01
Functie volgt vorm
Aston Martin heeft allerlei slimme technische foefjes in het gloednieuwe ontwerp verstopt. De voorkant is een moderne interpretatie van klassieke stijlkenmerken zoals de grille, de koplampen en de roosters in de flanken. Die laatste dienen ook een aerodynamisch doel. Lucht wordt via de grille van de auto door de carrosserie van de auto geleid en boven de voorste wielkasten onder hoge druk naar buiten gevoerd. Dat levert extra neerwaartse druk op.
02
Het interieur is prachtig
Aston Martin betrekt de elektronica tegenwoordig van Mercedes. Alles zou dus moeten werken; een primeur voor Aston. Ook het ellendige oude navigatiesysteem werd eindelijk overboord gezet. Er kwam een nieuw infotainmentsysteem voor in de plaats dat kan worden bediend met een touchpad dat bewegingen en letters en cijfers herkent.
03
De DB11 heeft het rijcomfort van een echte GT
De afstemming van het onderstel van de DB9 was aanvankelijk een GT onwaardig. Uiteindelijk kregen de Britten het onder de knie, en de DB11 profiteert ongetwijfeld van de opgedane ervaring. Bovendien heeft Aston Matt Becker in dienst genomen, een onderstelgoeroe die eerder wonderen verrichtte bij Lotus. We kunnen het resultaat van de inspanningen nog niet controleren, maar volgens Aston is de DB11 de best sturende auto in z’n klasse.
04
Meer vermogen dankzij twee turbo’s
De DB11 heeft een volledig nieuwe 5,2-liter V12 met twee turbo’s. Volgens Aston levert de twaalfcilinder 608 pk bij 6.500 tpm en 700 Nm bij 1.500 tpm. Daarmee is de auto goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden en een topsnelheid van 320 km/u. Om uitstoot en verbruik te beperken, is de motor voorzien van een stop-startsysteem, variabele kleptiming en cilinderdeactivatie. Aston belooft dat het geluid van de motor minstens zo imposant is als dat van de oude, atmosferische V12. En dat zonder tussenkomst van kunstmatige trucjes. Het geluid van de V12 is puur en alleen afkomstig van het samenspel tussen mechaniek, inlaat en uitlaat.
05
De DB11 heeft een onzichtbare spoiler
Deze Aeroblade geleidt de lucht over de auto via kanalen die zijn verstopt in de c-stijlen. Op die manier wordt de extra neerwaartse druk gegenereerd waar je anders een grote taartschep voor nodig zou hebben. Er is dus niks dat de lijn van de auto verstoort, hoewel er bij hoge snelheden wel een piepklein spoilertje tevoorschijn komt. Aston heeft het idee gepatenteerd. Het bewijst dat de Britten inmiddels aardig wat verstand hebben van aerodynamica. We zijn benieuwd welk tuningbedrijfje het als eerste aandurft om de auto alsnog te vernachelen met flappen en vleugels.
Hoe rijdt dat? Lees de eerste rij-indruk van de Aston Martin DB11.
Reacties