De 4C is gaaf, maar hij wordt nog gaver. Alfa Romeo onthult in Genève de Spider-versie, en je weet: een auto waar het dak af kan is altijd beter. Behalve dan dat ie misschien wat minder stijf is, maar aangezien de 4C uit koolstofvezel is opgetrokken, zal dat hier alleszins meevallen.

Deze Spider is niet echt een cabrio te noemen – meer een targa – maar in een compact middenmotor-pakketje als de 4C zouden we ook niet weten waar je een volwaardig cabriodak kwijt zou kunnen. Alfa Romeo heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om meteen een paar zaken aan de 4C te upgraden, zoals de velgen (18 inch voor, 19 inch achter) en de veelbesproken koplampen; de pokdalige led'jes worden nu door een glad doorzichtig huidje afgedekt. Oogt net even wat beter.

Ook experimenteert Alfa op deze Spider met een dual-stage uitlaatsysteem van titanium en koolstofvezel, gemaakt door motorfiets-herriespecialist Akrapovic. De auto is gehuld in speciale witte lak met drie lagen, en is uitgerust met een koolstofvezel omlijsting van de voorruit en rollbar. De aerodynamische kwaliteiten van de 4C zorgen ervoor dat de inzittenden op snelheid grotendeels uit de wind gehouden worden. Ondertussen blijft de downforce van de 4C coupé behouden.

De techniek van de 4C Spider is – heel voorspelbaar – gelijk aan die van de gesloten 4C: de 1.750 cc turbo-viercilinder levert 240 pk en is gekoppeld aan een zestraps TCT-bak met flippers. Uiteraard is er een DNA-knop aan boord om de reactie van de motor op je rechtervoet aan te passen aan je bui.

De 4C Spider staat op de planning voor begin 2015. Ondertussen dromen we gewoon nog even verder.

Reacties