Dat zal niet gebeuren, geloof ons. Accu’s van een elektrische auto gaan over het algemeen verschrikkelijk lang mee. Nissan heeft 300.000 Leafs verkocht, en sommige daarvan zijn nu acht jaar oud. Over de hele wereld gerekend is het aantal met accuproblemen beperkt: welgeteld drie.

Kwaliteitsafname van de accu is ook een veel minder groot probleem dan wordt gedacht. In Japan rijden een paar Leaf-taxi’s waarvan de capaciteit onder de 80 procent is gezakt, maar dan wel nadat ze jarenlang drie keer per dag met snelladers waren opgeladen (wat extra belastend is), terwijl ze al bijna twee ton aan kilometers op de teller hebben.

Bij iedere oplaadcyclus neemt de kwaliteit van een accu af, vooral als hij helemaal leeg raakt. Toekomstige auto’s, met een grotere actieradius, zullen daar minder last van hebben, domweg omdat ze minder vaak opge­laden hoeven te worden.

Makkelijk te recyclen

De markt begint in te zien dat ze betrouwbaar zijn. Kocht je twee jaar geleden een drie jaar oude Leaf, dan kostte je dat zo’n 12.000 euro. Tegenwoordig moet een drie jaar oude Leaf van dezelfde uitvoering met evenveel kilometers 18.000 euro opbrengen.

Daarbij neemt de vraag naar tweedehands auto­accu’s voor energie-opslag toe. Zo liggen er in de kelders van de Johan Cruijff Arena al enige honderden oude Leaf-batterijen, bedoeld om de energie van de zonnepanelen op het dak op te slaan. Die accupak­ketten hoeven niet helemaal 100 procent te zijn wat betreft hun energiedichtheid; het is ook prima als ze nog, zeg, zo’n 70 procent van hun oorspronkelijke capaciteit hebben.

Aan het einde van de levenscyclus is een accu dus geen lastig te recyclen product. Hij heeft waarde.

Reacties

  • Ampera rijder heeft op 20 september 2018 geschreven:

    Als er welgeteld 3 Leaf’s zijn met accuproblemen, hoe hebben ze dan al enige honderd accu’s in de Johan Cruijff Arena kunnen onderbrengen?
    O.t. Ben blij met deze goede ontwikkeling, nu nog een manier om de oude accu’s tegen nieuwe accu’s te vervangen zodat mijn actieradius ook toeneemt. Zuiniger dan de Ipace van jaguar is die sowieso (15~16KW per 100km ipv 23~24KW per 100km).

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)