
Toen de V8-dieselversie van de Touareg uitkwam, waren we positief verrast. Hij had 422 pk en 900 Nm koppel en deed een sprintje van 0 naar 100 km/u net zo snel als een T-Roc R, namelijk in 4,9 seconden. ‘Daar kan nog wat bovenop’, moet Abt gedacht hebben, en kwam niet aanzetten met een dakkoffer. Een kleine teleurstelling alvast: de Abt Volkswagen Touareg V8 haalt de mooie ronde 1.000 Nm nét niet.
De specificaties van de Abt Volkswagen Touareg V8 TDI
Dankzij het AEC (Abt Engine Control) weten de Duitsers het vermogen te tillen naar 500 pk en 970 Nm. Zoals we van Abt gewend zijn, geven ze geen topsnelheid of 0 naar 100 km/u-tijd om mee te vergelijken. Hou het maar op ‘iets sneller’. Ook is het mogelijk om de V6-diesel Touareg wat extra pit te geven. Deze gaat van 286 naar 330 pk en van 600 naar 650 Nm. In januari volgend jaar is er ook een ‘kleinere’ upgrade voor de minder krachtigere 3,0-liter V6 met 231 pk – hoeveel ze daar bijzetten, zeggen ze nog even niet.
Om het uiterlijk van de Abt Volkswagen Touareg V8 wat dynamischer te maken, gebruikt Abt eigen veren. Of, als je luchtvering hebt, veranderen ze de software hiervan om de bodemspeling te verkleinen. Daarnaast heeft Abt een catalogus van zes verschillende 22-inch sportvelgen voor onder je grote Volkswagen. En als je de Touareg zo in de bossen ziet, heeft de SUV ook niet heel veel meer nodig, zou je zeggen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen Touareg review: hoe rijdt de duurste VW van dit moment?

De Touareg heeft nu een lichtgevend VW-logo en komt als V6 naar Nederland

Volkswagen gaat auto’s met lichtgevende logo’s op de achterklep leveren

Volkswagen Touareg R eHybrid

De duurste Volkswagen van 2020

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Abt komt met een elektrische speedboot met meer dan 600 pk

VIDEO: De Abt XGT is de straatlegale racer die Audi niet durfde te bouwen

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland
