
Voordat je je klaarmaakt om te klagen dat deze nieuwe Super Sport-modellen alleen maar zwart gespoten versies zijn met mooie logo’s: wees blij dat ze er nog zijn. Wees blij dat Alfa nog de moeite neemt om een speciale uitvoering uit te brengen. Want voor de VS stopt de productie van de Quadrifoglio-modellen en wij mogen nog even van de fantastische Alfa’s genieten.
Alfa Romeo brengt gelimiteerde edities uit van de Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio om de eerste Mille Miglia-overwinning van het merk in 1928 te vieren. Het is wat gek om een 96-jarig jubileum te vieren, maar we gokken zo dat de twee modellen er in 2028 niet meer zullen zijn. En om nou de 6C Super Sport met een elektrische Junior te vieren…
Tip: Lees ook onze review van de nieuwe Alfa Romeo Junior
Alfa Romeo gaat 275 exemplaren van de Giulia Quadrifoglio Super Sport bouwen en 175 exemplaren van de Stelvio Quadrifoglio Super Sport. Het is nog niet bekend of de duistere modellen naar Nederland komen en hoeveel dat er zullen zijn. Je mag de auto trouwens ook gewoon in het Rosso Etna (rood) bestellen en de Giulia zelfs in het wit.
Meer koolstofvezel binnen en buiten
De veranderingen zijn cosmetisch. De V in de Scudetto-grille is nu van koolstofvezel, net als de kappen van de buitenspiegels. De remklauwen van de Super Sport-uitvoeringen zijn donker uitgevoerd, wat ook wel eens leuk is voor de verandering. De interieurs van beide Super Sport-modellen krijgen ook enkele nieuwe accenten, zoals rood koolstofvezel op de middenconsole, het dashboard en de deurpanelen.
De voorste hoofdsteunen krijgen hun respectievelijke modelnummer om te bewijzen dat je echt een gelimiteerde Alfa Romeo bezit. Het stuur is bekleed met alcantara en koolstofvezel. Je begint nu een beetje enthousiast te worden, toch? En omdat het interieur al wat ouder is, heb je gewoon nog veel knoppen en weinig overbodige schermpjes. We zouden het bijna old school noemen.
De 2,9-liter V6 met twee turbo’s produceert nog altijd 520 pk. De handbak is al eventjes verdwenen, dus de automaat verzorgt het schakelwerk. Bij de Stelvio krijg je vierwielaandrijving en bij de Giulia gaat de power naar de achterwielen. Wie wat extra geluid wil, kan kiezen voor het Akrapovic-uitlaatsysteem.
Meer van TopGear


Quadrifoglio is 100 jaar oud en dat viert Alfa met deze speciale Giulia en Stelvio

Alfa Romeo Stelvio en Giulia krijgen facelift, zien er nog steeds prachtig uit

De Alfa Romeo Giulia en Stelvio Estrema zijn gemaakt met hulp van het F1-team

Hagel sloopt Alfa van Kimi Räikkönen

Alfa’s Giorgio-platform is terminaal

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
