
Onze kritiek op de Alpine A110 was tot nu toe erg pietluttig. Het is een geweldige sportauto die door de mangel gehaald dient te worden om echte zwakke plekken te vinden. De twee grote minpunten? Een vrij jammerlijk infotainmentsysteem en een verwarrend aanbod. Deze twee dingen zijn met de facelift van de Alpine A110 netjes opgelost. Voortaan zijn er drie uitvoeringen om uit te kiezen.
De facelift geeft de Alpine A110 S een spoiler en meer vermogen
Het is je vast opgevallen dat het uiterlijk nauwelijks gewijzigd is. Wat ook opvalt, is de spoiler achter op de oranje A110. Hieraan herken je de A110 S, de krachtigste van het aanbod. De aerodynamische toevoegingen bieden maximaal 141 kilo downforce. Hij staat 4 millimeter lager, heeft happige Brembo-remmen en de 1,8-liter viercilinder produceert nu 300 pk, 8 pk meer dan voorheen. De 0-naar-100-tijd is 5,5 seconden dankzij launchcontrol.
De A110 GT en de instapper
Daarnaast is er een Alpine A110 voor langere afstanden. Deze GT (zilver op de foto’s) krijgt ook 300 pk en de grotere Brembo’s, maar heeft een zachter afgesteld onderstel en geen Sabelt-kuipstoelen. Dan is er nog de instapper die gewoon A110 heet. Deze heeft ook de zachte afstelling, maar net als voorheen een bescheiden 252 pk, en kleinere wielen en remmen. Naast een duidelijker aanbod is er een infotainmentsysteem dat zich moet laten bedienen als een smartphone. Nog makkelijker is dat de facelift van de Alpine A110 nu Apple CarPlay en Android Auto biedt.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

Hier viel ook niet veel aan te verbeteren. Het blijft een schitterend model! De spoiler is wel misplaatst en maakt m net wat minder clean.