
Voordat je je klaarmaakt om te klagen dat deze nieuwe Super Sport-modellen alleen maar zwart gespoten versies zijn met mooie logo’s: wees blij dat ze er nog zijn. Wees blij dat Alfa nog de moeite neemt om een speciale uitvoering uit te brengen. Want voor de VS stopt de productie van de Quadrifoglio-modellen en wij mogen nog even van de fantastische Alfa’s genieten.
Alfa Romeo brengt gelimiteerde edities uit van de Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio om de eerste Mille Miglia-overwinning van het merk in 1928 te vieren. Het is wat gek om een 96-jarig jubileum te vieren, maar we gokken zo dat de twee modellen er in 2028 niet meer zullen zijn. En om nou de 6C Super Sport met een elektrische Junior te vieren…
Tip: Lees ook onze review van de nieuwe Alfa Romeo Junior
Alfa Romeo gaat 275 exemplaren van de Giulia Quadrifoglio Super Sport bouwen en 175 exemplaren van de Stelvio Quadrifoglio Super Sport. Het is nog niet bekend of de duistere modellen naar Nederland komen en hoeveel dat er zullen zijn. Je mag de auto trouwens ook gewoon in het Rosso Etna (rood) bestellen en de Giulia zelfs in het wit.
Meer koolstofvezel binnen en buiten
De veranderingen zijn cosmetisch. De V in de Scudetto-grille is nu van koolstofvezel, net als de kappen van de buitenspiegels. De remklauwen van de Super Sport-uitvoeringen zijn donker uitgevoerd, wat ook wel eens leuk is voor de verandering. De interieurs van beide Super Sport-modellen krijgen ook enkele nieuwe accenten, zoals rood koolstofvezel op de middenconsole, het dashboard en de deurpanelen.
De voorste hoofdsteunen krijgen hun respectievelijke modelnummer om te bewijzen dat je echt een gelimiteerde Alfa Romeo bezit. Het stuur is bekleed met alcantara en koolstofvezel. Je begint nu een beetje enthousiast te worden, toch? En omdat het interieur al wat ouder is, heb je gewoon nog veel knoppen en weinig overbodige schermpjes. We zouden het bijna old school noemen.
De 2,9-liter V6 met twee turbo’s produceert nog altijd 520 pk. De handbak is al eventjes verdwenen, dus de automaat verzorgt het schakelwerk. Bij de Stelvio krijg je vierwielaandrijving en bij de Giulia gaat de power naar de achterwielen. Wie wat extra geluid wil, kan kiezen voor het Akrapovic-uitlaatsysteem.
Meer van TopGear


Quadrifoglio is 100 jaar oud en dat viert Alfa met deze speciale Giulia en Stelvio

Alfa Romeo Stelvio en Giulia krijgen facelift, zien er nog steeds prachtig uit

De Alfa Romeo Giulia en Stelvio Estrema zijn gemaakt met hulp van het F1-team

Hagel sloopt Alfa van Kimi Räikkönen

Alfa’s Giorgio-platform is terminaal

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Waarom je nooit meer een nieuwe Alfa Romeo met de kentekenplaat rechts gaat zien

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
