
BMW gaf onlangs aan dat ze een plug-in hybride supercar gaan bouwen in de geest van de Vision EfficientDynamics conceptcar. Nu is ook bekend wanneer dit apparaat op de weg verschijnt, en wat ie zal gaan kosten.
Het richtjaar is 2013 en de prijs is ‘minder dan 150.000 euro’, exclusief belastingen. Daarvoor krijg je een auto die er hopelijk net zo bizar uitziet als het concept, met naar verwachting gelijke technische specificaties: een driecilinder diesel-range extender plus een rits elektromotoren, die 328 pk leveren en een gemiddeld verbruik van slechts 3,76 l/100 km realiseren.
Van 0 naar 100 km/u gaat de conceptcar in 4,8 seconden. De actieradius op elektriciteit is 50 kilometer, maar met de dieselmotor erbij loopt dit op tot 700 kilometer. Oftewel: het systeem waaraan we binnenkort kunnen wennen met de Opel Ampera wordt door BMW naar een hoger plan getild, qua prestaties én actieradius. Maar ook voor een ruim vier keer zo hoge prijs.
De verwachting is dat de productieversie van de superhybride in 2012 zijn debuut maakt tijdens de Olympische Spelen in Londen, waarvan BMW een van de sponsoren is.
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze knotsgekke BMW i8 heeft vier (!) motorfietsmotoren en 880 pk

De BMW i8 is dood

BMW i8 Ultimate Sophisto Edition is de laatste i8

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
