
Een half jaar geleden klonk ‘coronabus’ nog als een topinvulling van je zonnige zaterdagmiddag, een soort bierfiets voor mensen met een aversie tegen trappen. Helaas valt er weinig lol te beleven aan deze ambulancebus. Deze GGB-behandelunit van 11 meter is een samenwerking van UMCG Ambulancezorg, Ambulancezorg Groningen en RAV Fryslân. Nu wordt hij ingezet om tot zes coronapatiënten tegelijk te vervoeren.
De bus werd in 2016 in gebruik genomen nadat er zes behandelplaatsen waren ingebouwd. Normaal gesproken wordt de bus ingezet vanaf ‘code 10’, een situatie waarbij er tien of meer slachtoffers zijn. Op het moment gebruiken ziekenhuizen de ambulancebus om patiënten te verplaatsen naar ziekenhuizen waar meer capaciteit is.
Gisteren voerde de rit van Breda naar Groningen. Maar niet alleen deze ambulancebus reed op en neer. Een colonne van minimaal zes ambulances reed gisteren ook van het zuiden naar het noorden om coronapatiënten te vervoeren. Hieronder zie je de video, zodat je het thuis op je gemak kunt bekijken. Met de nadruk op thuis.
Colonne ambulances met patiënten
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom ambulances in dit land dikke velgen, veel speakers en launchcontrol hebben

Waarom veel hulpdiensten tegenwoordig een stekker zonder snoer bij zich hebben

De elektrische Volkswagen ID. Buzz is nu ook een ambulance

Op de rotonde terwijl er een politie of ambulance aankomt? Neem dan niet de eerste afslag

Volkswagen laat alvast wat ID. Buzz-toepassingen zien voor ondernemers

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Waarom hoeven Flixbus-chauffeurs eigenlijk helemaal geen rijbewijs te hebben?

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Waarom er nu een enorme run op dieselbusjes plaatsvindt in Nederland

Deze bizarre tweekoppige bus kun je echt bestellen bij Citroën (en daar is een goede reden voor)

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
