Op 20 november trekt Aston Martin in China het doek van hun eerste SUV, de DBX. Dankzij een lange aanloop van camouflageplaatjes weten we inmiddels wel ongeveer hoe ie eruitziet, en ook was bekend dat hij een 4,0-liter twin-turbo V8 met 550 pk zal krijgen. Het interieur hadden we daarentegen nog niet eerder gezien.

En nu, dankzij de strategische plaatsing van Astons teasercamera, eigenlijk nog steeds niet. Vanaf de achterbank blijft het dashboard grotendeels uit het zicht door de dikke kuipstoelen. Een breed scherm staat centraal, met Astons typische transmissieknoppen erboven en een muisachtige controller op de middenconsole. Ook spotten we een aluminium flipper, een stuur met twee kleuren leer en digitale tellers.

Hoera, knoppen!

Het doet ons goed om te zien dat de Britten niet, zoals Porsche, vervallen in een hoop aanraakgevoelige bedieningselementen. De Aston Martin DBX krijgt gewoon een rits echte knoppen voor de airco en andere zaken. De achterpassagiers hebben hun eigen aircopaneel en kunnen in het geval van deze versie genieten van een groot, vast panoramadak. Zoals te verwachten baad je in leer en alcantara.

Aston Martin meldt dat ze alleen al aan de zitpositie achter het stuur van de DBX zes maanden ontwikkelingstijd besteedden. Zo zou het zicht rondom uitstekend zijn en is uitvoerig nagedacht over de ergonomie. De beenruimte is zowel voor als achterin ‘leidend in zijn klasse’, aldus het merk. Ook over opbergruimte is nagedacht: de middenconsole is een soort brug waaronder je ‘een handtas of grote 1,5-liter flessen’ kwijt kunt.

Aston Martin DBX: de Duitse prijs

Behalve een interieurplaatje onthulde Aston Martin nog een nieuwtje over de DBX: de prijzen in een aantal landen. In Duitsland, voor ons de meest relevante richtlijn, is de SUV er vanaf 193.500 euro. Ter vergelijking: een Bentley Bentayga V8 is daar 15.000 euro goedkoper, en kost in Nederland zo’n 235.000 euro. Zoals gezegd wordt het model over negen dagen onthuld; bestellen kan vanaf nu.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)