
Na een onnodig lange striptease toont Renault de productieversie van de Alpine A110. Je oogballen mochten zijn schoonheid eerder aanschouwen in conceptvorm. De definitieve Alpine A110 krijgt niet-zo-elegante-zijspiegels en een knipperlicht in het zijscherm.
Andere specificaties waren al zo’n beetje bekend. Hij weegt 1.100 kilo en gaat in zo’n 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Het vermogen schommelt rond de 250 pk. Alpine kiest is gek op aluminium en gebruikt het materiaal voor een groot deel van de carrosserie en het onderstel. Lekker licht. Een groot deel van de aerodynamica van de Alpine A110 zit verstopt onder de auto. De ingenieuze onderkant maakt een vulgaire achterspoiler overbodig.
De Alpine A110, met zijn motor in het midden, is het Franse alternatief voor de Alfa Romeo 4C en de Porsche 718 Cayman. In maart mogen we hem in het echt aanschouwen op de autosalon van Genève.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Nieuwe Citroën C3 Aircross: keuzestress

Elektrische auto’s zijn niet langer verstandig meer

Hamann Jaguar F-Pace is nu al te koop

Brabus 550 Adventure 4×4-2: 10 feitjes

De Pininfarina H600 heeft een turbinemotor

Autosalon van Genève 2017: het bijzondere spul

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Ziet er op het oog goed uit maar zal nooit een concurrent van Porsche worden en blijft een Fransoos die nu eenmaal geen sportwagen roots hebben. Zie het eerder als concurrent voor Subaru BRZ/Toyota GT86, die ik op voorhand als betrouwbaarder zie, maar evenmin zou willen hebben.
De ultieme klasse in de sportwagens is uiteraard de Formule 1.
Even kijken welk F1-team er ook alweer met Porsche motoren rijdt. Uhmmm…