Toen de halo in de Formule 1 kwam, was er veel commotie om het veiligheidssysteem. Nu we er ruim anderhalf jaar mee rijden, weten we bijna niet meer beter. Bij de IndyCar-auto’s doen ze er volgend jaar nog een schepje bovenop, of beter gezegd, een schermpje.
Deze variant van de halo is ook al eens getest door de F1-teams van Red Bull en Ferrari, maar er werd toen gekozen voor de open halo zoals we die nu kennen. Indycar durft het klaarblijkelijk wel aan.
IndyCar-president, Jay Frye zegt dat het uiterlijk van de auto’s flink zal veranderen. ‘De gedeelde inspanning van Red Bull Advanced Technologies, Dallara en IndyCar laat zien hoe gepassioneerd en toegewijd deze bedrijven bezig zijn met de veiligheid van de coureurs.’
Het ontwerp en de ontwikkeling zijn afkomstig van Red Bull Advanced Technologies. Frye wil de energiedrankjesfabrikant hier hartelijk voor bedanken. ‘Het gaat veel invloed hebben op de evolutie van veiligheid in IndyCar en de gehele autosportbranche.
Volgend jaar moeten alle auto’s verplicht met een aeroscreen rijden. Dan kunnen we ook zien of Formule 1 wellicht nog een keer de overstap naar de versterkte voorruit kan overwegen.
Reacties