
Nadat Alpine vorig jaar de Fernando Alonso-versie van de A110R verkocht – voor 43.000 euro meer dan een gewone A110R – heeft Alpine nu een nieuwe, speciale sportauto. Deze keer krijgt de A110R een Le Mans-thema. Is dat even toevallig? Precies in de week dat de 24-uursrace zijn honderd jarig jubileum viert. Daarom bouwt Alpine ook honderd stuks van de A110R Le Mans Edition.
Het thema van Le Mans kom je tegen op de splitter waar het logo van de langeafstandrace te zien is. Datzelfde logo vind je terug op het uiteinde van de zijskirt en op de hoofdsteunen. Natuurlijk is de lay-out van de baan ook te zien. Alpine verwerkt de vorm van het Circuit de la Sarthe in de zonneklep. Alle honderd kopers die 140.000 euro overmaken voor de A110R Le Mans krijgen de kans om ook daadwerkelijk op het circuit te rijden.
De eigenaren van de speciale Alpine’s krijgen toegang tot faciliteiten van het endurance-team. Dat team keert volgend jaar terug in de hoogste klasse van de 24 Uur van Le Mans, de Hypercar-klasse. In datzelfde jaar mogen de klanten in de ochtend voor de race een rondje rijden. Wordt een drukke bedoeling als honderd A110’s tegelijkertijd de baan op komen.
Specificaties van de Alpine A110R
Deze A110R is weer net wat anders dan andere A110R’s. Alpine zegt dat er een ‘Road en Track-pakket’ op zit waardoor de auto lager en stijver is voor betere stabiliteit. Er is zelfs een speciale stand genaamd ‘Hunaudières’ waardoor de auto nog stabieler moet zijn op de lange rechte stukken in Le Mans. Overigens krijgt de Alpine A110R Le Mans Edition dezelfde 300 pk sterke 1,8-liter motor. De 0-100-tijd blijft dan ook 3,9 seconden en de topsnelheid is 285 km/u.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Aankomend weekend is de 24 Uur van Le Mans – dit moet je weten als je al jaren niet hebt gekeken

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Uitslag 24 Uur van Le Mans 2024: Ferrari wint voor de tweede keer op rij na een geweldige race

Le Mans 24 was de eerste racegame die ook echt 24 uur duurde

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
