Je wilt een hete hatchback, maar je wilt niet de zoveelste Clio RS of Golf GTI. Ben je niet bang om wat langer en beter te moeten zoeken? Check dan even dit lijstje met hete klepkontjes waar je misschien nog niet aan gedacht had. Let wel, het zijn niet altijd de betere auto’s, maar vooral heel anders dan wat je vaak ziet rijden. Dit zijn alternatieve hot hatchbacks. Lees ook Deel I.
Toyota Corolla GTI-16
Alfanumerieke waardes zijn niet snel beroemd. Behalve in het geval van C-3PO, AK47, AE86 en het nieuwste kindje van Elon Musk. En wat dacht je van 4A-GE? Het is de viercilinder die in de legendarische Toyota AE86 ligt, maar ook in deze Corolla GTI-16. Deze werd niet onsterfelijk gemaakt in de drift-scene omdat hij het vermogen naar de voorwielen stuurde. De gedeelde motor betekent helaas ook dat veel Corolla GTI-16’s gestript worden van hun viercilinder, zodat een AE86 een langer leven heeft.
Fiat Bravo 2.0 20V HGT
Aan deze brave Bravo is niets af te zien, maar onder z’n motorkap verbergt ie een 2,0-liter vijfcilinder met 154 pk. Dat betekent dat ie niet alleen erg snel van z’n plek komt, maar er bovendien een hemels geluid bij maakt. Een dubbel verrassingseffect, en wij houden wel van verrassingen.
De vroege exemplaren hebben iets minder pk’s, maar dat mag de pret niet drukken. Daarnaast mag je al blij zijn als je nog een Bravo HGT in onverprutste staat vindt. Zo ja, dan zul je zien dat ze niet duur zijn.
Opel Astra OPC
De eerste snelle Opel die geen GSi meer heette en die er zowaar een beetje cool uitzag. Met de nodige aerodynamische en onderhuidse aanpassingen en een 2,0-liter viercilinder was deze Astra behoorlijk vlot. De eerste OPC’s waren gelimiteerde homologatiemodellen zonder turbo. In 2002 ging het vermogen omhoog van 160 naar 200 pk.
Wij willen ‘m graag in felblauw en met die coole velgen met ‘gespleten’ spaken. Ze zijn nog best te vinden en kosten niet de wereld; zeker OPC’s van de eerste serie zijn schappelijk geprijsd. Voor een OPC Turbo moet je dieper in de buidel tasten, tenzij je er een in Duitsland opvist – dat scheelt.
Lancia Delta HF
De Delta Integrale ken je. Hij won ooit wat races en kost tegenwoordig een klein fortuin. In zijn schaduw leeft de minder legendarische Delta HF. Dit was de eerste stap van een nederige stadsauto tot zandpadverslindende hete hatch. De HF had nog geen bulten op de motorkap of bredere wielkasten. Zelfs vierwielaandrijving ontbreekt. Wel is het een 1,6-liter met een turbo met 130 tot 140 pk.
Randall 401-XR
Hatchbacks zijn nooit het sterkste punt van de Amerikanen geweest. Dat is een kwestie van mindset, denken we. Want ruimte is luxe. Meer is beter. Een huis is groter en begeerlijker dan een appartement. Als je die gedachtegang toepast op een auto, kom je uit bij dit ding: de AMC Gremlin. Dat is in feite een sedan (de AMC Hornet), maar dan zonder kofferbak.
Randall American, een high-performance AMC-dealer, pakte de Gremlin met de 5,0-liter V8 en gooide er een 6,6-liter V8 in die ruim 255 pk produceerde. Ze installeerden daarbij andere nokkenassen, betere uitlaatspruitstukken en nog wat andere zaken die de auto sneller moesten laten gaan. Hoeveel pk de 401-XR echt produceerde, is niet bekend. Probeer er maar eens eentje te vinden…
Suzuki Swift 1.3 GTi
Je zou zomaar vergeten dat ie bestond: de Suzuki Swift GTi, een van de meer toegankelijke scheurijzertjes uit de jaren negentig. Met een 1.3 met dubbele nokkenassen en rode bougiekabels kon ie behoorlijk snel uit de hoek komen. Hij woog ook al niet veel, dus bochten waren elke keer weer een groot plezier.
Slimme koop? Ja, doe maar. Je zult misschien even wat stenen om moeten keren om ergens nog een mooi exemplaar te ontwaren. Maar dan heb je wel een uiterst vermakelijke en onopvallende hot hatch die niet veel hoeft te kosten.
Fiat Tipo Sedicivalvole
Er staat er op dit moment toevallig eentje te koop in Nederland voor niet al te veel geld. De Fiat Tipo Sedicivalvole kwam uit toen Volkswagen de derde generatie van de Golf GTI introduceerde. Weinig concurrentie, dus. We vonden een review die zei dat de hete Tipo aanvoelde zoals de Golf III GTI had moeten aanvoelen. Oeps.
Het vermogen van de 2,0-liter ligt net onder de 150 pk. Hij ontving goede reviews en reed volgens diverse mensen beter dan de Escort RS2000 en de Astra GSi. Toch verdween hij uit het collectieve geheugen, en niet veel mensen zullen hem nog kennen. Grappig hoe dat werkt.
Opel Kadett GSi
De bestverkochte en braafste hatchback van Nederland, de Opel Kadett, kreeg in 1988 een snelle variant: de GSi. Daarvan kwam er een nóg hetere versie, die zich GSi 16V noemde en destijds een van de snelste hot hatches op de markt was. Wanneer zie je ze nog? Nooit, en dat maakt de Kadett GSi 16V extra cool.
Goed idee om te kopen? Ja hoor, mits ie in onverpeste staat is. Dat zal een aardige speurtocht worden… Menig Kadettje bezweek aan roest en de exemplaren die er nog zijn, zijn veelal paarse hondenhokken met nep-Audi-grilles. Dus dan maar zo eentje aanschaffen – je bent zo 5.000 euro verder, of meer – en terugbouwen naar origineel. Of gewoon iets anders kopen.
Alfa Romeo Alfasud Ti
In ruil voor een investering van de overheid liet Alfa deze auto in Napels bouwen, in plaats van in Milaan. In het zuiden van Italië – vandaar de ‘Sud’. Hij werd gebouwd van Russisch staal van twijfelachtige kwaliteit. Hij roestte dan ook zo hard als je zou verwachten. In sommige gevallen zelfs harder.
Het idee van de Sud was briljant, zeker voor de tijd. Voorin lag een boxermotor voor een laag zwaartepunt en de remschijven zaten niet direct achter de velgen, maar verder naar binnen voor minder onafgeveerd gewicht. Het was een technologisch hoogstandje.
Citroën AX GT
Het vermogen – 85 pk – is bij dit gebakje niet belangrijk. De 0-100-tijd gaan we niet eens noemen. Gooi de AX GT van 722 kilo maar eens met wat overtuiging door een bocht, dan wordt meteen duidelijk waar deze auto om draait. Hij zorgt voor plezier, en dat is het enige wat een hete hatch moet doen.
Daihatsu Charade GTti
Deze onschuldig ogende Daihatsu was lange tijd ’s werelds meest krachtige auto met een 1,0-liter motor. De turbo-driecilinder hoestte maar liefst 101 pk op. Pas nu, 25 jaar later, zien we zulke waarden weer. De GTti had een vijfbakje, een gewicht van iets meer dan 800 kilo en natuurlijk uitmuntende betrouwbaarheid. Waarom zijn er niet meer van dit soort autootjes?
In Europa vinden we er slechts een handvol te koop, en lang niet allemaal in een staat die je zou willen. Let op roest en de onderhoudshistorie, dan kan er verder vast weinig misgaan.
Reacties
Martien heeft op 9 juli 2020 geschreven:
Heb 2 Daihatsu Gtti’s gehad, waarvan de 1e in 1987 en zonder katalysator. Waren leuke gooi en smijt wagens, waarmee je het diverse Gti’s moeilijk kon maken. Snel en daarbij zuinig.
Hoop plezier mee beleefd.
Ik heb nog een Citroën ax sport gehad.
Dit was de andere ax met ronde achter wielkuipen en 4 bouts velgen. Alleen lag hier de 1.3 8v van de peugeot 20t rallye in.
Bij citroen had deze motor 2 dubbele solex carburateurs en was hij goed voor 102 pk geloof ik en bij peugeot lagen er 2 dubbele webers achter, goed voor 105 pk.
Man man, zorg even dat de informatie klopt. Of laat het iemand even checken die er wel verstand van heeft. 😭
De Fiat Bravo heeft een 5 cilinder zonder turbo met 155 pk en dus niet met turbo zoals vermeld. Moeilijk hé?
De Charade GTTi. Van alle auto’s die ik de afgelopen 35 jaar gehad heb, heb ik hier de leukste herinneringen aan. 2cm verlaagd, turbodruk ietsje verhoogd, speciale bougies waarvan ik de naam vergeten ben.
De teller liep tot 220(volgens mij) maar hij liep in Duitsland ruim over de teller.
Leukste was Golf GTI uitdagen, en dan bijblijven tot ver in de 160.
En dan nog zuinig. Motorisch alleen de vaste beurten.
Wel roest op de achterklep bij de ruitenwisser na 5 jaar.
Weggedaan vanwege kleine kinderen en om een zitje achterin te plaatsen moest je een slangenmens zijn.
Paul heeft op 7 juli 2020 geschreven:
Ik heb er nog een (GTti) als je je jeugd wil herleven. Maar niet in de mooiste staat 😅
Martien heeft op 9 juli 2020 geschreven:
Heb 2 Daihatsu Gtti’s gehad, waarvan de 1e in 1987 en zonder katalysator. Waren leuke gooi en smijt wagens, waarmee je het diverse Gti’s moeilijk kon maken. Snel en daarbij zuinig.
Hoop plezier mee beleefd.
jappie heeft op 7 juli 2020 geschreven:
Ik heb nog een Citroën ax sport gehad.
Dit was de andere ax met ronde achter wielkuipen en 4 bouts velgen. Alleen lag hier de 1.3 8v van de peugeot 20t rallye in.
Bij citroen had deze motor 2 dubbele solex carburateurs en was hij goed voor 102 pk geloof ik en bij peugeot lagen er 2 dubbele webers achter, goed voor 105 pk.
J.Linders heeft op 7 juli 2020 geschreven:
Ook de lupo GTI was een leuke gti en stond het kortste bij de golf GTI type1.
125 pk 950 kg alu deuren motorkap en deuren tegenwoordig vrij zeldzaam.
Hja heeft op 7 juli 2020 geschreven:
Ik mis de ford escort mk5 rs, met bulten oo de motorkap. 2.0 16v 150 pk.
Hennie leemans heeft op 7 juli 2020 geschreven:
Waarom staat er geen Mazda bij zoals de 323turbo 4wiel aangedreven ook 150 pk
Werner Hietbrink heeft op 6 juli 2020 geschreven:
Man man, zorg even dat de informatie klopt. Of laat het iemand even checken die er wel verstand van heeft. 😭
De Fiat Bravo heeft een 5 cilinder zonder turbo met 155 pk en dus niet met turbo zoals vermeld. Moeilijk hé?
Stefan heeft op 7 juli 2020 geschreven:
Waar staat er dat er een turbo op zit dan ???
Frits heeft op 6 juli 2020 geschreven:
De Charade GTTi. Van alle auto’s die ik de afgelopen 35 jaar gehad heb, heb ik hier de leukste herinneringen aan. 2cm verlaagd, turbodruk ietsje verhoogd, speciale bougies waarvan ik de naam vergeten ben.
De teller liep tot 220(volgens mij) maar hij liep in Duitsland ruim over de teller.
Leukste was Golf GTI uitdagen, en dan bijblijven tot ver in de 160.
En dan nog zuinig. Motorisch alleen de vaste beurten.
Wel roest op de achterklep bij de ruitenwisser na 5 jaar.
Weggedaan vanwege kleine kinderen en om een zitje achterin te plaatsen moest je een slangenmens zijn.
Paul heeft op 7 juli 2020 geschreven:
Ik heb er nog een (GTti) als je je jeugd wil herleven. Maar niet in de mooiste staat 😅