
Voordat je je klaarmaakt om te klagen dat deze nieuwe Super Sport-modellen alleen maar zwart gespoten versies zijn met mooie logo’s: wees blij dat ze er nog zijn. Wees blij dat Alfa nog de moeite neemt om een speciale uitvoering uit te brengen. Want voor de VS stopt de productie van de Quadrifoglio-modellen en wij mogen nog even van de fantastische Alfa’s genieten.
Alfa Romeo brengt gelimiteerde edities uit van de Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio om de eerste Mille Miglia-overwinning van het merk in 1928 te vieren. Het is wat gek om een 96-jarig jubileum te vieren, maar we gokken zo dat de twee modellen er in 2028 niet meer zullen zijn. En om nou de 6C Super Sport met een elektrische Junior te vieren…
Tip: Lees ook onze review van de nieuwe Alfa Romeo Junior
Alfa Romeo gaat 275 exemplaren van de Giulia Quadrifoglio Super Sport bouwen en 175 exemplaren van de Stelvio Quadrifoglio Super Sport. Het is nog niet bekend of de duistere modellen naar Nederland komen en hoeveel dat er zullen zijn. Je mag de auto trouwens ook gewoon in het Rosso Etna (rood) bestellen en de Giulia zelfs in het wit.
Meer koolstofvezel binnen en buiten
De veranderingen zijn cosmetisch. De V in de Scudetto-grille is nu van koolstofvezel, net als de kappen van de buitenspiegels. De remklauwen van de Super Sport-uitvoeringen zijn donker uitgevoerd, wat ook wel eens leuk is voor de verandering. De interieurs van beide Super Sport-modellen krijgen ook enkele nieuwe accenten, zoals rood koolstofvezel op de middenconsole, het dashboard en de deurpanelen.
De voorste hoofdsteunen krijgen hun respectievelijke modelnummer om te bewijzen dat je echt een gelimiteerde Alfa Romeo bezit. Het stuur is bekleed met alcantara en koolstofvezel. Je begint nu een beetje enthousiast te worden, toch? En omdat het interieur al wat ouder is, heb je gewoon nog veel knoppen en weinig overbodige schermpjes. We zouden het bijna old school noemen.
De 2,9-liter V6 met twee turbo’s produceert nog altijd 520 pk. De handbak is al eventjes verdwenen, dus de automaat verzorgt het schakelwerk. Bij de Stelvio krijg je vierwielaandrijving en bij de Giulia gaat de power naar de achterwielen. Wie wat extra geluid wil, kan kiezen voor het Akrapovic-uitlaatsysteem.
Meer van TopGear


Quadrifoglio is 100 jaar oud en dat viert Alfa met deze speciale Giulia en Stelvio

Alfa Romeo Stelvio en Giulia krijgen facelift, zien er nog steeds prachtig uit

De Alfa Romeo Giulia en Stelvio Estrema zijn gemaakt met hulp van het F1-team

Hagel sloopt Alfa van Kimi Räikkönen

Alfa’s Giorgio-platform is terminaal

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten
