Ken je Airspeeder nog? Natuurlijk, al sinds 2019 probeert het bedrijf Alauda Aeronautics een vliegende ‘auto’ te maken. Dit is alweer de vierde generatie van de vliegende ‘auto’, en ook deze heeft geen wielen. Al lijkt het inmiddels wel op een F1-auto met een verkeerde uitlijning. Deze nieuwe Airspeeder MK4 loopt op waterstof.

De Airspeeder MK4 stijgt volledig elektrisch (en verticaal) op, maar daarna gaat de ‘Thunderstrike Hydrogen Turbogenerator’ aan. Deze turbine verbrandt waterstof om ruim 1.350 pk te genereren. De topsnelheid van deze vliegende ‘auto’ is daarmee 360 km/u. Het ding weegt maar 950 kilo en er kan maar één persoon in.

Eerst moet er geracet worden

Overigens is het niet het plan van het bedrijf Alauda Aeronautics om straks met 360 km/u naar de lokale Lidl te vliegen. Of de Lidl in Groningen, want dat maakt dan ook niet uit. Nee, deze Airspeeder MK4 moet eerst dienen als een racevoertuig. De eerste races mét echte personen achter het stuur moeten al volgend jaar plaatsvinden.

‘Wij, en de wereld, zijn klaar voor vliegende autoraces met bemanning’, zegt Matt Pearson, baas van Alauda Aeronautics. ‘We hebben de voertuigen gebouwd, de sport ontwikkeld, de locaties beveiligd, de sponsors en technische partners aangetrokken.’ Momenteel wordt er getest met de vliegdingen in Australië.

Pearson denkt dat automerken ook wel mee willen doen: ‘Dit is het moment voor ‘s werelds meest vooruitstrevende, innovatieve en ambitieuze automerken, OEM-fabrikanten en autosportteams om deel uit te maken van een echt revolutionaire nieuwe autosport.’ Misschien dat Porsche na het mislukte F1-avontuur een potje wil racen met drones? Eh, vliegende auto’s.

Reacties

  • Maarten heeft op 22 februari 2023 geschreven:

    Het toverwoord waterstof zit erin dus waarschijnlijk 0% bijtelling?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)