
Al twee decennia stoeit Aston Martin met de vraag: wat gaan we doen met Lagonda? In 2009 verschijnt de Lagonda die je hierboven ziet. Negen jaar later komt de Lagonda Vision Concept en weer een jaar later de Lagonda All-Terrain Concept. Alle drie de auto’s zijn nooit als productiemodel verschenen. Toch kun je nu de crossover-achtige Aston Martin Lagonda uit 2009 kopen.
Tijdens de autoshow van Genève vierde Aston de honderdjarige verjaardag van de merknaam Lagonda met de bovenstaande conceptauto. In 2012 zou de productie beginnen. Nu weten we dat de zogenoemde ‘LUV’ (Luxury Utility Vehicle) nooit in de showrooms zou verschijnen. Het enige exemplaar dat bestaat, ging naar een verzamelaar.
Specificaties van de Aston Martin Lagonda LUV
Aston Martin pakte een Mercedes GL-klasse en boetseerde er een metalen koets op. De carrosserie bestaat uit één deel en heeft dus geen losse bumpers. Behalve dat een deukje in de bumper dus snel gemaakt is, kun je het onderdeel niet even demonteren om te repareren. Niet dat er überhaupt vervagingsdelen zijn voor deze auto. Zorg dus maar dat je geen schade rijdt.

De cabine beschreven we in 2009 als ‘een indrukwekkende mix aan leer en zachte vloermatten die niet zou misstaan in een Rolls’. Aston Martin legde zijn eigen 5,9-liter V12 uit de DBS en DB9 in de LUV. Over het vermogen verklapte Aston niets, maar hou rekening met ongeveer 500 pk. Via een automaat met zes versnellingen gaat het vermogen naar alle wielen.
Een diesel stond ook op de planning
De conceptauto staat op 22-inch vijfspaaks wielen en heeft koolstof-keramische remmen. Het idee was om naast de V12 ook een hybride versie, een versie met een dieselmotor en eentje op biobrandstof te bouwen. De Lagonda zou trouwens niet naar Europa komen, maar naar groeimarkten als India, China en Zuid-Amerika.
Mocht je de veiling bij Collecting Cars winnen, dan moet je de auto nog eerst even laten keuren, want de auto mag momenteel niet de openbare weg op. Maar nogmaals: dat wil je misschien ook niet vanwege de kwetsbaarheid. Op de teller staat momenteel nog nul kilometer. De veiling loopt tot zondag 12 november en het hoogste bod is nu 12.750 pond (omgerekend ongeveer 11.000 euro).
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Aston Martin Lagonda in aantocht

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
