
Het concept van de piepkleine Volkswagen Up is veel te interessant om maar aan één merk voor te behouden. Daarom schuift VAG ‘m door naar Skoda, waar ie een nieuw neusje ontvangt en Citigo gaat heten.
Technisch blijft de auto hetzelfde: hij pronkt met een 1,0-liter driecilindertje met 60 of 75 pk, waarmee ie 160 of 171 km/u kan rijden, in 14,4 of 13,2 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren en, in de extra schone Green Tec-versie, 97 of 99 g/km aan CO2 uitstoot. Mooi spul hoor. In de toekomst komt er overigens ook een beduidend milieulievere aardgasversie (79 g/km).
De Citigo krijgt wat minder goodies mee dan de Up; zo heeft ie geen standaard esp aan boord. Wel kun je optioneel City Safe Drive bestellen, zodat je lekker achterstevoren met je kinderen kunt spelen zonder ergens tegenaan te botsen. Je zult verschillende, hoe-duurder-hoe-hippere uitvoeringen kunnen bestellen, maar de basis-Citigo wordt uiteraard goedkoper dan de Up. Die met een Nederlandse vanafprijs van 8.490 euro toch al niet erg duur is.
In het voorjaar van 2012 wordt de Citigo tegelijk met de Up op de markt losgelaten.
Meer van TopGear


Skoda Citigo-e iV Style

Skoda Citigo-e: 1e rij-indruk

Skoda Citigo met 2.0 TDI is het leukste verstandige circuitspeeltje

Vernieuwde Skoda Citigo is harig stukje fruit

Formule 60+: i10, Citigo en Sandero

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

De politie voert nu veel ‘artikel 8-controles’ uit, maar wat zijn dat eigenlijk?

Truc voor benzinemotoren uit de jaren ’50 werkt blijkbaar perfect voor elektrische auto’s

Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’
