
Onze kritiek op de Alpine A110 was tot nu toe erg pietluttig. Het is een geweldige sportauto die door de mangel gehaald dient te worden om echte zwakke plekken te vinden. De twee grote minpunten? Een vrij jammerlijk infotainmentsysteem en een verwarrend aanbod. Deze twee dingen zijn met de facelift van de Alpine A110 netjes opgelost. Voortaan zijn er drie uitvoeringen om uit te kiezen.
De facelift geeft de Alpine A110 S een spoiler en meer vermogen
Het is je vast opgevallen dat het uiterlijk nauwelijks gewijzigd is. Wat ook opvalt, is de spoiler achter op de oranje A110. Hieraan herken je de A110 S, de krachtigste van het aanbod. De aerodynamische toevoegingen bieden maximaal 141 kilo downforce. Hij staat 4 millimeter lager, heeft happige Brembo-remmen en de 1,8-liter viercilinder produceert nu 300 pk, 8 pk meer dan voorheen. De 0-naar-100-tijd is 5,5 seconden dankzij launchcontrol.
De A110 GT en de instapper
Daarnaast is er een Alpine A110 voor langere afstanden. Deze GT (zilver op de foto’s) krijgt ook 300 pk en de grotere Brembo’s, maar heeft een zachter afgesteld onderstel en geen Sabelt-kuipstoelen. Dan is er nog de instapper die gewoon A110 heet. Deze heeft ook de zachte afstelling, maar net als voorheen een bescheiden 252 pk, en kleinere wielen en remmen. Naast een duidelijker aanbod is er een infotainmentsysteem dat zich moet laten bedienen als een smartphone. Nog makkelijker is dat de facelift van de Alpine A110 nu Apple CarPlay en Android Auto biedt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Alpine A390 is wederom een SUV van een sportwagenmerk: mag dat?

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Hier viel ook niet veel aan te verbeteren. Het blijft een schitterend model! De spoiler is wel misplaatst en maakt m net wat minder clean.