
Nadat Alpine vorig jaar de Fernando Alonso-versie van de A110R verkocht – voor 43.000 euro meer dan een gewone A110R – heeft Alpine nu een nieuwe, speciale sportauto. Deze keer krijgt de A110R een Le Mans-thema. Is dat even toevallig? Precies in de week dat de 24-uursrace zijn honderd jarig jubileum viert. Daarom bouwt Alpine ook honderd stuks van de A110R Le Mans Edition.
Het thema van Le Mans kom je tegen op de splitter waar het logo van de langeafstandrace te zien is. Datzelfde logo vind je terug op het uiteinde van de zijskirt en op de hoofdsteunen. Natuurlijk is de lay-out van de baan ook te zien. Alpine verwerkt de vorm van het Circuit de la Sarthe in de zonneklep. Alle honderd kopers die 140.000 euro overmaken voor de A110R Le Mans krijgen de kans om ook daadwerkelijk op het circuit te rijden.
De eigenaren van de speciale Alpine’s krijgen toegang tot faciliteiten van het endurance-team. Dat team keert volgend jaar terug in de hoogste klasse van de 24 Uur van Le Mans, de Hypercar-klasse. In datzelfde jaar mogen de klanten in de ochtend voor de race een rondje rijden. Wordt een drukke bedoeling als honderd A110’s tegelijkertijd de baan op komen.
Specificaties van de Alpine A110R
Deze A110R is weer net wat anders dan andere A110R’s. Alpine zegt dat er een ‘Road en Track-pakket’ op zit waardoor de auto lager en stijver is voor betere stabiliteit. Er is zelfs een speciale stand genaamd ‘Hunaudières’ waardoor de auto nog stabieler moet zijn op de lange rechte stukken in Le Mans. Overigens krijgt de Alpine A110R Le Mans Edition dezelfde 300 pk sterke 1,8-liter motor. De 0-100-tijd blijft dan ook 3,9 seconden en de topsnelheid is 285 km/u.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Uitslag 24 Uur van Le Mans 2024: Ferrari wint voor de tweede keer op rij na een geweldige race

Le Mans 24 was de eerste racegame die ook echt 24 uur duurde

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

Zo hoog was de drankrekening van Ford na de eerste Le Mans-overwinning in 1966

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
