
Het is inmiddels dé auto van ‘YouTubend’ Nederland: de Lamborghini Urus. Als je er echt bij wil horen, regel je zo’n ruige Italiaanse UV met Duitse wortels. Je valt geweldig op, ze zijn lekker praktisch, heerlijk opvallend, bijzonder rap en hadden we al gezegd dat je opvalt in het verkeer? Altijd handig als je getagd wordt. Maar het kan zijn dat je het idee van Urus geweldig vindt, maar juist iets meer incognito door het leven wil gaan. Voor hen is er deze ABT RS Q8 LE.
Dat is een hele mond vol. De basis is een Audi RS Q8. Het is een publiek geheim dat de Audi RS Q8 en Lamborghini Urus de nodige hardware met elkaar delen. Sterker nog, de auto’s zijn grotendeels hetzelfde. Wielbasis, platform, motor, transmissie, ophanging: je kan het allemaal uitwisselen. ABT is een tuner die nieuwe banden onderhoudt met Audi. Geregeld brengen ze uitvoeringen aan die qua aankleding en prestaties verder gaan waar Audi stopt.
Wat is er anders aan de buitenkant van de ABT RS Q8 LE?
In dit geval is er gekozen voor een zwart exemplaar. Dat doen tuners wel vaker. De reden daarvoor is simpel: dat willen de meeste klanten hebben. In veel gevallen zijn de auto’s die tuners laten zien juist eigendom van een klant. Het misstaat niet, maar iets spannender had van ons wel gemogen. Voor een beetje sjeu is er een bodykit gemonteerd, plus enorme wielen en de nodige spoilers. De openingen in de motorkap en aan de zijkant zijn een beetje over de top. Het is tenminste echt carbon.

Het hoogtepunt is niet het exterieur, maar juist het interieur. Dat is voor de verandering niet zwart. Nee, er is gekozen voor een vrij stijlvolle tint: donkergroen. Niet alleen de stoelen en deurpanelen zijn groen, maar echt alles. De complete deuren (op de carbon sierpanelen na), het dashboard, de hemelbekleding, de pookknop voor de automaat, het stuurwiel en de bagageruimte: alles is groen. De prijs van alleen al het interieur is 74.950 euro. Dat is dan wel inclusief montage en btw.
Meer vermogen dan standaard (en ook meer koppel)
De ABT RS Q8 LE is ook sneller dan normaal. De V8 stelt eigenlijk nooit teleur. Standaard is deze goed voor 600 pk en 800 Nm, maar in dit geval 760 pk en 960 Nm tot je beschikking. Dat hebben ze bereikt door een sportuitlaatsysteem, grotere intercooler en aanpassingen aan de ECU. Verder niets. Het geeft vooral aan hoeveel marge er in die motor zit. Qua prestaties houdt ABT stijf de lippen op elkaar, maar de standaard Audi RS Q8 performance gaat al in 3,6 seconden naar de 100 km/u.
Lees ook: ABT SQ8 is juist voor Nederland bijzonder interessant, met koffiemodus
ABT maakt slechts 125 exemplaren van de ABT RS Q8 LE. De ombouwkosten voor het interieur bedraagt 74.900 euro. Dan is het nog eens 95.900 euro voor het ‘LE’-pakket (motortuning, onderstel, wielen, bodykit, sportuitlaat). Oh, en dan moet je zelf ook een nieuwe Audi RS Q8 meenemen. Die staat voor 260.990 euro in de prijslijst. Dan zit je op 431.900 euro. Inderdaad, daar heb je een ook een Lamborghini Urus voor. Maar ja, een Urus is niet zo speciaal als deze ABT RS Q8 LE.
Bij ABT hebben ze tenminste verstand van hoe je een auto moet verfraaien in vergelijking met die gedrochten van Mansory en Liberty Walk. En als er dan nog minstens €50.000 over is, kan je nog even langs bij MTM voor een stage 4 tuning met 1.001pk😁