
Je kent dat moment wel: je moet nieuwe banden kopen voor de auto. Je weet niet zeker hoelang je er nog mee door gaat rijden en je hebt net ook al een nieuwe wasmachine, sapcentrifuge en lading kaftpapier voor de kinderen moeten kopen. Dus je denkt: doe de goedkoopte maar. Die voldoen immer toch ook aan de eisen? Nou, dat valt dus vies tegen. De ANWB heeft een serie banden getest en daar zitten er een paar bij die gewoon waardeloos zijn.
In dit geval gaat het om de zogenaamde allseason-banden. Dat zijn banden die je het hele jaar door kunt gebruiken. Het is eigenlijk een wonder dat deze banden tegenwoordig zo goed zijn. De meeste Nederlandse winters overleef je er wel mee, in de zomer doen ze het ook prima. Maar heeft het dus zin om te gaan besparen op allseason-banden? Zeker, maar ga niet voor het goedkoopste rubber, want dat blijken noseason-banden.
Welke goedkope banden zijn gevaarlijk?
Er zijn twee banden die zeer slecht scoren. Dat zijn de Arivo Carlorful A/S en de Petlas MultiAction PT565. Beide banden kregen een 1 op de categorieën veiligheid en rijeigenschappen. Gek genoeg scoren ze behoorlijk goed qua milieueigenschappen, maar dat is dan niet meer relevant. Deze merken verpesten het ook een beetje voor de reguliere budgetbanden. Dat zijn de APlus 909 en de CST Medallion All Season ACP1. Die waren gewoon slecht, zeg maar.
Is er dan ook een middenmoot bij de allseason bandentest?
Ja, die is er. Er is een kleine verdeling tussen voldoende en net onvoldoende. Een verrassing is de Viking FourTech Plus. Dat is ook een relatief onbekend merk, maar die scoort dus net voldoende. De Barum Quartaris 5 en Superia Ecoblue2 4S zijn dan weer net onvoldoende. Het geeft eigenlijk vooral aan hoe belangrijk het is om te kijken hoe de banden scoren in diverse tests.
Er bestaan dus wel degelijk redelijk goede onbekende merken, er is gewoon heel erg veel rubber dat gewoon slecht scoort. Opvallend is dat de Vredestein-band van 145 euro ook een ‘net onvoldoende’ scoort. De prijs is dus niet direct te koppelen aan de kwaliteit van de band. In het overzicht onderaan deze pagina kun je een mooie inschatting maken van de prijs-kwaliteitverhouding.
De prijsverschillen vallen mee
Uiteraard hebben wij ook een set ogen en met onze rijstijl moeten we ook vaak wisselen van banden. Wat ons opvalt, is dat de dure banden op zich niet zo heel erg duur zijn en de goedkope banden ook niet zó voordelig. Het is niet dat de goedkope banden 50 euro per stuk zijn en de dure banden 250 euro. Dan is de keuze voor een goedkope band te begrijpen.
Het is ongeveer 95 tot 130 euro voor een echt slechte band en 150-170 voor setje toprubber. De kwaliteiten liggen dus veel verder uit elkaar dan de prijzen. Vergeet ook niet dat een goede band zich op de latere termijn uitbetaald. Doorgaans presteren de banden voor A-merken op latere termijn beter. Daarmee bedoelen we na een paar jaar en een paar millimeter slijtage. Kortom, alle informatie kun je hieronder bekijken.
Uitslag ANWB allseason bandentest 2025
Band | Prijs | Rijeigenschappen en veiligheid | Milieu eigenschappen | ANWB score | Eindoordeel |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 175 | 7,3 | 8,4 | 7,7 | Goed |
Continental AllSeasonContact 2 | 160 | 7,6 | 7,8 | 7,7 | Goed |
Pirelli Cinturato All Season SF 3 | 150 | 7,3 | 7,8 | 7,5 | Goed |
Bridgestone Turanza All Season 6 | 160 | 7,3 | 7,7 | 7,5 | Goed |
Michelin Crossclimate 2 | 175 | 6,2 | 7,9 | 6,7 | Voldoende |
Dunlop All Season 2 | 165 | 5,7 | 8,4 | 6,5 | Voldoende |
BFGoodrich Advantage All-Season | 130 | 6,2 | 7,2 | 6,5 | Voldoende |
Viking FourTech Plus | 110 | 5,7 | 7,6 | 6,3 | Voldoende |
Vredestein Quatrac Pro+ | 145 | 5,2 | 7 | 5,2 | Net onvoldoende |
Barum Quartaris 5 | 135 | 5,1 | 7,6 | 5,1 | Net onvoldoende |
Nexen N’Blue 4Season 2 | 110 | 5,1 | 7,2 | 5,1 | Net onvoldoende |
Superia Ecoblue2 4S | 110 | 5,1 | 6 | 5,1 | Net onvoldoende |
CST Medallion All Season ACP1 | 105 | 3,1 | 6,7 | 3,1 | Slecht |
APlus AS909 | 95 | 2,8 | 8,1 | 2,8 | Slecht |
Arivo Carlorful A/S | 90 | 1 | 7,6 | 1 | Zeer slecht |
Petlas Multi Action PT565 | 100 | 1 | 7,5 | 1 | Zeer slecht |
Allseason banden is als skiën in je onderbroek met een bontjas aan.
Het is niet optimaal in de zomer en niet in de winter.
De auto heeft contact met de ondergrond via de banden, dat is ter grootte als 4 X 1 hand.
dat halveer je in de zomer en in de winter.
Maar het moet vooral goedkoop zijn, koop goede winterbanden voor in de winter ( werken al veel beter dan zomerbanden onder de 7 graden) en koop goede banden voor in de zomer.
En wissel op tijd!
Dat gaat tegenwoordig niet meer op. J alle banden zijn een heel stuk verbeterd en Moderne all season banden zijn zo veel beter geworden dat ze op nat wegdek bijna gelijk aan winter banden zijn. gezien in Nederland het praktisch nooit meer sneeuwt of ijzelt en meestal boven de 7 graden blijft. Ga ik mijn set winterbanden vervangen met goede all season en houd ik mijn zomer banden lekker voor de zomer. En die ene keer voor wintersport – de wegen worden zo goed gehouden dat mocht er echt ijs liggen dan ben je toch verplicht sneeuwkettingen te pakken.
Just my 2 cents.
Weg met al die Chinese rommel.
Voor betere bandentests, ga naar (het YT kanaal van) Tyre Reviews. Die hebben bijv. de Michelin Crossclimate 3 al bekeken..
Zelfs wanneer goede banden veel duurder zouden zijn dan de slechte banden, dan nog zou ik voor goede banden kiezen; banden zijn minstens net zo belangrijk voor de wegligging als het chassis (*) en ze zijn het enige contact wat je hebt met de weg. Als banden niet doen wat ze moeten doen, dan gaat het mis.
*) Een tijdje geleden was er een test waarbij een zeer sportieve auto met goedkope banden moest opnemen op een test circuit tegen een normale auto met goede banden. De goedkopere auto had veel meer controle, was veiliger en daardoor ook sneller., De sportieve auto schoot echt alle kanten op.
wat een hoop onzin lees ik hier , goodyear ,dunlop en fulde zijn de de zelfde banden alleen een andere naam er op zo is het ook met continental want semperit viking tyfoon en uniroyal en nog meer merken worden allemaal bij conti gemaakt met het zelfde rubber samenstelling .
ik kan dit allemaal weten heb meer als 55 jaar ervaring in autoanden en hier in ook afgestudeerd
zo nu weten jullie het
Yeah right. Je bent afgestudeerd maar je kan nog geen fatsoenlijke zin Nederland schrijven. Lekker geloofwaardig weer.
Zelfde studie gedaan zeker ?
Gaat het over de banden of over schrijfwijze het is het verhaal dat telt of anders nog eentje degene die de de schrijfwijze heeft uitgevonden schreef zelf fouten in de woorden met dt dus doe gewoon dat is al gek genoeg
Wat een bullshit. Ze kunnen wel uit dezelfde fabriek klonen maar dat geeft geen enkele garantie dat het productie proces en samenstelling van het rubber gelijk is. Daarnaast verschilt het profiel en dat kan een wereld van verschil maken. Je hebt duidelijk geen enkele kennis van zaken.
Ik rij al jaren minerva banden nooit geen problemen mee gehad 205 -65- 16 rij minstens 20 000 km per jaar 3jaar zitten ze er op
Nooit geen problemen is dus altijd wel problemen.
Voor de afgestudeerde taalkundige onder ons.
Als je 2 banden van hetzelfde merk van hetzelfde type in een andere maat koopt, zijn ze al verschillend.
De goedkopere B-merken zijn echt niet gelijk aan die van hun A-merk broertjes.
Het is geen AH fruithagelslag.