
Komend jaar moet het gebeuren: de eerste raceklasse die volledig op elektriciteit racet. De eerste toerwagenklasse, moeten we eigenlijk zeggen, want we hebben natuurlijk de Formule E al. Om de elektrische auto in het algemeen en hún auto’s in het bijzonder wat extra glans te geven, zijn veel fabrikanten zeer geïnteresseerd in elektrische racerij. Kijk alleen al naar die Formule E. Fabrikanten als Jaguar, Citroën, Audi, BMW, Mercedes, Nissan en Porsche wisten niet hoe snel ze in moesten stappen. Sommige gaven er zelfs hun meer reguliere autosportactiviteiten voor op. Goed, de populariteit van de Formule E kan nog wel een klappie gebruiken, maar aan het enthousiasme van de fabrikanten hoeft het niet te liggen. En dus zou ook een elektrische toerwagenklasse nog weleens heel interessant kunnen worden. En vandaar deze bijzonder brute Alfa Romeo Giulia ETCR.
Alfa Romeo Giulia ETCR levert 680 pk
Al eerder lieten Hyundai, met de Veloster N ETCR, en Seat – pardon, Cupra met de e-Racer zien dat het ze menens is met hun voornemens. Die krijgen dus nu gezelschap van de Alfa Romeo Giulia ETCR, van het in Milaan gevestigde team Romeo Ferraris. Fraaie naam, overigens, maar ook: fraaie auto! Hij is voorzien van 680 pk aan elektropower, en uiteraard van het broodnodige aerodynamische spoilerwerk om al die power op de weg te krijgen. Overigens zullen alle deelnemers diezelfde krachtbron gebruiken, die afkomstig is van Williams Advanced Engineering. Ook de versnellingsbak en een aantal andere technische elementen zullen voor alle deelnemers identiek zijn. Rap zullen ze dus allemaal zijn, en close racing lijkt haast gegarandeerd.
Het kampioenschap bestaat vooralsnog uit zes races – vier in Europa en twee daarbuiten. De Alfa Romeo Giulia ETCR zal bestuurd worden door Jean-Karl Vernay, die al eerder in de Formule 3 en toerwagens van zich heeft laten spreken. Kon nog weleens leuk worden. Zeker met auto’s die zo cool zijn als deze Alfa!
Meer van TopGear


De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Alfa Romeo Brera de moeite waard na jaren van onderstuur?

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Waarom je nooit meer een nieuwe Alfa Romeo met de kentekenplaat rechts gaat zien

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
