
Komt er ooit een volledig elektrische BMW die is aangepakt door BMW’s huistuner uit Buchloe? En blijft Alpina überhaupt wel bestaan wanneer BMW helemaal elektrisch wil zijn? Allemaal zorgen voor later, want we kunnen nu genieten van twee nieuwe speeltjes van Alpina. Deze keer zijn de 3-serie sedan, 3-serie Touring en 4-serie Gran Coupé omgedoopt tot de Alpina B3 GT en B4 GT.
Zowel aan de binnenkant, de buitenkant als onderhuids is Alpina bezig geweest. De voorbumper heeft de bekende splitter met het Alpina-woordmerk gekregen en er zijn canards (die kleine, zwarte luchtbegeleiders) op de hoeken geplaatst. De wielen zijn 20-inch en de achterbumper heeft een nieuwe diffuser gekregen. Natuurlijk zitten er Alpina-badges op de achterklep. Aan de binnenkant gaat het Alpina-thema verder met logo’s, badges en een naamplaatje op de middenconsole.
Specificaties van de Alpina B3 GT en B4 GT
Alle drie de auto’s krijgen dezelfde opgefokte 3,0-liter zes-in-lijn als de huidige Alpina 3– en 4-serie, maar dan met 34 pk extra. Een aangepaste achttraps automaat stuurt het vermogen via een sperdifferentieel naar alle wielen. Het totaalvermogen komt op 529 pk en het koppel is 730 Nm. De Alpina’s zijn één pk minder sterk dan de M3 Competition xDrive en M3 Touring Competition xDrive.
De B3 gaat in 3,4 seconden naar de 100 km/u – wat 0,1 seconde sneller is dan de M3’s. Overigens schijnt het wel dat de specificaties van de M3 en M4 wat bescheiden zijn opgeschreven. De M3 stopt bij de 290 km/u met accelereren en de B3 GT gaat door naar de 308 km/u. De B3 GT Touring gaat door tot de 305 km/u waar de M3 Touring standaard stopt bij 250 km/u en met een optioneel pakket bij de 280 km/u.
De BMW B4 GT als vierdeurs alternatief voor de M4
De Alpina B4 GT mag je gerust zien als de M4 Gran Coupé die BMW nooit bouwde. De M4 xDrive Competition is ook 1 pk sterker en gaat net zo snel naar de 100 km/u sneller dan de Alpina. De topsnelheid ligt bij de B4 GT op 305 km/u en bij de M4 standaard op 250 km/u. De met een extra optiepakket haalt de M4 trouwens 290 km/u.
-
Foto: © Alpina
-
Foto: © Alpina
-
Foto: © Alpina
-
Foto: © Alpina
-
Foto: © Alpina
-
Foto: © Alpina
-
Foto: © Alpina
-
Foto: © Alpina
Verder zijn er ook wat modelspecifieke aanpassingen. Zo is de carrosserie in de neus van de B3 GT’s stijver gemaakt voor preciezer stuurgedrag. De sedan krijgt een dikkere stabilisatorstang áchter waardoor de 3-serie minder moet overhellen. Bij de 4-serie zijn juist de stabilisatorstangen op de vooras versterkt voor preciezer stuurgedrag. Daarnaast zijn de actieve dempers opnieuw afgesteld.
Wat kost zo’n GT van Alpina?
Je kunt vanaf vandaag een nieuwe Alpina B3 GT of B4 GT bestellen. De leveringen beginnen in november. De prijzen die Alpina presenteert, zijn inclusief 19 procent Duitse belasting, maar zonder de Nederlandse BPM. De sedan is de snelste, maar ook de voordeligste optie met een prijs van 101.700 euro, terwijl een vierwielaangedreven M3 Competition in Duitsland minimaal 105.300 euro kost.
De prijsverschillen zijn ongeveer gelijk bij de andere twee nieuwe Alpina’s. De B3 GT Touring kost minimaal 102.900 euro in Duitsland (tegenover 106.300 euro voor de M3 Touring xDrive) en de prijzen van de B4 GT beginnen bij 105.100 euro. Een M4 Competition xDrive kost in Duitsland tenminste 107.300 euro. De Alpina’s zijn dus goedkoper en sneller. En zelfs iets cooler?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe BMW M4 CS is de snelst accelererende M4 ooit

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

De 10 snelste stationwagens ter wereld

Alpina B3 Sedan maakt gemis M3 dragelijk

Alpina B3 Touring is je RS 4-alternatief

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

Alpina-oprichter Burkard Bovensiepen is op 87-jarige leeftijd overleden

BMW Alpina B8 Gran Coupé review: Verbeterde 8-serie voelt zich prima thuis op het circuit

BMW Alpina B5 GT Touring review: Hoe rijdt de laatste in zijn soort ooit?

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken
