
Al twee decennia stoeit Aston Martin met de vraag: wat gaan we doen met Lagonda? In 2009 verschijnt de Lagonda die je hierboven ziet. Negen jaar later komt de Lagonda Vision Concept en weer een jaar later de Lagonda All-Terrain Concept. Alle drie de auto’s zijn nooit als productiemodel verschenen. Toch kun je nu de crossover-achtige Aston Martin Lagonda uit 2009 kopen.
Tijdens de autoshow van Genève vierde Aston de honderdjarige verjaardag van de merknaam Lagonda met de bovenstaande conceptauto. In 2012 zou de productie beginnen. Nu weten we dat de zogenoemde ‘LUV’ (Luxury Utility Vehicle) nooit in de showrooms zou verschijnen. Het enige exemplaar dat bestaat, ging naar een verzamelaar.
Specificaties van de Aston Martin Lagonda LUV
Aston Martin pakte een Mercedes GL-klasse en boetseerde er een metalen koets op. De carrosserie bestaat uit één deel en heeft dus geen losse bumpers. Behalve dat een deukje in de bumper dus snel gemaakt is, kun je het onderdeel niet even demonteren om te repareren. Niet dat er überhaupt vervagingsdelen zijn voor deze auto. Zorg dus maar dat je geen schade rijdt.

De cabine beschreven we in 2009 als ‘een indrukwekkende mix aan leer en zachte vloermatten die niet zou misstaan in een Rolls’. Aston Martin legde zijn eigen 5,9-liter V12 uit de DBS en DB9 in de LUV. Over het vermogen verklapte Aston niets, maar hou rekening met ongeveer 500 pk. Via een automaat met zes versnellingen gaat het vermogen naar alle wielen.
Een diesel stond ook op de planning
De conceptauto staat op 22-inch vijfspaaks wielen en heeft koolstof-keramische remmen. Het idee was om naast de V12 ook een hybride versie, een versie met een dieselmotor en eentje op biobrandstof te bouwen. De Lagonda zou trouwens niet naar Europa komen, maar naar groeimarkten als India, China en Zuid-Amerika.
Mocht je de veiling bij Collecting Cars winnen, dan moet je de auto nog eerst even laten keuren, want de auto mag momenteel niet de openbare weg op. Maar nogmaals: dat wil je misschien ook niet vanwege de kwetsbaarheid. Op de teller staat momenteel nog nul kilometer. De veiling loopt tot zondag 12 november en het hoogste bod is nu 12.750 pond (omgerekend ongeveer 11.000 euro).
Meer van TopGear


Aston Martin Lagonda in aantocht

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je

Vanaf vandaag moet je ineens op cursus om sommige PHEV’s en EV’s te mogen rijden – dit moet je weten

Als je een Volkswagen of Opel hebt, is het hitteprotocol in Nederland nog belangrijker

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is
