![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/10/volkswagen-id7-s-pro-haalt-794-kilometer-op-een-lading-2024-zijkant.jpg)
Met de komst van elektrische auto’s hebben de automobilisten te maken met een paar nieuwe fenomenen. Daar zitten er een paar hele prettige bij (geen trillingen of geluid, direct maximaal koppel en geen directe uitstoot), maar ook een paar onhandige. De actieradius is daar eentje van. Een accu volladen kost tijd en ze gaan snel leeg. Het is echter wel afhankelijk van hoe je omgaat met een EV. Dat bewijst Volkswagen, want de elektrische ID.7 Pro S heeft nu dezelfde actieradius als een diesel.
Daarvoor heeft Volkswagen niets hoeven doen aan de ID.7 Pro S. Dat is de versie met het grootste accupakket van 89 kWh. Volgens de WLTP is het mogelijk om 709 kilometer op een volle accu te halen, afhankelijk van de wielen die je kiest. De wielen met de kleinste diameter zijn doorgaans het zuinigst. Verder was de auto voorzien van het Comfort-, het IQ.DRIVE-assistentie- en het Plus-exterieurpakket. Ook de warmtepomp was aanwezig.
Volkswagen verbetert het record aanzienlijk
Nu zijn er ook Youtubers, journalisten en eigenaren die behoorlijk dicht in de buurt komen van de WLTP-opgaven en dat is al behoorlijk knap. Volkswagen Zwitserland wist er zelfs overheen te gaan door 794 kilometer op een accu te rijden. Dat was over diverse autowegen, snelwegen en door de stad. Nu heeft Volkswagen zelf een record neergezet van 941 kilometer. Nu kun je zeggen: ja, met een diesel haal je dat ook als je rustig aan doet en normaal gesproken zou je een punt hebben.
![Volkswagen ID7 S Pro voorzijde landstrasse](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2024/10/volkswagen-id7-s-pro-haalt-794-kilometer-op-een-lading-2024-landstrasse.jpg)
Maar nu dus niet. Volkswagen heeft het record gehaald op het circuit van Nardò. Dat is een 12,5 kilometer lang rond circuit waar je prima urenlang 90 km/u achter een vrachtwagen kan rijden. Maar dat is te makkelijk. Volkswagen koos ervoor een dynamische test af te leggen. Er werd een stadssimulatie afgelegd met wisselende snelheden. De gemiddelde snelheid bedroeg 29 km/u. Dat is volgens VW dezelfde snelheid als stadsverkeer tijdens spitsuur.
Met een actieradius van ruim 900 kilometer zou je zonder laadstop naar Praag kunnen rijden, maar als de gemiddelde snelheid boven de 100 km/u ligt, dan zul je de 900+ kilometer niet halen. Het scheelt dat het geen goed idee is om in één streep naar Tsjechië te rijden, dus die ene laadpauze kan ook geen kwaad. Feit blijft dat het een indrukwekkende prestatie is.
Actieradius ID.7 Pro S is niet helemaal vergelijkbaar met een diesel
De Volkswagen ID.7 Pro S verbruikte gemiddeld 9,2 kWh/100, wat enorm laag is. Dit is volgens VW vergelijkbaar met het verbruik van 1 op 100 voor een dieselauto. Ter referentie, de verbruiksopgave volgens de WLTP is 13,6 kWh/100 km (1 kWh op 7,35 km voor dinosauriërs). Er is een groot verschil tussen een elektrische auto en diesel. Een EV excelleert bij dit soort omstandigheden, terwijl een diesel juist minder zuinig is bij stadsverkeer.
Lees ook: Dit zijn de EV’s met de grootste actieradius die je nu kunt kopen in Nederland
Het geeft tevens aan hoe rekbaar het begrip actieradius is en dat de WLTP-opgave een indicatie is van het gebruik. Een groot gedeelte van het verbruik – en dus de actieradius – is afhankelijk van hoe je rijdt. Laatste feitje: Volkswagen meldt dat de ID.7 tegenwoordig populairder is dan een vergelijkbare Passat met verbrandingsmotor. Een groot verschil is dat je die alleen als stationwagon kan krijgen, de ID.7 is er naast ‘Tourer‘ ook als sedan.
Maurice heeft op 18 januari 2025 geschreven:
Met m’n caravan van 1500 kg erachter zit ik ook op een actieradius van zo’n 700 km met mn standaard passat 2.0 tdi met 150 pk.
Zonder caravan is de actieradius 1300-1500km afhankelijk van de type ritjes.
Nog een lange weg te gaan voor ev’s.
Vraag voor Maurice heeft op 18 januari 2025 geschreven:
Hoevaak rij jij 1300km achter elkaar en hoevaak rij jij 700km met een caravan? Dagelijks? Wekelijks? Maandelijks?
Waarschijnlijk is het antwoord 3x Nee en is niet de EV maar dat ene ritje met de caravan jouw probleem. Nog een lange weg te gaan voor Maurice en EVs zijn voor 99% van de tijd een meer dan goed alternatief. Vooral met een range zoals deze VW ID7.
Kefkoe heeft op 16 januari 2025 geschreven:
941KM met een diesel als je rustig aan doet ?
Met een V8 misschien.
Mijn vorige Volkswagen CC, 2.0 TDI, volledig anti-groenlinks gemaakt (roetfilter en EGR verwijderd, sjoemelsoftware, grotere intercooler, hybrid turbo en stage 2 tuning) deed met gemak 1600KM op een volle tank BP Ultimate diesel als ik voortdurend de geldige maximumsnelheid aanhield (op GPS met Flitsmeister app).
Kees heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Dit is natuurlijk een beetje in scene gezet om het gunstig voor de auto te maken, maar neemt niet weg dat de ID7 gewoon een prima auto is voor een heel redelijke prijs.
verkooppraatjes.nl heeft op 15 januari 2025 geschreven:
nu nog in de werkelijkheid waar maken ( deze waardes zijn in een lucht tunnel gemaakt zonder weerstand van de weg , regen , tegenwind snelheid ) dus in de perfecte omstandigheden bereden of getest ( stiefmoeder had een id5 gt kon zogenaamd 550 km rijden na het laden was haar bereik 385 km ) goed gedaan vw ( NOT AMUSED )
Realist heeft op 15 januari 2025 geschreven:
WLTP van 700+ betekent richting de 600km range in de zomer en richting de 500km range in de winter. Dat is zeker niet kinderachtig.
Sigmar heeft op 16 januari 2025 geschreven:
600km in de zomer en 500km in de winter??!! Geloof je het zelf.
Maarten VD heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Wat mensen ook niet schijnen te begrijpen, is dat fabrikanten zelf die WLTP score niet verzinnen.
Ze geven hij auto af, die gaat door de gestandaardiseerde WLTP cyclus en daar komt ee getal uit