
Mole klinkt niet zo sexy als Zagato, zo aanlokkelijk als Pininfarina of zo exotisch als Carrozzeria Touring. Het klinkt als een blind clandestien diertje dat goed bevriend is met een piertje. De producten van de jonge Turijnse koetsbouwer doen echter niet onder voor de landgenoten.
Kijk maar goed naar de Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001, die nu ook te koop staat. Het is het hersenspinsel van ontwerper Umberto Palermo, die het wachten zat was op een nieuwe Alfa Romeo 4C. Hij pende de huidige designtaal van Alfa op de – inmiddels vijf jaar oude – kleine sportauto.
Hij deed dat niet één op één – de vorm van de koplampen klopt, maar Umberto gebruikte een soort lichtbogen om de vorm aan te geven, in plaats van volledige armaturen. Je herkent de achterste diffuser en de uitlaten van de huidige Quadrifoglio-modellen. De dode hoek nam toe door de ouderwetse dichte achterruit met een soort van lamellen.
De Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001 is minder spartaans
Het interieur van de Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001 moest vooral een stuk minder spartaans worden volgens ontwerper. Hij pakte de beste materialen die Italië te bieden had, en naaide ze in het kale interieur van de 4C voor meer comfort en afwerking.
Door de toevoeging van 001 achteraan de naam, zou je redelijkerwijs kunnen verwachten dat er ook een 002 en wellicht een 003 aan zit te komen. Dat is niet waar, want deze omgebouwde 4C is de enige in zijn soort en dat zal altijd zo blijven.
De 1,8-liter viercilinder produceert nog altijd 240 pk en 350 Nm. Een sprintje naar de 100 km/u zal rond de 4,5 seconden schommelen. RM Sotheby’s veilt de Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001 op 25 mei tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este naast het Comomeer. Helaas geeft RM geen prijsindicatie.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001 te koop”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Alfa Romeo herstart de productie van de 4C voor drie bijzondere exemplaren

Abarth 1000 SP gaat in productie

Pogea Racing 4C Zeus: Alfa 4C met 115 pk extra

De snelste Alfa Romeo’s van dit moment

De Mole Costruzione Artigianale 001 was een 4C

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Waarom je nooit meer een nieuwe Alfa Romeo met de kentekenplaat rechts gaat zien

Nieuwe Alfa Romeo GTV keert terug, met dank aan Opel

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Wat een hoop drukte in de beeldtaal. De achterkant is nog het meest geslaagd. En dan hebben we meteen het meest positieve punt gehad.
Het interieur ziet er uit als een overontworpen cybercafé met retrotrekjes. Het vooraanzicht en 3/4 beeld laten me in verwarring achter. Een restyling met een teveel aan ribbels, ruimtes, luchtinlaten, luchtdoorvoeren en nutteloze fakefrontjes & nepinlaten. Dat kan èn wat toekomstgerichter èn vooral eenvoudiger. Dit is geen nieuw ontwerp maar een mislukte remake.
Terug naar de tekentafel voor een functioneler ontwerp. Een klare lijn. Tot die tijd kijk ik liever naar de veel speelser aandoende kikker die ik in de huidige 4C zie. Wordt ik vrolijk van, en het ontwerp klopt vele malen beter qua verhoudingen.