Met de komst van elektrische auto’s hebben de automobilisten te maken met een paar nieuwe fenomenen. Daar zitten er een paar hele prettige bij (geen trillingen of geluid, direct maximaal koppel en geen directe uitstoot), maar ook een paar onhandige. De actieradius is daar eentje van. Een accu volladen kost tijd en ze gaan snel leeg. Het is echter wel afhankelijk van hoe je omgaat met een EV. Dat bewijst Volkswagen, want de elektrische ID.7 Pro S heeft nu dezelfde actieradius als een diesel.

Daarvoor heeft Volkswagen niets hoeven doen aan de ID.7 Pro S. Dat is de versie met het grootste accupakket van 89 kWh. Volgens de WLTP is het mogelijk om 709 kilometer op een volle accu te halen, afhankelijk van de wielen die je kiest. De wielen met de kleinste diameter zijn doorgaans het zuinigst. Verder was de auto voorzien van het Comfort-, het IQ.DRIVE-assistentie- en het Plus-exterieurpakket. Ook de warmtepomp was aanwezig.

Volkswagen verbetert het record aanzienlijk

Nu zijn er ook Youtubers, journalisten en eigenaren die behoorlijk dicht in de buurt komen van de WLTP-opgaven en dat is al behoorlijk knap. Volkswagen Zwitserland wist er zelfs overheen te gaan door 794 kilometer op een accu te rijden. Dat was over diverse autowegen, snelwegen en door de stad. Nu heeft Volkswagen zelf een record neergezet van 941 kilometer. Nu kun je zeggen: ja, met een diesel haal je dat ook als je rustig aan doet en normaal gesproken zou je een punt hebben.

Volkswagen ID7 S Pro voorzijde landstrasse

Maar nu dus niet. Volkswagen heeft het record gehaald op het circuit van Nardò. Dat is een 12,5 kilometer lang rond circuit waar je prima urenlang 90 km/u achter een vrachtwagen kan rijden. Maar dat is te makkelijk. Volkswagen koos ervoor een dynamische test af te leggen. Er werd een stadssimulatie afgelegd met wisselende snelheden. De gemiddelde snelheid bedroeg 29 km/u. Dat is volgens VW dezelfde snelheid als stadsverkeer tijdens spitsuur.

Actieradius ID.7 Pro S is niet helemaal vergelijkbaar met een diesel

De Volkswagen ID.7 Pro S verbruikte gemiddeld 9,2 kWh/100, wat enorm laag is. Dit is volgens VW vergelijkbaar met het verbruik van 1 op 100 voor een dieselauto. Ter referentie, de verbruiksopgave volgens de WLTP is 13,6 kWh/100 km (1 kWh op 7,35 km voor dinosauriërs). Er is een groot verschil tussen een elektrische auto en diesel. Een EV excelleert bij dit soort omstandigheden, terwijl een diesel juist minder zuinig is bij stadsverkeer.

Lees ook: Dit zijn de EV’s met de grootste actieradius die je nu kunt kopen in Nederland

Het geeft tevens aan hoe rekbaar het begrip actieradius is en dat de WLTP-opgave een indicatie is van het gebruik. Een groot gedeelte van het verbruik – en dus de actieradius – is afhankelijk van hoe je rijdt. Laatste feitje: Volkswagen meldt dat de ID.7 tegenwoordig populairder is dan een vergelijkbare Passat met verbrandingsmotor. Een groot verschil is dat je die alleen als stationwagon kan krijgen, de ID.7 is er naast ‘Tourer‘ ook als sedan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)