TopGear reed zojuist de Alfa Romeo 4C. In het komende nummer lees je het testverslag van pakweg 1 miljoen pagina’s en de bevindingen van Richard Hammond, nu alvast de highlights.

Testobject: Alfa Romeo 4C
Uitvoering: er is er maar 1, de 1.750TBI TCT, die dus, hoewel je nog een Launch Edition kunt bestellen als je snel bent
Locatie: omgeving van Turijn
Weersomstandigheden: nazomers, droog en prettig

Wat reden we?
Eindelijk is ie er: de Alfa Romeo 4C! Langverwacht, gelukkig gekomen, zullen we maar zeggen. Het is Alfa’s gloednieuwe tweezits, lichtgewicht (895 kilo) sportwagen die Alfa met name in Amerika op de kaart moet gaan zetten.

Beviel het?
Nou, laten we het zo zeggen: we wilden ‘m eigenlijk niet teruggeven. Want het is in alle opzichten een rasechte Alfa Romeo: snel, bloedmooi, fantastisch klinkend, hier en daar wat rafelig en verslavend. Dat rafelige zit ‘m vooral in het interieur, waar we een echte handrem vonden (jawel!), hier en daar wat vage plastics en een navigatiescherm ter grote van een postzegel. Alleen: dat maakt allemaal geen klap uit zodra je gaat rijden. Want dat doet ie fantastisch. De opgepepte viercilinder turbo levert 240 pk en blaast de 4C daarmee in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u met een top van 258 km/u. Maar het zijn niet alleen die fraaie cijfertjes die ‘t ‘m doen, het is vooral de manier waarop. Rauw, precies, vol emotie en passie; het is echt een genot om ermee te rijden, zeker als je weet wat ie kost.

Nog bijzonderheden?
Ja, en een teleurstellende ook: de 4C wordt in de Maserati-fabrieken gebouwd en daar hebben ze maar capaciteit om er op jaarbasis 3.500 stuks te maken. Dat zijn nou geen aantallen waarmee het kwakkelende Alfa Romeo er weer bovenop geholpen wordt en het veroorzaakt wachtrijen voor de showrooms: 3.500 stuks zijn er natuurlijk veel te weinig voor heel de wereld. Aan de andere kant: ze kunnen beter als warme broodjes de deur uit vliegen (en dat zal de 4C doen) dan als klef broodje achter de ruit van de showroom blijven plakken.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Je kunt ‘m nu bestellen – levertijd van een half jaar minimaal – voor een bedrag van 59.650 euro in Nederland, de Belgische prijs is nog niet bekend. De Launch Edition is in Nederland 68.141 euro en dan heb je wel een fraaie riedel opties en wat grappige prullaria. Zouden we zeker doen als ie nog leverbaar is.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Een Alfa Romeo zoals een Alfa Romeo hoort te zijn: dus magistraal en met wat nukken die je ‘m met al je liefde zult vergeven.

Reacties