is dan nieuwe auto’s bouwen. Nu nog verstokte dieselrijders ervan overtuigen dat dit een goed alternatief is.
Eén reactie op “Abt bouwt jouw diesel-Transporter om naar elektrisch”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Dieselbusje blijft volgend jaar toch goedkoper dan de elektrische bus bij Volkswagen

Volkswagen camper haalt 95 kilometer op een accu, is dat voldoende?

Je kunt écht deze houten Volkswagen-camper bestellen (maar heel aerodynamisch zal ie niet zijn)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Kamperen met een elektrische auto kan ineens heel duur uitvallen als je dit niet checkt

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Dit lijkt een carwash, maar is het niet – en je kunt er wel mee te maken gaan krijgen

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Maakt de tweetaktmotor een comeback? Deze motor loopt zeer zuinig en op alle brandstoffen

Gaat het echt zo goed met de Chinese auto-industrie? Dit is er echt aan de hand

Hoi, ik heb een abt e 6.1 transporter van 2020 full elektrische
De auto heeft net 24000 km op en hij is gestopt met rijden
Hij gaat wel aan maar kan niet starten
Hij is plotseling gestopt tijdens optrekken bij de stoplicht
Mijn vraag is wat moet ik nu doen? En bij wie moet ik terecht voor deze probleem
Zit er nog garantie van abt of wat ,
Graag een reactie hierop
Mvg