
Komt er ooit een volledig elektrische BMW die is aangepakt door BMW’s huistuner uit Buchloe? En blijft Alpina überhaupt wel bestaan wanneer BMW helemaal elektrisch wil zijn? Allemaal zorgen voor later, want we kunnen nu genieten van twee nieuwe speeltjes van Alpina. Deze keer zijn de 3-serie sedan, 3-serie Touring en 4-serie Gran Coupé omgedoopt tot de Alpina B3 GT en B4 GT.
Zowel aan de binnenkant, de buitenkant als onderhuids is Alpina bezig geweest. De voorbumper heeft de bekende splitter met het Alpina-woordmerk gekregen en er zijn canards (die kleine, zwarte luchtbegeleiders) op de hoeken geplaatst. De wielen zijn 20-inch en de achterbumper heeft een nieuwe diffuser gekregen. Natuurlijk zitten er Alpina-badges op de achterklep. Aan de binnenkant gaat het Alpina-thema verder met logo’s, badges en een naamplaatje op de middenconsole.
Specificaties van de Alpina B3 GT en B4 GT
Alle drie de auto’s krijgen dezelfde opgefokte 3,0-liter zes-in-lijn als de huidige Alpina 3– en 4-serie, maar dan met 34 pk extra. Een aangepaste achttraps automaat stuurt het vermogen via een sperdifferentieel naar alle wielen. Het totaalvermogen komt op 529 pk en het koppel is 730 Nm. De Alpina’s zijn één pk minder sterk dan de M3 Competition xDrive en M3 Touring Competition xDrive.
De B3 gaat in 3,4 seconden naar de 100 km/u – wat 0,1 seconde sneller is dan de M3’s. Overigens schijnt het wel dat de specificaties van de M3 en M4 wat bescheiden zijn opgeschreven. De M3 stopt bij de 290 km/u met accelereren en de B3 GT gaat door naar de 308 km/u. De B3 GT Touring gaat door tot de 305 km/u waar de M3 Touring standaard stopt bij 250 km/u en met een optioneel pakket bij de 280 km/u.
De BMW B4 GT als vierdeurs alternatief voor de M4
De Alpina B4 GT mag je gerust zien als de M4 Gran Coupé die BMW nooit bouwde. De M4 xDrive Competition is ook 1 pk sterker en gaat net zo snel naar de 100 km/u sneller dan de Alpina. De topsnelheid ligt bij de B4 GT op 305 km/u en bij de M4 standaard op 250 km/u. De met een extra optiepakket haalt de M4 trouwens 290 km/u.
-
Foto: © Alpina
-
Foto: © Alpina
-
Foto: © Alpina
-
Foto: © Alpina
-
Foto: © Alpina
-
Foto: © Alpina
-
Foto: © Alpina
-
Foto: © Alpina
Verder zijn er ook wat modelspecifieke aanpassingen. Zo is de carrosserie in de neus van de B3 GT’s stijver gemaakt voor preciezer stuurgedrag. De sedan krijgt een dikkere stabilisatorstang áchter waardoor de 3-serie minder moet overhellen. Bij de 4-serie zijn juist de stabilisatorstangen op de vooras versterkt voor preciezer stuurgedrag. Daarnaast zijn de actieve dempers opnieuw afgesteld.
Wat kost zo’n GT van Alpina?
Je kunt vanaf vandaag een nieuwe Alpina B3 GT of B4 GT bestellen. De leveringen beginnen in november. De prijzen die Alpina presenteert, zijn inclusief 19 procent Duitse belasting, maar zonder de Nederlandse BPM. De sedan is de snelste, maar ook de voordeligste optie met een prijs van 101.700 euro, terwijl een vierwielaangedreven M3 Competition in Duitsland minimaal 105.300 euro kost.
De prijsverschillen zijn ongeveer gelijk bij de andere twee nieuwe Alpina’s. De B3 GT Touring kost minimaal 102.900 euro in Duitsland (tegenover 106.300 euro voor de M3 Touring xDrive) en de prijzen van de B4 GT beginnen bij 105.100 euro. Een M4 Competition xDrive kost in Duitsland tenminste 107.300 euro. De Alpina’s zijn dus goedkoper en sneller. En zelfs iets cooler?
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe BMW M4 CS is de snelst accelererende M4 ooit

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

De 10 snelste stationwagens ter wereld

Alpina B3 Sedan maakt gemis M3 dragelijk

Alpina B3 Touring is je RS 4-alternatief

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

Alpina-oprichter Burkard Bovensiepen is op 87-jarige leeftijd overleden

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
