
Onze kritiek op de Alpine A110 was tot nu toe erg pietluttig. Het is een geweldige sportauto die door de mangel gehaald dient te worden om echte zwakke plekken te vinden. De twee grote minpunten? Een vrij jammerlijk infotainmentsysteem en een verwarrend aanbod. Deze twee dingen zijn met de facelift van de Alpine A110 netjes opgelost. Voortaan zijn er drie uitvoeringen om uit te kiezen.
De facelift geeft de Alpine A110 S een spoiler en meer vermogen
Het is je vast opgevallen dat het uiterlijk nauwelijks gewijzigd is. Wat ook opvalt, is de spoiler achter op de oranje A110. Hieraan herken je de A110 S, de krachtigste van het aanbod. De aerodynamische toevoegingen bieden maximaal 141 kilo downforce. Hij staat 4 millimeter lager, heeft happige Brembo-remmen en de 1,8-liter viercilinder produceert nu 300 pk, 8 pk meer dan voorheen. De 0-naar-100-tijd is 5,5 seconden dankzij launchcontrol.
De A110 GT en de instapper
Daarnaast is er een Alpine A110 voor langere afstanden. Deze GT (zilver op de foto’s) krijgt ook 300 pk en de grotere Brembo’s, maar heeft een zachter afgesteld onderstel en geen Sabelt-kuipstoelen. Dan is er nog de instapper die gewoon A110 heet. Deze heeft ook de zachte afstelling, maar net als voorheen een bescheiden 252 pk, en kleinere wielen en remmen. Naast een duidelijker aanbod is er een infotainmentsysteem dat zich moet laten bedienen als een smartphone. Nog makkelijker is dat de facelift van de Alpine A110 nu Apple CarPlay en Android Auto biedt.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Hier viel ook niet veel aan te verbeteren. Het blijft een schitterend model! De spoiler is wel misplaatst en maakt m net wat minder clean.