Komend jaar moet het gebeuren: de eerste raceklasse die volledig op elektriciteit racet. De eerste toerwagenklasse, moeten we eigenlijk zeggen, want we hebben natuurlijk de Formule E al. Om de elektrische auto in het algemeen en hún auto’s in het bijzonder wat extra glans te geven, zijn veel fabrikanten zeer geïnteresseerd in elektrische racerij. Kijk alleen al naar die Formule E. Fabrikanten als Jaguar, Citroën, Audi, BMW, Mercedes, Nissan en Porsche wisten niet hoe snel ze in moesten stappen. Sommige gaven er zelfs hun meer reguliere autosportactiviteiten voor op. Goed, de populariteit van de Formule E kan nog wel een klappie gebruiken, maar aan het enthousiasme van de fabrikanten hoeft het niet te liggen. En dus zou ook een elektrische toerwagenklasse nog weleens heel interessant kunnen worden. En vandaar deze bijzonder brute Alfa Romeo Giulia ETCR.
Alfa Romeo Giulia ETCR levert 680 pk
Al eerder lieten Hyundai, met de Veloster N ETCR, en Seat – pardon, Cupra met de e-Racer zien dat het ze menens is met hun voornemens. Die krijgen dus nu gezelschap van de Alfa Romeo Giulia ETCR, van het in Milaan gevestigde team Romeo Ferraris. Fraaie naam, overigens, maar ook: fraaie auto! Hij is voorzien van 680 pk aan elektropower, en uiteraard van het broodnodige aerodynamische spoilerwerk om al die power op de weg te krijgen. Overigens zullen alle deelnemers diezelfde krachtbron gebruiken, die afkomstig is van Williams Advanced Engineering. Ook de versnellingsbak en een aantal andere technische elementen zullen voor alle deelnemers identiek zijn. Rap zullen ze dus allemaal zijn, en close racing lijkt haast gegarandeerd.
Het kampioenschap bestaat vooralsnog uit zes races – vier in Europa en twee daarbuiten. De Alfa Romeo Giulia ETCR zal bestuurd worden door Jean-Karl Vernay, die al eerder in de Formule 3 en toerwagens van zich heeft laten spreken. Kon nog weleens leuk worden. Zeker met auto’s die zo cool zijn als deze Alfa!
Reacties