
Abt is de harde werkers op de bouw nog niet vergeten. Terwijl Volkswagen haar busjes meer en meer richt op het vervoeren van mensen, pakt Abt de werkbus bij uitstek aan, de Transporter van de T6.1-generatie. De elektrische versie hiervan is niet meer te bestellen, dus bedacht Abt een manier om alsnog geïnteresseerden te kunnen bedienen. De tuner bouwt nu dieselbusjes om naar elektrisch.
Volkswagen bouwde zelf 4.500 stuks van de elektrische Transporter T6.1-bus en daarmee was de kous af. Abt denkt dat er meer vraag is naar elektrische VW-werkbusjes en ziet een gat in de markt. Ze bouwen alleen dieselbusjes met een DSG-versnellingsbak om. Verder maakt het niet uit wat voor versie je hebt; lange of korte wielbasis, hoog of laag dak.
Specificaties van de elektrische Volkswagen Transporter van Abt
Met de Abt e-Transporter 6.1 moet je tussen de 105 en 138 kilometer ver kunnen komen dankzij een 37-kWh batterij. Niet opzienbarend, maar voldoende als bijvoorbeeld al je klusjes in een grote stad plaatsvinden. En zelfs als je verder moet rijden: na 5,5 uur laden moet de batterij weer vol zijn, dus dat kan prima tijdens het hakken en zagen. Het piekvermogen ligt op 113 pk en het koppel op 200 Nm. De topsnelheid is standaard 90 km/u, maar je kunt deze ook laten verhogen naar 120 km/u. Dan kom je uiteraard iets minder ver.
Anders dan bij het bestellen van een nieuwe (elektrische) auto duurt het geen maanden voordat je er eindelijk in kunt rijden. Abt belooft dat de ombouw ‘maar een paar dagen’ in beslag neemt. Daarnaast benadrukken ze dat het aanpassen van bestaande voertuigen beter voor het milieu is dan nieuwe auto’s bouwen. Nu nog verstokte dieselrijders ervan overtuigen dat dit een goed alternatief is.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dieselbusje blijft volgend jaar toch goedkoper dan de elektrische bus bij Volkswagen

Volkswagen camper haalt 95 kilometer op een accu, is dat voldoende?

Je kunt écht deze houten Volkswagen-camper bestellen (maar heel aerodynamisch zal ie niet zijn)

De nieuwe Volkswagen Transporter kun je gewoon nog met een dikke diesel bestellen

Volkswagen stopt met Transporter T6.1: ‘Deze zomer al niet meer te bestellen’

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Abt komt met een elektrische speedboot met meer dan 600 pk

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)
