Komt er ooit een volledig elektrische BMW die is aangepakt door BMW’s huistuner uit Buchloe? En blijft Alpina überhaupt wel bestaan wanneer BMW helemaal elektrisch wil zijn? Allemaal zorgen voor later, want we kunnen nu genieten van twee nieuwe speeltjes van Alpina. Deze keer zijn de 3-serie sedan, 3-serie Touring en 4-serie Gran Coupé omgedoopt tot de Alpina B3 GT en B4 GT.

Zowel aan de binnenkant, de buitenkant als onderhuids is Alpina bezig geweest. De voorbumper heeft de bekende splitter met het Alpina-woordmerk gekregen en er zijn canards (die kleine, zwarte luchtbegeleiders) op de hoeken geplaatst. De wielen zijn 20-inch en de achterbumper heeft een nieuwe diffuser gekregen. Natuurlijk zitten er Alpina-badges op de achterklep. Aan de binnenkant gaat het Alpina-thema verder met logo’s, badges en een naamplaatje op de middenconsole.

Specificaties van de Alpina B3 GT en B4 GT

Alle drie de auto’s krijgen dezelfde opgefokte 3,0-liter zes-in-lijn als de huidige Alpina 3– en 4-serie, maar dan met 34 pk extra. Een aangepaste achttraps automaat stuurt het vermogen via een sperdifferentieel naar alle wielen. Het totaalvermogen komt op 529 pk en het koppel is 730 Nm. De Alpina’s zijn één pk minder sterk dan de M3 Competition xDrive en M3 Touring Competition xDrive.

De B3 gaat in 3,4 seconden naar de 100 km/u – wat 0,1 seconde sneller is dan de M3’s. Overigens schijnt het wel dat de specificaties van de M3 en M4 wat bescheiden zijn opgeschreven. De M3 stopt bij de 290 km/u met accelereren en de B3 GT gaat door naar de 308 km/u. De B3 GT Touring gaat door tot de 305 km/u waar de M3 Touring standaard stopt bij 250 km/u en met een optioneel pakket bij de 280 km/u.

De BMW B4 GT als vierdeurs alternatief voor de M4

De Alpina B4 GT mag je gerust zien als de M4 Gran Coupé die BMW nooit bouwde. De M4 xDrive Competition is ook 1 pk sterker en gaat net zo snel naar de 100 km/u sneller dan de Alpina. De topsnelheid ligt bij de B4 GT op 305 km/u en bij de M4 standaard op 250 km/u. De met een extra optiepakket haalt de M4 trouwens 290 km/u.

  • Alpina B4 GT (2024) rijdend schuin voor
    Foto: © Alpina
  • Alpina B4 GT (2024) rijdend schuin achter
    Foto: © Alpina
  • Alpina B4 GT (2024) rijdend zijkant
    Foto: © Alpina
  • Alpina B4 GT (2024) rijdend achterkant
    Foto: © Alpina
  • Alpina B4 GT (2024) neus
    Foto: © Alpina
  • Alpina B4 GT (2024) zijkant B4 GT letters
    Foto: © Alpina
  • Alpina B4 GT (2024) diffuser
    Foto: © Alpina
  • Alpina B4 GT (2024) interieur overzicht vanuit bijrijder
    Foto: © Alpina
  • Alpina B4 GT (2024) rijdend schuin voor
  • Alpina B4 GT (2024) rijdend schuin achter
  • Alpina B4 GT (2024) rijdend zijkant
  • Alpina B4 GT (2024) rijdend achterkant
  • Alpina B4 GT (2024) neus
  • Alpina B4 GT (2024) zijkant B4 GT letters
  • Alpina B4 GT (2024) diffuser
  • Alpina B4 GT (2024) interieur overzicht vanuit bijrijder

Verder zijn er ook wat modelspecifieke aanpassingen. Zo is de carrosserie in de neus van de B3 GT’s stijver gemaakt voor preciezer stuurgedrag. De sedan krijgt een dikkere stabilisatorstang áchter waardoor de 3-serie minder moet overhellen. Bij de 4-serie zijn juist de stabilisatorstangen op de vooras versterkt voor preciezer stuurgedrag. Daarnaast zijn de actieve dempers opnieuw afgesteld.

Wat kost zo’n GT van Alpina?

Je kunt vanaf vandaag een nieuwe Alpina B3 GT of B4 GT bestellen. De leveringen beginnen in november. De prijzen die Alpina presenteert, zijn inclusief 19 procent Duitse belasting, maar zonder de Nederlandse BPM. De sedan is de snelste, maar ook de voordeligste optie met een prijs van 101.700 euro, terwijl een vierwielaangedreven M3 Competition in Duitsland minimaal 105.300 euro kost.

De prijsverschillen zijn ongeveer gelijk bij de andere twee nieuwe Alpina’s. De B3 GT Touring kost minimaal 102.900 euro in Duitsland (tegenover 106.300 euro voor de M3 Touring xDrive) en de prijzen van de B4 GT beginnen bij 105.100 euro. Een M4 Competition xDrive kost in Duitsland tenminste 107.300 euro. De Alpina’s zijn dus goedkoper en sneller. En zelfs iets cooler?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)